Hur skall jag bygga?

Grupp för byggare som kör 3R (Märklin) på MMM-moduler (MMM-3R-moduler).
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av AlexanderEhn »

Simon Johannesson skrev: 2020-04-15, 22:52
AlexanderEhn skrev: 2020-04-15, 14:12
Simon Johannesson skrev: 2020-04-14, 18:11 Nja, jag har bara målat över lite ovidkommande info på spårplanen, om det är det du menar? Det mesta skall behållas och se ut som tidigare.
Ja, de gröna övermålade spåren i mitten nederkant tänkte jag på.
Aha. De spåren har aldrig funnits i verkligheten, bara i Anyrail. Tanken var att Skånska Cement skulle ligga där, men det fungerade inte rent praktiskt. Nu finns det dock ett stickspår med vändspår framför stationen där Skånska Cement ändå placerades, men jag är osäker på hur jag skall hantera denna del framöver. Spara eller bygga över? Tanken har funnits att låta rälsen vara kvar, men se lite övergivna och överväxta ut och med en sliten gammal byggnad därvid.
Jaha, jag förstår. Men var står det röda huset på den här bilden?!

Bild
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

AlexanderEhn skrev: 2020-04-16, 10:04
Simon Johannesson skrev: 2020-04-15, 22:52
AlexanderEhn skrev: 2020-04-15, 14:12
Simon Johannesson skrev: 2020-04-14, 18:11 Nja, jag har bara målat över lite ovidkommande info på spårplanen, om det är det du menar? Det mesta skall behållas och se ut som tidigare.
Ja, de gröna övermålade spåren i mitten nederkant tänkte jag på.
Aha. De spåren har aldrig funnits i verkligheten, bara i Anyrail. Tanken var att Skånska Cement skulle ligga där, men det fungerade inte rent praktiskt. Nu finns det dock ett stickspår med vändspår framför stationen där Skånska Cement ändå placerades, men jag är osäker på hur jag skall hantera denna del framöver. Spara eller bygga över? Tanken har funnits att låta rälsen vara kvar, men se lite övergivna och överväxta ut och med en sliten gammal byggnad därvid.
Jaha, jag förstår. Men var står det röda huset på den här bilden?!

Bild
Den röda byggnaden till höger i bild är "Skånska Cement". Den kommer vara med framöver, men "skicket" vet jag inte än. Hårt vädrad och övergiven eller lagom vädrad och fortfarande i bruk? Snart drar jag igång en byggtråd om projektet.
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

Under tiden som jag bygger vidare och finputsar på mina tre moduler, så har jag påbörjat tankearbetet när det gäller skarvmodulen som skall sitta till höger om stationen. Jag tog fram två förslag som jag tänkte dela med mig av och be er kommentera. Det första förslaget är en relativt enkel variant och kräver nog inte så stor insats, men lite rumphugget tyvärr. Det andra är en mer avancerad modul och som ni ser är den betydligt längre än 1:an, men att få en koppling till övriga stationsområdet vore suveränt och en mer naturlig layout egentligen. Vad tycker ni, har jag tänkt rätt över huvud taget? :?

OBS! Gaveln som ansluter Turebergs stationsmodul åt vänster är 60cm och den anslutande gaveln till höger är en standardgavel på 48cm, därav de märkliga vinklarna.

Skarvmodul 1.jpg
Skarvmodul 1.jpg (134.48 KiB) Visad 5281 gånger
Skarvmodul 2.jpg
Skarvmodul 2.jpg (130.38 KiB) Visad 5281 gånger
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av daniel »

Om jag tolkar den nedre bilden korrekt så har du 133 mm från spår-centrum till gaveln. MMM-moduler har 140 mm från spårcentrum till gaveln. En sidoförskjutning på 5 mm mellan två moduler syns knappt alls, och i synnerhet inte om modulsargen är svart.

Mitt tips är därför att låta den övre kanten på skarvmodulen vara rak.
Bilagor
Modul.png
Modul.png (68.73 KiB) Visad 5279 gånger
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

daniel skrev: 2020-07-11, 01:03 Om jag tolkar den nedre bilden korrekt så har du 133 mm från spår-centrum till gaveln. MMM-moduler har 140 mm från spårcentrum till gaveln. En sidoförskjutning på 5 mm mellan två moduler syns knappt alls, och i synnerhet inte om modulsargen är svart.

