Helix i modulform

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

Har fått en mer än lovligt galen idé, men är det möjligt att bygga en Helix i någon typ av modulform?
Jag tänkte att kunna montera två moduler över varandra, med gemensamma ben (typ en nere vid 80 cm och andra i vanliga höjden) skulle man ju kunna bygga ett tågmagasin även för hemmabruk.
Är det ens möjligt, någon som har sett något eller har ett utkast på tankar?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Helix i modulform

Inlägg av daniel »

Ja, det är möjligt. Och jag tror det t o m har förekommit Helix på enstaka modulträffar. Problemet är att helixar är problematiska överlag och det blir inte bättre av att det är en modul.

Om en helix i H0 ska fungera bra så tror jag att den bör ha 1000 mm radie minimum, vilket ger en diameter över två meter.

Så ja, det går. Men av praktiska skäl är det knappast att rekommendera helixar på modulträffar.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

Just Helixen var tänkt för hemmabruk, att ha Helix och tågmagasin för hemmabruk och spårsträckor eller en station över som man har med på modulträffar.
I och med den är för hemmabruk tänkte jag ha Rocos R5/6 som funkar med 80-tals personvagnar i möte utan att ta i, radie 600 ger 1200 i diameter men bygga som oval.
Har du möjligen någon länk eller ord jag kan googla på?
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Helix i modulform

Inlägg av daniel »

Du kan googla på "helix model railroad" eller "helix modelljärnväg". Då får du en del träffar.

Bara ett exempel, det finns en hel del på nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=4HF_dnxrHl0
https://www.youtube.com/watch?v=GcXbVhl9Vd8

https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... pic=8637.0
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

Tack Daniel, men mitt problem är inte själva Helixbygget utan hur jag skall kunna dela Helixen i sektioner/moduler...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Helix i modulform

Inlägg av LLJ »

Det borde t.o.m. vara en fördel att bygga helixen i sektioner då det bli enklare att komma åt att lägga spåret. Jag skulle rekommendera att använda flexräls och inte sektionsräls då du får större frihet att välja både radie och var du kan kapa rälsen. Tänk också på att inte ha för brant lutning. Loken kanske orkar att dra tågen upp men vagnarna skjuter på när man kör ned vilket lätt kan orsaka urspårningar, särskilt vid mindre radier.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Helix i modulform

Inlägg av ErikKuiper »

Per Widell skrev: 2019-10-27, 10:45 Tack Daniel, men mitt problem är inte själva Helixbygget utan hur jag skall kunna dela Helixen i sektioner/moduler...
Möjligt men inte lätt. Om du inte måste dela upp den i delar av transport eller förvaringsskäl så skulle jag rekommendera att bygga den i en del som förvaras på högkant när den inte används. Montera hjul på sidan av paketet så det blir lättare att flytta.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

ErikKuiper skrev: 2019-10-27, 18:50
Per Widell skrev: 2019-10-27, 10:45 Tack Daniel, men mitt problem är inte själva Helixbygget utan hur jag skall kunna dela Helixen i sektioner/moduler...
Möjligt men inte lätt. Om du inte måste dela upp den i delar av transport eller förvaringsskäl så skulle jag rekommendera att bygga den i en del som förvaras på högkant när den inte används. Montera hjul på sidan av paketet så det blir lättare att flytta.
Jo, det är just för att få undan för förvaring när hemmabanan inte står framme som är ”problemet”. Har snart en skiss att delge er så får vi höra era åsikter. :)
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Helix i modulform

Inlägg av Per Widell »

LLJ skrev: 2019-10-27, 11:37 Det borde t.o.m. vara en fördel att bygga helixen i sektioner då det bli enklare att komma åt att lägga spåret. Jag skulle rekommendera att använda flexräls och inte sektionsräls då du får större frihet att välja både radie och var du kan kapa rälsen. Tänk också på att inte ha för brant lutning. Loken kanske orkar att dra tågen upp men vagnarna skjuter på när man kör ned vilket lätt kan orsaka urspårningar, särskilt vid mindre radier.

/Lars
Man e aldrig så tydlig som man tror. ;)
Jag tänkte mer att dela modulen vid förvaring, likt en stationsmodul består av X sektioner som monteras ihop o förvaras separerade.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Helix i modulform

Inlägg av daniel »

Gävle-gänget, Ove Häger m.fl, har pluggar av hög kvalite som rekommenderas varmt. Och för ett sådant här projekt är det nog nästan nödvändigt. Pluggarna garanterar att spåret alltid hamnar rätt när modulerna monteras ihop.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"