Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Allmänt om H0
OscarAbrahamsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-05-15, 16:43

Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Inlägg av OscarAbrahamsson »

Hej!

det var lääänge sen jag skrev här, och MJ-rallandet har verkligen gått på sparlåga. Men så var jag och sonen med i Grimslöv härom sistens, och det var ju precis lika roligt som vanligt! Så många fina byggen och så kul att köra trafikspel igen :-)

I somras tågluffade vi och då sprang jag på en MJ-butik i Tyskland som tyvärr skulle stänga. Jag kom över en LokSound 4.0 billigt som jag nu funderar på vad jag ska göra med.

En kandidat är ett TMZ-lok i IBAB-skrud som väl borde funka fint. Det är dessutom inte digitalt så då slår jag väl två flugor i en smäll?

Några frågor:

* Hur får man tag i rätt ljud?
* Måste man ha LokProgrammer för att programmera eller går det med DecoderPro?
* Dekodern är en LokSound 4.0 Micro som väl eg är för N-skala. Kommer det låta klent?
* Vilka andra "roliga" lok-kandidater för ljud borde jag titta på?

Mvh Oscar
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Hej Oscar.

Prata med Peter, Habo Hobby. Han vet hur man gör.

Hälsar Ingvar.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Inlägg av AlexanderEhn »

Det behövs lokprogrammer. Om du går med i KMJ har vi en där för medlemmar. ;-)

Själva ljudet kan finnas för nedladdning på ESU’s hemsida. Annars finns det nog någon som kan ha.


Och vill du inte ha dekodern pga för klen köper jag den gärna.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Inlägg av StefanFjällemark »

Varje serie av MZ (TMZ) har olika ljudprojekt. Så ljudet bör väljas med hänsyn till detta. IBABs båda TMZ hör till serie II, så leta efter det på ESUs hemsida.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
OscarAbrahamsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-05-15, 16:43

Re: Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Inlägg av OscarAbrahamsson »

AlexanderEhn skrev: 2020-03-21, 19:59 Det behövs lokprogrammer. Om du går med i KMJ har vi en där för medlemmar. ;-)

Själva ljudet kan finnas för nedladdning på ESU’s hemsida. Annars finns det nog någon som kan ha.


Och vill du inte ha dekodern pga för klen köper jag den gärna.
Ja det kanske är rimligt att vi blir medlemmar jag o Svante så kan vi få lite struktur kring vårt MJ-ande :-)
Tisdagarna har alltid krockat med fotbollsträningar o annat, men vi får se hur schemat ser ut post-corona...
OscarAbrahamsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-05-15, 16:43

Re: Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Inlägg av OscarAbrahamsson »

StefanFjällemark skrev: 2020-03-21, 21:38 Varje serie av MZ (TMZ) har olika ljudprojekt. Så ljudet bör väljas med hänsyn till detta. IBABs båda TMZ hör till serie II, så leta efter det på ESUs hemsida.
Tack! Hittade filen!
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Blivit med ljuddekoder - TMZ?

Inlägg av AlexanderEhn »

OscarAbrahamsson skrev: 2020-03-22, 10:31
AlexanderEhn skrev: 2020-03-21, 19:59 Det behövs lokprogrammer. Om du går med i KMJ har vi en där för medlemmar. ;-)

Själva ljudet kan finnas för nedladdning på ESU’s hemsida. Annars finns det nog någon som kan ha.


Och vill du inte ha dekodern pga för klen köper jag den gärna.
Ja det kanske är rimligt att vi blir medlemmar jag o Svante så kan vi få lite struktur kring vårt MJ-ande :-)
Tisdagarna har alltid krockat med fotbollsträningar o annat, men vi får se hur schemat ser ut post-corona...
Allas förväntan på post-Corona är påtaglig. :D
Dessutom finns mycket vass kompetens bland medlemmarna för att ordning på det mesta.
För att inte tala om möjligheten att köra tåg när som helst (som medlem är en inte bunden till endast tisdagskvällar...!)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"