Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Hej
Skulle vilja diskutera vilka saker som bidrar till att en modulstation blir rolig. Tänker nu utefter europeiskt tema och för trafikspel
Exempel som jag tänkt på hittills:
- Ett uppställningsspår för tomvagnar. Det är bra att ha möjlighet att ställa upp tomvagnar som har kommit med last och som kan användas i nästa beställningsrunda.
- Ett par godskunder för att driva spel och trafik
- Möjlighet att ställa upp avgående vagnar som ska gå iväg med godståg.
- Ett par, minst två, perrongspår för persontågsmöten.
Jag kan komma på fler, men det har mer med personlig smak att göra. Är intresserad av främst generella saker i denna tråd.
Skulle vilja diskutera vilka saker som bidrar till att en modulstation blir rolig. Tänker nu utefter europeiskt tema och för trafikspel
Exempel som jag tänkt på hittills:
- Ett uppställningsspår för tomvagnar. Det är bra att ha möjlighet att ställa upp tomvagnar som har kommit med last och som kan användas i nästa beställningsrunda.
- Ett par godskunder för att driva spel och trafik
- Möjlighet att ställa upp avgående vagnar som ska gå iväg med godståg.
- Ett par, minst två, perrongspår för persontågsmöten.
Jag kan komma på fler, men det har mer med personlig smak att göra. Är intresserad av främst generella saker i denna tråd.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Ett frilastspår. Det kan användas till att generera mer trafik, och dessutom anpassas till olika träffar.
I allmänhet skulle jag önska att modulägare var lite mer fantasifulla när man hittar på vagnslaster till och från sin station, för att skapa en så intressant godstrafik som möjligt.
I allmänhet skulle jag önska att modulägare var lite mer fantasifulla när man hittar på vagnslaster till och från sin station, för att skapa en så intressant godstrafik som möjligt.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Utdragsspår för rangering om det behövs.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 2016-06-10, 02:21
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Några saker jag kommit fram till efter bygget av stationen Salsborg som jag byggt är följande.
-Tänk inte rakt, bara för modulerna i sig är raka betyder inte det att spåret igenom stationen behöver vara det. Ger en extra dimension.
-Bygg gärna så det går att lägga tågvägar på olika sätt så tågen kan slingra sig igenom och runt andra tåg, ser väldigt trevligt ut.
/Hugo
-Tänk inte rakt, bara för modulerna i sig är raka betyder inte det att spåret igenom stationen behöver vara det. Ger en extra dimension.
-Bygg gärna så det går att lägga tågvägar på olika sätt så tågen kan slingra sig igenom och runt andra tåg, ser väldigt trevligt ut.
/Hugo
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Har funderat lite på det det här med frilast, för jag vet egentlien inte vad det innebär.
Läste på Wiki'n http://www.svenskmjwiki.se/Vagnslasttrafik
Är frilastspåret (spåren?) till för allt möjligt gods? Jag trodde det var främst för styckegods och paket och post.Ofta handlar det om större eller mindre industrier och de insatsvaror som de förbrukar samt de produkter de levererar. En del industrier har egna spåranslutningar, men på många håll lastades och lossades vagnslaster vid frilastspår, dit industrierna fraktade varor med lastbil.
Men som jag förstår ovan är det alltså mer en allmän lastkaj till de godskunder som inte har egen anslutning.
Innebär det att jag egentligen kan ha hur många godskunder som helst och de flesta får sitt gods via frilastsspåret?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1204
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Bra tips!HugoLindahl skrev: ↑2020-03-14, 22:54 Några saker jag kommit fram till efter bygget av stationen Salsborg som jag byggt är följande.
-Tänk inte rakt, bara för modulerna i sig är raka betyder inte det att spåret igenom stationen behöver vara det. Ger en extra dimension.
-Bygg gärna så det går att lägga tågvägar på olika sätt så tågen kan slingra sig igenom och runt andra tåg, ser väldigt trevligt ut.
/Hugo
Ja, det håller jag med om.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 2017-06-01, 10:53
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Hej !
Ett frilastspår i sitt simplaste utförande skulle väl enklast kunna beskrivas som ett spår utan kaj eller annan anordning (med gaturäl) nedsänkt i hårdgjord yta, tex. gatsten eller asfalt.
