Gottmadingen Industry

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Gottmadingen Industry

Inlägg av RobertKlarén »

Jag har länge grubblat över hur ett större industripaket skulle kunna se ut. Jag har nu skissat på en möjlig layout som kanske kan vara något att bygga vidare på (tankemässigt till att börja med)

Det är 4,2m linjemodul med en siding och avstickare mot den stora mekaniska industrin Gottmadingen (fiktivt namn). Industridelen ligger aningen högre än linjen vilken tvingar fram en stödmur.

Scenarier:
1) Manifest släpper vagnar vilka plockas upp av stationerad switcher. Utgående vagnar hämtas upp av local.
2) Lokal sköter hela växlingen

Möjlighet till dubbelspårs koppling i bägge ändar.

Kommentarer och kreativ kritik välkomnas.

Gottmadingen Industries.jpg
Gottmadingen Industries.jpg (53.53 KiB) Visad 1012 gånger
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 549
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av JanFrelin »

Jag tycker ofta att trafiken blir bättre om man är konkret med vilka laster som kommer in och ut. Lance Mindheim påpekade i en bok om industriväxling att det är antalet lastpositioner som gör trafiken intressant. De längre stickspåren här skulle nog kunna ha två eller tre lastpositioner. Själv tycker jag trafiken blir intressant ju fler olika varuslag som sänds på banan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 169
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av Drakir »

Ser väldigt trevlig ut :)
Gillar "Storage track" & "Switch Sheed"

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av RobertKlarén »

JanFrelin skrev:
2020-02-09, 17:59
Jag tycker ofta att trafiken blir bättre om man är konkret med vilka laster som kommer in och ut. Lance Mindheim påpekade i en bok om industriväxling att det är antalet lastpositioner som gör trafiken intressant. De längre stickspåren här skulle nog kunna ha två eller tre lastpositioner. Själv tycker jag trafiken blir intressant ju fler olika varuslag som sänds på banan.
Tack för din kommentar.

Jag ska naturligtvis precisera vad som skickas in/ut men det kommer att ske i ett senare skede. Det kommer också att bli flertalet lastpositioner vid varje stickspår där fraktsedeln tydligt anger vart vagnen ska gå. Jag vill också ha ett större antal vagnar som puttas in och ut, i nuläget är det mest enstaka vagnar som kommer till lastplatserna inom amN, det blir det ändring på med denna lösning.

Det jag eftersöker nu är kommentarer kring spårplanen; kommer den att fungera och blir det roligt att växla. Inom modulvärlden har vi möjlighet att skapa förebildsriktiga spårplaner och där krånglade man inte till det i onödan för sådant tog tid och kostade pengar.
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 229
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av HansBrage »

Spännande idé!

Förebildsriktigt verkar det vara också. Med alla industrier "facing the same way" så kanske växlingen inte blir så varierad dock. Men det är ju en avvägnningsfråga mot realismen.
Får man drömma lite så kanske den slutliga versionen har någon industri som ligger lite i vinkel eller har två spår varav ett viker av och ger upphov till något avklippt hörn eller strykjärnsformad byggnad, Sånt är fräckt.

Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 549
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av JanFrelin »

RobertKlarén skrev:
2020-02-09, 19:53
Det jag eftersöker nu är kommentarer kring spårplanen; kommer den att fungera och blir det roligt att växla. Inom modulvärlden har vi möjlighet att skapa förebildsriktiga spårplaner och där krånglade man inte till det i onödan för sådant tog tid och kostade pengar.
Hur intressant växlingen blir beror delvis på hur många olika sorters laster som ska hanteras.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av RobertKlarén »

Reviderat förslag för vilket vi tackar vår tyske vän Mark Thiemann.
Bilagor
Gottmadingen Industries by Marc.jpg
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3162
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Gottmadingen Industry

Inlägg av daniel »

Ser bra ut! :)

Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"