Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av Per Widell »

JanFrelin skrev: 2020-10-11, 14:52
fs_toni skrev: 2020-10-11, 08:12 Viktigt att höra. Ni hade troligen i det sällskapet en s k ”superspridare” i gänget.
Det vara snarare ett typiskt exempel på ett "supersprdarevent", sådana har rapporterats hela tiden unde coronakrisen. Jag tycker önskan om att öka antalet deltagare i Grimslöv över 50 är helt oansvarigt.
Instämmer helt. Värt att notera var att ingen kände sig sjuk innan, det var folk som jag uppfattat som ansvarsfulla.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

JanFrelin skrev: 2020-10-11, 14:52 Jag tycker önskan om att öka antalet deltagare i Grimslöv över 50 är helt oansvarigt.
Bara nyfiken: vad tycker du om fler än 50 kunder på ICA Maxi, fler än 50 passagerare på X2000, fler än 50 personer på en stor restaurang, fler än 50 personer på biblioteket, etc?

Jag tycker man ska ha en konsekvens såväl i åsikter som i rekommendationer och regler. Dessutom tycker jag man borde se till omständigheter och sammanhang. T ex på flyg/buss/tåg sitter man många tätt ihop i ett litet instängt utrymme. Ändå är det tillåtet. Samtidigt så förbjuder man t ex 60 personer att stå med 10 meter isär på en läktare utomhus på en fotbollsmatch. Hur tänker man då?
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

Jag kan tipsa arrangörerna om denna sida:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... evenemang/

När man går igenom checklistan riskbedömning och åtgärdslistan/verktyg så tycker åtminstone jag att det bör finnas goda förutsättningar att arrangera modul-träffar genom att vidta det som kallas "riskreducerande åtgärder". Då följer man FHMs rekommendationer. Självklart måste alla deltagare såväl acceptera som känna sig komfortabla med den bedömning som arrangörerna gör och de instruktioner som finns på plats om hur man ska bete sig.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Vänd på att så här.
Vill du fs_toni vara ansvarig till mydigheterna om det skulle varit 80 personer som är i grimslöv och det finns en superspridare där?

Har arrangörer bestämmt 50 så är det 50. Och det är ju inte ens fullt ännu.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av daniel »

Hur vi än väljer att agera kommer några vara missnöjda. Håller vi fast vid 50 personer är några missnöjda för det, ökar vi till 70 eller 80 personer är några missnöjda med det.

Under de senaste 10 åren har det varit återkommande diskussioner om hur man ska arrangera träffar, t ex långköraren om man ska ha trafikspel eller fri körning.

I slutändan måste arrangörerna ta beslut om hur man vill arrangera träffen, under vilka förutsättningar och vad som ska gälla på träffen. Och sedan får potentiella deltagare ta ställning till om man vill delta eller inte.

Vi har olika åsikter om hur träffarna ska vara, huruvida det är säkert eller inte att åka på modulträff, och hur många deltagare man bör tillåta på modulträffarna. Vi som är arrangörer gör vårt bästa för att få en så bra träff som möjligt. Sen är det upp till var och en att avgöra om man vill delta på träffen eller inte.

Jag tror inte den här diskussionen kommer så mycket längre. En del önskar fler deltagare i Grimslöv. Andra känner att risken är för stor att ha träff överhuvudtaget. Vi som arrangerar Grimslöv gör bedömningen att 50 personer är en lämplig kompromiss utifrån rådande omständigheter.

Jag ber därför att vi avslutar diskussionen om Corona, Grimslöv och antal deltagare. Vi har olika åsikter och det är bra, men nu har samma personer upprepat samma åsikter i flera inlägg. Så det är dags att avsluta den diskussionen.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av fs_toni »

AndreasSigfridsson skrev: 2020-10-11, 20:36 Vänd på att så här.
Vill du fs_toni vara ansvarig till mydigheterna om det skulle varit 80 personer som är i grimslöv och det finns en superspridare där?

Har arrangörer bestämmt 50 så är det 50. Och det är ju inte ens fullt ännu.
Självklart respekterar jag arrangörernas beslut. Det har jag redan skrivit flera gånger tydligt i denna tråd.

Men en egen åsikt kan ändå få framföras att det är synd att stoppa någon som vill åka p g a att man skulle råka hamna på ett tal över 50. Risk och superspridare uppstår inte vid 51 - och undviks tyvärr heller inte vid 49.

Har framfört åsikten nu och mina argument och ska därmed inte diskutera vidare nu.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av Per Widell »

fs_toni skrev: 2020-10-11, 19:47 Jag kan tipsa arrangörerna om denna sida:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... evenemang/

När man går igenom checklistan riskbedömning och åtgärdslistan/verktyg så tycker åtminstone jag att det bör finnas goda förutsättningar att arrangera modul-träffar genom att vidta det som kallas "riskreducerande åtgärder". Då följer man FHMs rekommendationer. Självklart måste alla deltagare såväl acceptera som känna sig komfortabla med den bedömning som arrangörerna gör och de instruktioner som finns på plats om hur man ska bete sig.
Läser du där så står det bland annat följande:
”Det finns en större risk för smittspridning vid inomhusevenemang än utomhus” - ”Minska antalet deltagare och öka antalet toaletter”
”Långvariga (mer än ett par timmar) händelser kan öka risken för smittspridning” - ”Korta ner evenemanget”

Grimslöv är inte ”ett par timmar” utan flera heldagar. Då vi inte skall korta ned evenemanget eller minska antalet deltagare (tvärtom öka) så återstår att öka antalet toaletter. Hyra bajjamajor är ju ett alternativ värt att fundera på.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Grimslöv 2021 (tors 4 - sön 7 mars 2021)

Inlägg av JanFrelin »

fs_toni skrev: 2020-10-11, 18:34
JanFrelin skrev: 2020-10-11, 14:52 Jag tycker önskan om att öka antalet deltagare i Grimslöv över 50 är helt oansvarigt.
Bara nyfiken: vad tycker du om fler än 50 kunder på ICA Maxi, fler än 50 passagerare på X2000, fler än 50 personer på en stor restaurang, fler än 50 personer på biblioteket, etc?
X2000 och ICA Maxi löser nödvändiga samhällsfunktioner. Vårt bibliotek tar inte in 50 personer. En modulträff är INTE en nödvändig samhällsfunktion.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2021 (ModulSyd är arrangör)"