Schassikontakter

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Schassikontakter

Inlägg av AndersB »

RobertKlarén skrev:Jag har inte funnit några bra honkontakter, låsskruven tar inte riktigt och kontakten lossnar.
Japp - låter som kontakterna från "Kjell&CO". Condrad har en stor uppsättning bra labbkontakter.
En typ finns också här: www.mollehem.se , under modultillbehör.
RobertKlarén skrev:Jag söker därför en permanent lösning som i samma slag undanröjer problemet med dinglande sladdar. Att leta svåråtkomliga honor tror jag är ett mindre problem och jag antar att standarden är flexibel.
Dinglande sladd fixas enkelt med ett hål eller en liten krok.
"svåråkomliga honor" kan man kanske leva med om det är endast en modul på en sträcka, men den dagen du får i uppdrag koppla ihop körströmmen och du ska böja dig ner under ett flertal moduler och leta, då lär även du svära efter ett tag :lol:
Det är ofta ingen slump att standarder föreslår vissa vägar.

Jag är ganska liberal vad gäller utseende-frågor - gräs och ballastfärger, strömavtagare uppe/nere, rätt årtal på loket etc. Däremot saker som ha med funktion och smidig uppsättning att göra, där är jag ordentligt konservativ :)
Nog om detta...
mvh/anders
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Schassikontakter

Inlägg av Johnny »

AmericaN-standarden föreskriver banankontakter av säkerhetstyp. Dessa är inte kompatibla med "vanliga" honkontakter.

//Johnny
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1516
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Schassikontakter

Inlägg av RobertKlarén »

Johnny skrev:AmericaN-standarden föreskriver banankontakter av säkerhetstyp. Dessa är inte kompatibla med "vanliga" honkontakter.

//Johnny
Hur ser dessa ut och var får man tag i dom?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Schassikontakter

Inlägg av LLJ »

"Vi" i Sverige har valt att inte använda dessa tillsvidare, eftersom de inte är kompatibla med de vanliga som används av N-RE.
AmericaN valde att byta i samband med den debatt om säkra kontakter som var inom FREMO 2010.
FREMO beslöt att behålla befintliga kontakter men med korta kablar (30 cm utanför gaveln max) så de inte räcker ned till golvet.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Schassikontakter

Inlägg av daniel »

Det borde dock vara lämpligt att använda hon-kontakter som är kompatibla med säkerhets-hanarna. Annars får man ju problem om man tar sin americaN-modul till tyskland, eller tyskarna kommer till Sverige.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Schassikontakter

Inlägg av LLJ »

Det är det som är grej med säkerhetskontakterna, att de inte skall kunna kopplas ihop med de övriga.
Det gäller inte bara honkontakterna utan även hankontakterna för övrigt.

Kontaktproblemet får väl lösas den gång det skall kopplas ihop moduler från tyskland med svenska moduler.
Som det är nu så kopplar man oftare ihop med N-RE moduler än mot tyska AmericaN moduler (aldrig hittills).

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Schassikontakter

Inlägg av daniel »

Att en säkerhetshane inte kan koppas ihop med en vanlig hona är jag med på. Men en vanlig hane kan väl kopplas ihop med en säkerhetshona? Det senare innebär ju ingen säkerhetsrisk.

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Schassikontakter

Inlägg av LLJ »

Eftersom AmericaN använder både han och honkontakter av säkerhetstyp, så hjälper det inte så mycket att installera en honkontakt av säkerhetstyp, om nu en vanlig verkligen går att ansluta till en sådan, vilket jag inte tror går.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Schassikontakter

Inlägg av Eke »

Jag tror Daniel har rätt! Är det inte kontakter av säkerhetstyp på testinstrument? Där går det ju att ansluta vanliga banankontakter också! Säkerhetshonor borde funka till både säkerhetshanar och vanliga hanar!
Så vanliga hanar tillsammans med säkerhetshonor borde göra modulen kompatibel med alla moduler!

Mvh. Peter, lite självsäker hane! ;)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Schassikontakter

Inlägg av LLJ »

Se bild sidan 8 i americaN norm

Visst vore det bra om det funkar med vanliga hanar.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"