Mitt tips är därför att låta den övre kanten på skarvmodulen vara rak.
Aha, ja det är klart, det är ju mest av kosmetisk betydelse att försöka passa in gavlarna mot varandra utan att en del sticker ut.
Viktigare då precis som du skriver att få till måtten.
Jag tolkar även ditt svar och ritning som att mitt förslag till layout bör fungera och att det är ok att modulen sticker ut ca 20 cm i höger nederkant?
Oavsett är jag tacksam för ditt svar och detta tips Daniel, även konstruktionen känns nu betydligt enklare att genomföra, med två räta vinklar att utgå ifrån.
Tack! :D
Vänliga hälsningar,
Simon
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Per Widell »

Simon Johannesson skrev: 2020-07-11, 09:36
daniel skrev: 2020-07-11, 01:03 Om jag tolkar den nedre bilden korrekt så har du 133 mm från spår-centrum till gaveln. MMM-moduler har 140 mm från spårcentrum till gaveln. En sidoförskjutning på 5 mm mellan två moduler syns knappt alls, och i synnerhet inte om modulsargen är svart.

Mitt tips är därför att låta den övre kanten på skarvmodulen vara rak.
Aha, ja det är klart, det är ju mest av kosmetisk betydelse att försöka passa in gavlarna mot varandra utan att en del sticker ut.
Viktigare då precis som du skriver att få till måtten.
Jag tolkar även ditt svar och ritning som att mitt förslag till layout bör fungera och att det är ok att modulen sticker ut ca 20 cm i höger nederkant?
Oavsett är jag tacksam för ditt svar och detta tips Daniel, även konstruktionen känns nu betydligt enklare att genomföra, med två räta vinklar att utgå ifrån.
Tack! :D
Håller med om Daniels tips, men varför inte låta bägge spåren gå ut så din station kan kopplas till ett dubbelspår vid behov? Behöver du ett utdragsspår kan du kanske få till en kombination av Daniels variant och ditt förslag nr 1?
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

Tack Per för ditt inspel, det hade varit smidigt att ha alternativ, men spårläget är fel för det röda spåret så det går tyvärr inte.
Jag har kommit fram till en ny lösning, den ena med vanliga växlar den andra med slanka och lite längre. Den sista tilltalar mig mer.
Skarvmodul förslag 4.jpg
Skarvmodul förslag 4.jpg (132.08 KiB) Visad 5226 gånger
Skarvmodul förslag 5.jpg
Skarvmodul förslag 5.jpg (134.79 KiB) Visad 5226 gånger
Vänliga hälsningar,
Simon
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av daniel »

Sista bilden ser mycket bra ut.

Om du vill ta med modulen på träffar så kan det vara bra att fundera över transport och hantering. Jag har själv lyckats med konststycket att bygga modul som inte passar i bilen...
Användarvisningsbild
Simon Johannesson
Inlägg: 119
Blev medlem: 2020-01-27, 12:58
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Simon Johannesson »

daniel skrev: 2020-07-12, 00:48 Sista bilden ser mycket bra ut.

Om du vill ta med modulen på träffar så kan det vara bra att fundera över transport och hantering. Jag har själv lyckats med konststycket att bygga modul som inte passar i bilen...
Tack Daniel, jag känner också mest för den sista layouten.

Det där med storleken på modulerna och att anpassa dem till bilen har jag funderat alldeles för lite på. Jag måste ju ha med mig 5 moduler så det kan bli lite körigt. Jag kommer nog ta upp det i min byggtråd under hösten, men risken är att jag har lyckats med samma konststycke som du. :?
Vänliga hälsningar,
Simon
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Hur skall jag bygga?

Inlägg av Henrik Maude »

På den nedre bilden är nog växlarna dessutom med placerade mot hur det ser ut i verkligheten. Så den är helt klart att föredra.

Är det stor skillnad på dubbelspårsavståndet jämfört vad normen säger? Skulle ju annars kunna gå att låta spåren närma sig varandra så att avståndet blir korrekt.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Skriv svar

Återgå till "MMM 3R"