Sida 1 av 2
Internationella kontakter
Postat: 2012-11-21, 08:52
av RobertKlarén
Jag ställde en fråga kring kontakter för körström
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=30&t=400 och fick en påminnelse om att AmN normen föreskriver säkerhetskontakter. Om så är fallet borde vi då inte unisont gå över till dessa för att utan större problem, tekniska och/eller politiska, kunna ställa upp med våra moduler på internationella träffar?
Kompatibiliteten med vanliga enkla bananer ska enligt skriftställarna inte vara ett problem.
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-21, 09:45
av daniel
En ide kan vara att ha ett par skarvsladdar med säkerhetskontakter i ena änden och vanliga bananer i andra änden. Då borde ni klara er ganska långt.
Mvh Daniel
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-21, 11:05
av RobertKlarén
OlleLindskog skrev: Vi får väl titta på vad de kostar.
/Olle
Frågan är också var man får tag i dom, och vad dom heter mer exakt?
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-21, 19:18
av Eke
Kan ni inte börja med att byta honorna och sedan när alla bytt dom så kan ni börja byta hanarna, då får ni aldrig några kompabilitetsproblem!
En liten tanke bara från en halvnolla!
Mvh. Peter
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-21, 23:03
av MickeC
RobertKlarén skrev:Jag ställde en fråga kring kontakter för körström
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=30&t=400 och fick en påminnelse om att AmN normen föreskriver säkerhetskontakter. Om så är fallet borde vi då inte unisont gå över till dessa för att utan större problem, tekniska och/eller politiska, kunna ställa upp med våra moduler på internationella träffar?
Kompatibiliteten med vanliga enkla bananer ska enligt skriftställarna inte vara ett problem.
Jag håller på det gamla beslutet med fortsatt enkla kontakter men att vi framtidssäkrar genom att göra kablar med kontakter lätt utbytbara
Då funkar det ju även att byta vid utlandskommendering av modulerna

Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-22, 00:13
av LLJ
Micke, tänker du då kablar fästa i skruvplint nära gavlarna, och man byter kablage från plinten och utåt?
Ganska olyckligt att americaN var så snabba att ändra i sin standard, för mig veterligen så har ingen annan FREMO-grupp gjort det.
/Lars
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-22, 09:32
av MickeC
LLJ skrev:Micke, tänker du då kablar fästa i skruvplint nära gavlarna, och man byter kablage från plinten och utåt?
...
/Lars
Alldeles riktigt...
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-22, 10:22
av kasoe
Jag håller med Micke, jag tycker inte vi ändrar utan vi kan nog anta att americaN kanske hade lite för bråttom och förde in detta när normen ändå var på väg ut (antagande). Med relatvit enkla medel går det ju att lösa en internationell uppkoppling enligt Mickes förslag...
Kanske läge att kolla med Bernd om de kommer återgå till "FREMO-standard" även för AmN?
Annars kan ju Peters förslag vara att överväga, börja med honorna och se vad som händer...
/Anders Ö
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-22, 11:06
av LLJ
Micke:s förslag är nog det mest realistiska så länge som dubbelutnyttjande/samtrafik med N-RE moduler förekommer.
Att tyskarna skulle återgå till banankontakterna tror jag är uteslutet. De har säkerhetskontakterna nu, och de är inte helt billiga i inköp.
De har dessutom så mycket moduler numera så att användande av N-RE moduler inte behövs och därmed inget behov av att byta (vet dock att några större industrimoduler dubbelanvänds för både americaN och N-RE).
/Lars
Re: Internationella kontakter
Postat: 2012-11-22, 22:41
av Eke
LLJ skrev:Micke:s förslag är nog det mest realistiska så länge som dubbelutnyttjande/samtrafik med N-RE moduler förekommer.
/Lars
Men mitt förslag är väl inget hinder för dubbelnyttjande med N-RE? Eller?
Mvh. Peter