Modulbibliotek på webben

Databas med moduler och de lokaler där vi har våra möten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

Ett litet steg på vägen idag. Nu finns en första för-version av modulbiblioteket .
Ännu ingen funktionalitet synligt för vanliga användare. Fokus har legat på att få igång applikationen i Azure med webbapplikation, databas och behörigheter, flerspråkshanering. Just nu stöds engelska, svenska, danska. Tyska är på gång.

Vill du vara testare? Jag behöver någon eller några som kan testa att vara landsadministratörer för Sverige. Att vara testare innebär att vi initialt har en genomgång av när du registrerar dig som användare. Jag vill gärna se hur den processen fungerar. Efter att du fått din behörighet, så ber jag om hjälp att testa vissa saker, t.ex. i samband med nya releaser, eller att börja lägga upp data för moduler i Sverige. Jag vill ha andas synpunkter på användningen och eventuella fel som uppstår.

Allt utvecklas med öppen källkod och är du intresserad av att bidra i utvecklingen så hör av dig. Utvecklingen av användargränssnittet sker i Blazor, dvs. C#, HTML och CSS (men inte JavaScript), och serverdelen i C# och SQL. Drift sker i Microsoft Azure. Behörighetssystemet bygger på Azure Active Directory B2C.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av AlexanderEhn »

Javisst! Jag kan testa.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av LLJ »

Hade gärna varit med och testat men har inte tiden tyvärr.
Bara nyfiken:
Kommer biblioteket innehålla modulritningar i cad format (t.ex. dwg/dxf)?
Kommer modulbiblioteket innehålla moduler i fler skalor än H0, t.ex. 0:an och N-skala?

/Lars
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av etxbct »

Gärna det

/mvh
Benny
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2021-02-09, 09:24 Kommer biblioteket innehålla modulritningar i cad format (t.ex. dwg/dxf)?
Ja, en ritning för vart och ett av de de vanliga formaten DWG, SKP och kanske något mer. Samt en PDF för sådant som inte framgår av data.
LLJ skrev: 2021-02-09, 09:24 Kommer modulbiblioteket innehålla moduler i fler skalor än H0, t.ex. 0:an och N-skala?
Ja, alla skalor och standards/normer.

Men allt införs stegvis och prio är att kunna hantera data som behövs för trafikplanering och godshantering.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

Idag har jag släppt en ny version av Modulregistret där registrerade användare nu kan lägga in data om sina egna moduler.

Just nu finns endast en modulstandard inlagd - MMM-2R - men hör av er i denna tråd om ni saknar någon så kan jag lägga in efter hand. Annars räknar jag med att någon från FREMO kommer att lägga in alla aktuella FREMO-standarder.

För att bli registrerad användare måste du bli inbjuden av mig eller någon annan administratör. Skicka PM om detta är intressant.

Nästa steg i utvecklingen blir:
  • Möjlighet för att dataadministratören i en grupp skall kunna skapa och redigera alla gruppmedlemmars moduler.
  • Att flera personer kan äga en modul tillsammans.
  • Att en modul kan ägas av en grupp. Gruppen motsvarar då någon förening som äger moduler.
Är du intresserad av vilka data som hanteras finns mer att läsa på appens wiki.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
etxbct
Inlägg: 132
Blev medlem: 2013-07-09, 01:41
Ort: Skärplinge

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av etxbct »

Hej,
jag har lagt till två stycken och tickat i station men det står 'nej' i 'Är station?' kolumnen när man listar modulerna.

/Benny
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av daniel »

Stefan: Om intresse finns kan jag lägga in min station Corleone. Men då behöver jag dels inbjudan till modulregistret och dels att americaN läggs upp som modulstandard.

https://www.fremo-net.eu/en/modular-sys ... /american/
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev: 2021-02-24, 10:31 Stefan: Om intresse finns kan jag lägga in min station Corleone. Men då behöver jag dels inbjudan till modulregistret och dels att americaN läggs upp som modulstandard.
AmericaN tillagt och du skall ha fått en inbjudan via e-post, kan hamna i spam.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Modulbibliotek på webben

Inlägg av daniel »

Tack! Mailet har kommit fram. Jag har bara haft fullt upp med LogixNG, men ska ta tag i det.
Skriv svar

Återgå till "Modulbibliotek"