Hellst då utan kontaktledning.
I modulsammanhang med vidhängande trafikspel är utan tvekan "frilasten" en bland dom fräckaste tillgångarna när det gäller att generera godstrafik.
(Helt i klass med sjöspår /hamnar.)
Då styckegods expieras i järnvägens styckegodsmagasin (och exporteras/importera i täckta G-vagnar), lastkajen är platsen för tex.lastning av det lokala sågverkets produkter (plank etc.) på NN3- eller O-vagnar och postutväxlingen hanteras av Kungliga postverkets personal på plattformen så är frilastspåret platsen för allt övrigt!
För att ta några exempel:
Lastning av G-vagn direkt från en lastbil som backats mot vagnens sidoskjutdörr. (Det är det lilla möbelsnickeriet som har fått en stororder.)
Tankvagn som lossas till en framkörd tankbil (bygdens bensinstationer erhåller leveranser).
Med för ändamålet rekvirerad mobilkran lossas tunga maskindelar för vidare landsvägstransport.
Låt försvarsmakten lasta stridsvagnar med hjälp av gavelramp utförd av rundstolp från O-vagnar eller låt den gästande cirkusen lasta av sina elefanter!
Skjutfätets ammunitionsleveranser...
Så här kan man spåna i all oändlighet.
Mina exempel kanske mest för tanken till en dåtid men ett exempel på modern godstrafik på frilastspår skulle kunna exemplifieras med den rundvirkeshantering som är vanligt förekommande då man lastar/lossar direkt med timmerbil till för rundvirkestransporter iordningställda/avdelade vagnar.
Det här blev en riktig utsvävning.
Jag knyter ihop säcken för nu och konstaterar att frilastspår kan det inte bli för mycket av!
Hälsar Gunnar J.
Ett frilastspår i sitt simplaste utförande skulle väl enklast kunna beskrivas som ett spår utan kaj eller annan anordning (med gaturäl) nedsänkt i hårdgjord yta, tex. gatsten eller asfalt.
Hellst då utan kontaktledning.
I modulsammanhang med vidhängande trafikspel är utan tvekan "frilasten" en bland dom fräckaste tillgångarna när det gäller att generera godstrafik.
(Helt i klass med sjöspår /hamnar.)
Då styckegods expieras i järnvägens styckegodsmagasin (och exporteras/importera i täckta G-vagnar), lastkajen är platsen för tex.lastning av det lokala sågverkets produkter (plank etc.) på NN3- eller O-vagnar och postutväxlingen hanteras av Kungliga postverkets personal på plattformen så är frilastspåret platsen för allt övrigt!
För att ta några exempel:
Lastning av G-vagn direkt från en lastbil som backats mot vagnens sidoskjutdörr. (Det är det lilla möbelsnickeriet som har fått en stororder.)
Tankvagn som lossas till en framkörd tankbil (bygdens bensinstationer erhåller leveranser).
Med för ändamålet rekvirerad mobilkran lossas tunga maskindelar för vidare landsvägstransport.
Låt försvarsmakten lasta stridsvagnar med hjälp av gavelramp utförd av rundstolp från O-vagnar eller låt den gästande cirkusen lasta av sina elefanter!
Skjutfätets ammunitionsleveranser...
Så här kan man spåna i all oändlighet.
Mina exempel kanske mest för tanken till en dåtid men ett exempel på modern godstrafik på frilastspår skulle kunna exemplifieras med den rundvirkeshantering som är vanligt förekommande då man lastar/lossar direkt med timmerbil till för rundvirkestransporter iordningställda/avdelade vagnar.
Det här blev en riktig utsvävning.
Jag knyter ihop säcken för nu och konstaterar att frilastspår kan det inte bli för mycket av!
Hälsar Gunnar J.
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Ett exempel på frilast, möbeltransport från Danmark till Västerås i form av ett släp lastat på O-vagn, gavellossas vid lastrampen.
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Ytterligare ett exempel, omlastning av grönsaker från lastbil till G-finka.
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Vilka delar är bra att det finns på en kul Re-modulststion?
Jag skulle lyfta fram behovet av långa mötesspår. I alla fall i H0 är det få stationer som kan hantera tåg i skalenlig fullängd.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm