Sida 1 av 2
Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-24, 09:31
av LLJ
Vad tror ni om nedstående "gränssnitt" för ställverket till Korsnäs?
Tanken är att man först trycker in en knapp (blå) vid tågvägens start (1).
Då tänds indikator i pilen.
Sedan tråcker man in en knapp (blå) vid tågvägens slut (2).
Då tänds indikator i pilen även här.
Växlar läggs rätt, och signaler går till grönt.
Är det smidigt för användaren?
/Lars
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-24, 12:11
av jhjelm
Jag tycker att det verkar logiskt.
När man lägger rak tågväg så lägs "skyddsväxeln" till industrispåret antar jag men behöver man förtydliga det på något sätt?
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-24, 14:46
av daniel
Det blir bra!
Elfa har tre-kantiga lysdioder om det kan vara av intresse. Art.nr. 75-102-19 (röd) och 75-102-03 (grön).
Mvh Daniel
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-24, 21:07
av plj
Jag antar att det bara finns infartssignaler till driftplatsen. För finns det också utfartssignaler kan Du med detta system inte ta in ett tåg och samtidigt ha stopp i utfarten. Hur förhindrar Du att infartssignalen går till "kör" om Du endast vill lägga om växeln till industrispåret och samtidigt vill ha genomfart från höger på spår 1. Eller kan växeln till industrispåret endast läggas om lokalt?
Som jag ser det bör det vara en blå knapp mellan "krysset" och industrispårsväxen på spår 2 för att kunna lägga om idustrispårsväxeln.
Hur gör Du med den nya modulen som gör att driftplatsen kan bli mötesstation på enkelspårsbana? Ytterligare en manöverlåda?
PLj
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-24, 21:54
av LLJ
Helt riktigt så finns enbart infartssignaler. På fjärr kan jag inte styra enskilda växlar, finns inget behov.
Vid lokal frigivning så styr man växlarna från en annan panel, som då inte kan lägga tågvägar.
Har inte bestämt hur jag skall göra med Korsnäs Extension.
Antingen så lägger jag med den i samma panel eller kanske bättre i en egen panel?
/Lars
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-24, 22:08
av jhjelm
Hur ger du tillstånd till att styra växlarna lokalt?
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-24, 23:10
av LLJ
Lokal frigivning ges via en omkopplare på fjärrpanelen. Ev så kommer denna omkopplare att vara försedd med nyckel.
Tanken är att använda ett antal Arduino till det här, och låta dem kommunicera via ett lokalt LocoNet.
Fjärrpanelen får då en egen Ardunio, själva växel och och signalstyrning en och lokalpanelen en.
Korsnäs Extension behöver en egen den också, eftersom den modulen antingen kan vara kopplad till Korsnäs, eller vara övergång dubbelspår-enkelspår.
Och en egen panel.
Blir dyrt det här....
Får börja med två och se till att de kan kommunicera med varandra först.
/Lars
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-25, 19:12
av LLJ
En ny variant efter lite diskussioner på VMJF igår.
Har flyttat "pilarna" samt lagt till indikatorer hur tågvägen ligger i kryssväxeln så att man se vilken tågväg som lagts.
/Lars
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-26, 16:23
av Nicke
Har du spårledning eller hur ställs signaler i rött efter passage?
En resetknapp kanske också behövs?! Om man trycker på fel "första-knapp" måste man ju kunna nollställa och inte tvingas välja "andraknapp", eller ska "föstaknappen" time'a ur efter visst antal sekunder?
Just my 2c
Nicke
Re: Ställverksfunderingar
Postat: 2012-11-26, 16:47
av LLJ
Tack för input.
Reset/nödstopp är planerad men inte inritad.
Återställning är tänkt att ske med optiska givare, mest pga att strömkännande givare inte monterades från början + att korsväxeln är en stor enhet.
/Lars