Whyhope Industries

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av FreddePettersson »

Pensionärer , pensionärer
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Whyhope Industry

Inlägg av RobertKlarén »

Nytt namn, ny layout.

Jag har lagt till ett spår för rundgång, det ger lättare access till "tank farm".

Jag har spår och växlar. Frågan är om jag har ork?

Någon som vill köpa Corning?


Whyhope_Industries_-_revised_3.jpg
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av PeterAlsén »

Me like :-)
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Whyhope Industry

Inlägg av AlexanderEhn »

RobertKlarén skrev: 2022-03-20, 12:21
Någon som vill köpa Corning?
Vore ju en dröm...! Gillar verkligen den layouten.
Men måste hiia mig.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Whyhope Industries

Inlägg av RobertKlarén »

Nu när Corning är såld öppnar det för nya tag i gamla idéer.

Efter inspel från Erik K ser layouten nu ut på detta sätt.

Notera att main line inte är kopplad till siding vilket kan upplevas som något förbryllande men tanken är att separata 2>1 moduler (Anders Ö) eller mina gruvdito ska fixa till det. Alternativet är en direkt koppling till Yard (Pine Hill eller Corleone).

Växlingen sköts då i fall 1) av Local och i fall 2) av Yard Switcher; men det är upp till trafikplaneraren att bestämma.

Alternativ 3) är att jag bygger Yard Switcher Shed med tillhörande spår och att Whyhope local Yard Switcher eventuellt rangerar.

Alla växlar sköts mekaniskt

Många vagnar blir det att putta på och det ger samtidigt 4,2m linje att trafikera.

Synpunkter?
Whyhope_Industries_-_revised_7.jpg
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Whyhope Industries

Inlägg av daniel »

Ett alternativ är att sätta Corleone - Jessie Junction - Whyhope industries så att industriområdet hamnar där PineHill brukar vara. Och att Jessie Junction inte blir en korsning mellan två banor utan bara en förgrening av banan. Då kan "main" på Whyhope Industries fungera som linje och att en dubbelspårsmodul ansluts efter Whyhope Industries för rundgång men ingen 1<2-modul behövs. Den högra sidan på skissen (Yard lead/Scrap yard) ansluts i så fall till Jessie Junction.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Whyhope Industries

Inlägg av kasoe »

Kanske inte på modulen i sig men snarare på det som du petade åt sidan... ;)

För mig känns det som en bättre och bättre ide att ha raka dubbelspår på moduler som denna och sen lösa växlar till siding eller övergång mellan dubbelspår på moduler utanför själva grundmodulen. Flexibiliteten ökar rejält om det går att använda både som enkel och dubbelspårsmodul...

Tror vi har slagit fast det innan men kanske tål att upprepas... Och med det sagt, utan att ha kollat för ingående, men om man använder dubbelspår, finns det "leads" tillräckligt så den går att växla skapligt utan att blockera main (annat än i korta stunder för vissa rörelser)?

/Anders Ö
RobertKlarén skrev: 2022-09-04, 17:51 Notera att main line inte är kopplad till siding vilket kan upplevas som något förbryllande men tanken är att separata 2>1 moduler (Anders Ö) eller mina gruvdito ska fixa till det. Alternativet är en direkt koppling till Yard (Pine Hill eller Corleone).
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Whyhope Industries

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev: 2022-09-05, 08:17 Kanske inte på modulen i sig men snarare på det som du petade åt sidan... ;)

För mig känns det som en bättre och bättre ide att ha raka dubbelspår på moduler som denna och sen lösa växlar till siding eller övergång mellan dubbelspår på moduler utanför själva grundmodulen. Flexibiliteten ökar rejält om det går att använda både som enkel och dubbelspårsmodul...

Tror vi har slagit fast det innan men kanske tål att upprepas... Och med det sagt, utan att ha kollat för ingående, men om man använder dubbelspår, finns det "leads" tillräckligt så den går att växla skapligt utan att blockera main (annat än i korta stunder för vissa rörelser)?

/Anders Ö
RobertKlarén skrev: 2022-09-04, 17:51 Notera att main line inte är kopplad till siding vilket kan upplevas som något förbryllande men tanken är att separata 2>1 moduler (Anders Ö) eller mina gruvdito ska fixa till det. Alternativet är en direkt koppling till Yard (Pine Hill eller Corleone).
Jag vet inte om det framgår tydligt men "Main Line" är markerat med grå färg medan industriområde, inklusive siding, är gult.

Det är således en enkelspårsmodul där siding ligger med standardiserade 31,75mm avstånd. Dubbelspårsmoduler kan då anslutas för att ge långt utdragsspår och växling kan ske utan att störa main line.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Whyhope Industries

Inlägg av RobertKlarén »

daniel skrev: 2022-09-04, 21:42 Ett alternativ är att sätta Corleone - Jessie Junction - Whyhope industries så att industriområdet hamnar där PineHill brukar vara. Och att Jessie Junction inte blir en korsning mellan två banor utan bara en förgrening av banan. Då kan "main" på Whyhope Industries fungera som linje och att en dubbelspårsmodul ansluts efter Whyhope Industries för rundgång men ingen 1<2-modul behövs. Den högra sidan på skissen (Yard lead/Scrap yard) ansluts i så fall till Jessie Junction.
Jag är inte med på hur du menar, du får nog rita och berätta.

Notera att "Main" är markerad med grå färg medan industriområde, inklusive siding, är gult.

Din idé, om jag förstår dig rätt, gör modulpaketet till en dubbelspårsenhet; det är det inte.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Whyhope Industries

Inlägg av daniel »

Jag tänkte fel med hur Whyhope Industries bör anslutas. På bifogad skiss är Whyhope Industries ansluten med "Factory A" närmast Jessie Junction och "Scrap yard" är längst bort.

Dubbelspårsmodulen i slutet är bara för att ett lok ska kunna göra rundgång vid "Yard lead". En möjlighet är att bygga en kort (60 cm?) romb-modul med dubbelspår i ena änden och enkelspår i andra, där ena dubbelspåret slutar på modulen. En sådan modul kan vara användbar om man vill använda Corleone utan Jessie Junction.
Bilagor
Robert Klaren - Whyhope Industries.png
Robert Klaren - Whyhope Industries.png (19.54 KiB) Visad 785 gånger
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"