Containertrafik på Grimslöv H0
Postat: 2019-10-22, 07:04
Årets trafikspel på Grimslövs-träffen har modernt tema 2001 och senare.
2001 startas Green Cargo och under perioden efter 2001 är ett antal andra operatörer verksamma, t.ex. Hector Rail.
I detta inlägg handlar det om möjliga upplägg av containertrafiken.
Får jag lov att önska vill jag se fler containerterminaler från bland annat Toni D'Angelo och Lars Nordlander. Det vore också praktiskt med några längre stationer som Charlottendal och Falköping där man kan sätta ihop och dela 3,5-meterstågen.
Trafikidé:
Till och från containerterminalerna körs max 3,5 meters tåg. Dessa sätts samman/delas på någon av de stationer som har spårkapacitet för detta. De "halva" containertågen kan sedan köras till/hämtas från vilken stations som helst. På detta sätt kommer containertrafik att finnas på de flesta stationer som har kapacitet att ställa upp max 2 meter långa containervagnssätt. Eventuellt måste dessa delas till två delar för att på plats, så är det t.ex. på Nättelund.
Har man containertrafik från en mindre station/lastplats får dessa köras till en station där de byggs ihop till ett 1,75-meterståg. Dessa vagnar måste då ha individuella omloppskort/fraktsedlar. Här kan det bli fråga om att hämta må,on,fr och lämna ti,to,lö.
Sätten på max 1,75 meter utgör en tågsättenhet och kommer att få ett samlat vagnkort med omlopp. Omloppen kommer att vara över flera dagar. I omloppen framgår i vilka tåg de skall gå. I godstågen till/från containerterminalerna går alltså två tågsättenheter i samma tåg.
I startuppställningen belägger man hälften av containerterminalerna med "lastade" tåg. Har terminalen 4 spår, ställs initialt 2 tågsätt bestående av vardera 2 tågsättsenheter. Motsvarande antal 1,75 meters tågsätt ställs ut på andra stationer. Kanske skall några tåg hanteras över natten på de stora stationerna.
På containerterminalerna blir det viss växling. Ägarna bör ange om deras terminal är elektrifierad eller inte. I det senare fallet kan det bli lokbyte om man inte från början har ett diesellok.
Man kan även tänka sig att omloppen av containervagnar kopplas till olika operatörer. Utöver Green Cargo, vilka operatörer har kört containertåg efter 2001?
Hur många 1,75 meters tågsätts behövs? Om vi har två containerterminaler om vardera 4 spår går det åt minst 16 tågsätt på 1,75 meter. Hälften av dessa ställs initialt upp på containerterminalerna, de övriga på olika stationer som har plats, samt kanske ytterligare 4 tågsätt som "är på väg", då är vi uppe i 20 tågsätt på 1,75 meter, nästan 40 meter containervagnar. Vem kan bidra?
2001 startas Green Cargo och under perioden efter 2001 är ett antal andra operatörer verksamma, t.ex. Hector Rail.
I detta inlägg handlar det om möjliga upplägg av containertrafiken.
Får jag lov att önska vill jag se fler containerterminaler från bland annat Toni D'Angelo och Lars Nordlander. Det vore också praktiskt med några längre stationer som Charlottendal och Falköping där man kan sätta ihop och dela 3,5-meterstågen.
Trafikidé:
Till och från containerterminalerna körs max 3,5 meters tåg. Dessa sätts samman/delas på någon av de stationer som har spårkapacitet för detta. De "halva" containertågen kan sedan köras till/hämtas från vilken stations som helst. På detta sätt kommer containertrafik att finnas på de flesta stationer som har kapacitet att ställa upp max 2 meter långa containervagnssätt. Eventuellt måste dessa delas till två delar för att på plats, så är det t.ex. på Nättelund.
Har man containertrafik från en mindre station/lastplats får dessa köras till en station där de byggs ihop till ett 1,75-meterståg. Dessa vagnar måste då ha individuella omloppskort/fraktsedlar. Här kan det bli fråga om att hämta må,on,fr och lämna ti,to,lö.
Sätten på max 1,75 meter utgör en tågsättenhet och kommer att få ett samlat vagnkort med omlopp. Omloppen kommer att vara över flera dagar. I omloppen framgår i vilka tåg de skall gå. I godstågen till/från containerterminalerna går alltså två tågsättenheter i samma tåg.
I startuppställningen belägger man hälften av containerterminalerna med "lastade" tåg. Har terminalen 4 spår, ställs initialt 2 tågsätt bestående av vardera 2 tågsättsenheter. Motsvarande antal 1,75 meters tågsätt ställs ut på andra stationer. Kanske skall några tåg hanteras över natten på de stora stationerna.
På containerterminalerna blir det viss växling. Ägarna bör ange om deras terminal är elektrifierad eller inte. I det senare fallet kan det bli lokbyte om man inte från början har ett diesellok.
Man kan även tänka sig att omloppen av containervagnar kopplas till olika operatörer. Utöver Green Cargo, vilka operatörer har kört containertåg efter 2001?
Hur många 1,75 meters tågsätts behövs? Om vi har två containerterminaler om vardera 4 spår går det åt minst 16 tågsätt på 1,75 meter. Hälften av dessa ställs initialt upp på containerterminalerna, de övriga på olika stationer som har plats, samt kanske ytterligare 4 tågsätt som "är på väg", då är vi uppe i 20 tågsätt på 1,75 meter, nästan 40 meter containervagnar. Vem kan bidra?