Diesel/ellok på Grimslöv H0
Postat: 2019-10-23, 08:01
Om man har två linjer, en elektrifierad och en oelektrifierad, som kommer in från samma håll i en station, t ex som Alvesta->Kalmar och Mönsterås->Kalmar, så kan man skapa en liten twist när man kör modernt. I vissa godståg Göteborg->Kalmar->Mönsterås används både ellok och diesellok. Elloket drar tåget Göteborg->Kalmar, med dieselloket direkt efter elloket. I Kalmar gör båda loken rundgång och dieselloket hamnar då först med elloket direkt efter. Dieselloket drar sedan tåget till Mönsterås.
När tåget ska köra tillbaka gör dieselloket rundgång men låter elloket vara kvar i sin ända. Man får då dieselloket först och elloket sist i tåget. Vid ankomst i Kalmar ska tåget vända och då är elloket först och dieselloket sist, vilket gör att tåget kan vända utan att något lok behöver byta sida.
När tåget når Göteborg gör elloket rundgång och hamnar först i tåget, med dieselloket direkt efter elloket.
Förutsättningen för att detta ska funka är att man har en banlayout typ:
När tåget ska köra tillbaka gör dieselloket rundgång men låter elloket vara kvar i sin ända. Man får då dieselloket först och elloket sist i tåget. Vid ankomst i Kalmar ska tåget vända och då är elloket först och dieselloket sist, vilket gör att tåget kan vända utan att något lok behöver byta sida.
När tåget når Göteborg gör elloket rundgång och hamnar först i tåget, med dieselloket direkt efter elloket.
Förutsättningen för att detta ska funka är att man har en banlayout typ:
Kod: Markera allt
Mönsterås
!
!
\
\
Göteborg -------+-- Kalmar