Ljud och oljud

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Ljud och oljud

Inlägg av StefanFjällemark »

Ny tråd för diskussionen kring ljud och oljud i lokalen. Originaltråden handlar om banans layout och kommentarer kring denna.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Ljud och oljud

Inlägg av fs_toni »

StefanFjällemark skrev: 2020-01-02, 20:34
FreddePettersson skrev: 2020-01-02, 17:32 Som erfaren träff general skulle jag säga att vissa (även erfarna) träffbesökare skulle behöva en riktig ” buzz” då långt ifrån alla är fokuserade på all kolla klockan, anslag, eller likande.
I Kolding körde vi min klocka med ljudet påslaget. Bling-bling hördes i hela hallen när klockan startas eller stoppas samt färgindikering på alla klienter: gröna siffror=klockan går, röda=klockan står.
Jo det är väl det jag misstänkte också att endera får man stå ut med "BLING-BLING" eller "KLOCKAN GÅÅÅÅR!".

Sen tror jag att även detta med ljud är något som träff-arrangören kan bestämma, typ: "Kommer du på denna träffa så vänligen acceptera att vi tillåter både ljud-dekoders och vissa utrop i lokalen" alternativt "På denna träff skall alla ljud-dekoders vara avstängda (utom vid gång) och vi har inga utrop i lokalen utan ni får hålla koll på app och stor klock-skärm".
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ljud och oljud

Inlägg av LLJ »

fs_toni skrev: 2020-01-02, 22:05 Sen tror jag att även detta med ljud är något som träff-arrangören kan bestämma, typ: "Kommer du på denna träffa så vänligen acceptera att vi tillåter både ljud-dekoders och vissa utrop i lokalen" alternativt "På denna träff skall alla ljud-dekoders vara avstängda (utom vid gång) och vi har inga utrop i lokalen utan ni får hålla koll på app och stor klock-skärm".
Indirekt så bestämmer träffarrangören redan det idag genom att välja vilket klocksystem som används, RUT eller någon av de elektroniska varianterna.
Men att ha med det i träffinbjudan anser jag är att gå till överdrift. Att ljudlok som inte används skall vara tysta är väl självklart och en ordningsfråga och inte träffråga.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Ljud och oljud

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2020-01-03, 00:26
Indirekt så bestämmer träffarrangören redan det idag genom att välja vilket klocksystem som används, RUT eller någon av de elektroniska varianterna.
Men att ha med det i träffinbjudan anser jag är att gå till överdrift. Att ljudlok som inte används skall vara tysta är väl självklart och en ordningsfråga och inte träffråga.

/Lars
Uppenbarligen så är det inte en självklarhet för alla... Eller så är en del bara glömska eller obetänksamma. Oavsett vilket så kan man då hjälpa till med att påminna på olika sätt - varav träffinbjudan är ett. :D
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Ljud och oljud

Inlägg av Per Widell »

fs_toni skrev: 2020-01-03, 09:20
LLJ skrev: 2020-01-03, 00:26
Indirekt så bestämmer träffarrangören redan det idag genom att välja vilket klocksystem som används, RUT eller någon av de elektroniska varianterna.
Men att ha med det i träffinbjudan anser jag är att gå till överdrift. Att ljudlok som inte används skall vara tysta är väl självklart och en ordningsfråga och inte träffråga.

/Lars
Uppenbarligen så är det inte en självklarhet för alla... Eller så är en del bara glömska eller obetänksamma. Oavsett vilket så kan man då hjälpa till med att påminna på olika sätt - varav träffinbjudan är ett. :D
Jag tvivlar på att de som är glömska blir hjälpta av en påminnelse någon månad i förväg. ;)
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Ljud och oljud

Inlägg av StaffanWiman »

Nej, men en allmän och upprepad påminnelse om att när man lämnar ett lok så stänger man av ljudet och släcker ljuset. Enda undantaget skulle väl vara att man inte får låta det bli alltför svalt i pannan på ångloken. Det tar tid att få upp trycket igen :-)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ljud och oljud

Inlägg av LLJ »

En detalj som kan vara ett skäl till att ljudet blir kvar på är att man kör någon annans lok vid trafikspel och körkontrollen inte är uppmärkt hur man stänger av ljudet.
Sina egna fordon brukar man ha bra koll på hur man styr ljudet av/på.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Ljud och oljud

Inlägg av AlexanderEhn »

Bra input.

Min poäng var främst att det blir extra påtagligt med den föreslagna lokalplaneringen när N-Re är i mitten och H0-RE inte hör eller har kontakt över hela H0-banan för att det är en hel annan bana i mitten. Eller att någon försöker ropa från ena halldelen till den andra för att få kontakt eller liknande.

Med lite bättre disciplin på lokljud och att ta info vid samlingar som det kallas till via utrop blir det nog bra i Grimslöv.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2020 (ModulSyd är arrangör)"