[Moduler] Spårminne av Norra Halland

Moduler byggda efter Fremo N-RE-standarden

Moderator: AndersB

BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

[Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av BoA »

Det är nu tre år sedan mitt intresse för modelljärnväg ånyo vaknade efter ett besök i Hamburg!
När jag senare fick upp ögonen för det här med moduler så fanns det ingen återvändo.

Ganska omgående ville jag förverkliga den numera nerlagda stationen i Fjärås.
Tiden fram till nu har inneburit deltagande i modulträffar, och byggande av min station.

Pandemin har ju inneburit att modulträffar blivit noll så för att kunna köra lite mer än bara fram och tillbaka på en stationsmodul så började jag tänka hemmabana, byggd med enbart moduler.

Sagt och gjort, fram med AnyRail och efter mycket skissande kom jag fram till att, varför inte bygga en station till med en mellanliggande sträcka.
Alltså, nu har jag Fjärås varför inte fortsätta fram till Kungsbacka, men jag avser inte att spegla någon speciell tidpunkt!
Tvärtom, jag väljer att vraka och välja bland tidsepoker

Fjärås finns ju inte längre så där har jag valt spårbilden från då stationen de facto fanns, men miljön runt visar inte hur det såg ut utan det har tillkommit miljöer som finns i närheten!

För Kungsbacka använder jag en spårbild från 40-talet.

Mellansträckan blir nutid med dubbelspår.

Nu skall det sägas, vi är två om det hela.
Jag bygger modulstommar, lägger räls och fixar med elektroniken, min kära fru, starkt inspirerad av Gissberg bygger landskap, utsmyckning osv.

Så här ser tanken ut!
fjärås_moduler_dev.jpg
Numreringen visar i den ordning vi tänker färdigställa det hela.

Det gula är Fjärås station, ganska nära att vara färdigbyggd, saknas lite miljöer och signaler.

Orange är de moduler som ligger i pipen för byggande närmast, dubbelspåret som skall spegla dagens spår från söder till Kungsbacka.

Gröna delen är den kommande stationen Kungsbacka, som spårplanen såg ut på 40-talet, men med passusen att det är dubbelspår in och ut, precis som det är idag.

Den blåa delen är avstickaren som gick till bräckaåsen.
Här fanns faktiskt en hållplats i grusgropen, med en rejäl trappa upp till toppen av Bräckan.
På andra sidan låg båten Isa i Lygnern för att föra passagerarna vidare upp till Sätila.
Jag väljer att skapa en Hållplats/station/ industrizon för att få till omväxlande trafik.

Fjärås är byggd med MDF men framöver kommer jag enbart använda 12 björkplywood.

Bygger ett ramverk, enligt Frykmo modellen, oberoende av vad modulen skall bli och ovandelen kan bli en plyfaplatta eller spårunderdel och XPS.
Materialet är beställt färdigsågat och levereras i morgon.

Nu drar vi igång ..........................................
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av AlexanderEhn »

Fantastiskt! Vad roligt! 😃
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Gissberg
Inlägg: 75
Blev medlem: 2014-01-16, 16:45

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av Gissberg »

Ojoj, ser ut som ett 10-årsprojekt om man inte är pensionär! Men underbart roligt, dessutom vara två om det, delad glädje är dubbel glädje!
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av BoA »

Som pensionärer kan vi köra på så mycket vil kan och vill! :D
Förhoppningsvis skall det inte ta 10 år, då hinner jag knappt köra banan :shock:
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av AlexanderEhn »

BoA skrev: 2020-09-24, 13:10 Som pensionärer kan vi köra på så mycket vil kan och vill! :D
Förhoppningsvis skall det inte ta 10 år, då hinner jag knappt köra banan :shock:
Får vi testköra Fjärås på körningen i Mölndal i November? :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av BoA »

Blir det körning och jag känner att det är ok med tanke på smittrisk osv så vore det kul!
/Bosse
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av BoA »

Första korta modulen träfärdig!
IMG_20200925_155158.jpg

12 mm björkplywood och 9 mm till rälsbäraren.
XPS kommer att fylla ut sidorna för landskapet
2 mm plywood till sidorna.

Blir övergång mellan enkel- till dubbelspår, med en y-växel

Dax att beställa växel, flexräls och kork till barnvallen.

Frugan provade att göra granar av alunrot
IMG_20200925_160626.jpg
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av AlexanderEhn »

BoA skrev: 2020-09-25, 16:11 Första korta modulen träfärdig!

IMG_20200925_155158.jpg

Hur bred gör du modulen?

När jag byggde enligt samma princip ("frykmos" metod) glömde jag minska bredden med "tjockleken * 2" på den tunna plywood/mdf/masonit som behövs på långsidorna för att få till jämn sida. Så min modul blev 6 mm för bred.

Mina erfarenheter här. viewtopic.php?p=35752#p35752 Men ser ut att bli bättre för dig i och med att du har kortare modul och kanske inte behöver så kuperat landskap.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av BoA »

Jag har inte minskat bredd så jag lär få samma problem som du med 4 mm för bred modul.
Tänkte att det inte skulle ha någon större betydelse, men jag kan minska bredden på kommande gavlar med 4 mm.
Kan kanske i efterhand helt enkelt trimma ner bredden med 2 mm per sida i ett bordssåg!

På denna modul blir det ingen kupering men på kurvmodulerna blir det kuperat och då kommer sidopanelen att sågas ut så att den följer terrängen.
Jag tycker denna metod ger så många möjligheter att man inte behöver tänka speciell modul när basen görs!
/Bosse
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: [Moduler] Spårminne av Norra Halland

Inlägg av AlexanderEhn »

Nej, lite för bred modul har ingen praktisk betydelse alls. Det är bara mig själv det stör. 😀

Jag håller helt med! Det finns tydliga fördelar med denna konstruktionen. Kan i efterhand tycka att jag var lite väl negativ i mina tidigare slutsatser.
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2020 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "N-RE - moduler"