Bra eller förbättringspotential - FREMO kombimodul

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Bra eller förbättringspotential - FREMO kombimodul

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej!

Det finns ju några här som har varit på Fremodernträff i Kolding bland annat.

På länken nedan finns en kombimodul ovh jag är nyfiken med för -och nackdel med spårlayouten på denna modul.

Hur kan den förbättras? Vad är bra delar att ta med mig inför ett bygge av min modul?

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6204121141
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Bra eller förbättringspotential - FREMO kombimodul

Inlägg av daniel »

Det jag spontant känner är att spåren ligger nära kanten. Om man råkar skaka modulen riskerar lok och vagnar åka i golvet. Fast det är kanske lättare att undvika i N-skalan.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Bra eller förbättringspotential - FREMO kombimodul

Inlägg av ErikKuiper »

Jag håller med Daniel om att spåren ligger lite väl nära kanten, så det bör man undvika.

Jag vet inte om det finns någon prototyp som kombiterminalen är baserad på, men låt oss analysera spåren (från vänster till höger sett från infartsväxeln.

Spår 1
Kranen går inte över det här spåret så om det inte finns någon hårdgjord yta till vänster om spåret utanför modulen så är det här spåret till för uppställning av vagnar. Om det finns en hårdgjord yta till vänster så kan vagnar lastas och lossat med en reachstacker eller liknande. Uppställningsspår på en kombinterminal har jag inte sett på de svenska kombiterminaler som jag har tittat på.

Spår 2-3
2 spår som lastas av med fast kran. Jag vet inte hur vanligt det är med en kran över 2 spår. Skandiahamnen, Rosersberg och Malmö har kan över 4 spår, men här kan man nog tänka sig lite selektiv komprimering.

Spår 4
Kort spår. Känns för mig som det borde vara till för parkering av lokalt växellok. Känns som en pragmatisk modellanpassning då man inte kan garantera att andra moduler har plats att ställa undan ett växellok.

Spår 5
Spår som kan lastas och lossas av reachstacker eller liknande. En terminal som både använder kran och reachstacker har jag inte sett på de svenska kombiterminaler som jag har tittat på.

Summa summarum så känns det som en blandning av olika saker från olika typer av kombiterminaler, men det finns säkert någon som kan hitta en förebild som liknar den här terminalen.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Bra eller förbättringspotential - FREMO kombimodul

Inlägg av AlexanderEhn »

Bra input! Tack.

Hmm, ja, avstånd till kant är lurigt. Funderar på hur mycket man behöver ha. Bredden av en vagn som har vält kanske? (Om man inte ska följa normen alltså.)

Du har rätt i att kran och reachstacker samtidigt inte känns logiskt. Funderar på om jag inte har sett det på bilder från Årsta Kombi.

Jag kommer ha reachstackers på min modul. Mest för att det är det som finns mest i Sverige, och det är flexibelt, kan lasta allt möjligt; container, trailer, timmer, coils. Och så har jag inte hittat någon kran i N-skala som ser svensk ut.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
DagCatoSkårvik
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-09-07, 00:51

Re: Bra eller förbättringspotential - FREMO kombimodul

Inlägg av DagCatoSkårvik »

https://norgeibilder.no/?x=268098&y=665 ... Geovekst=0

Linken viser til norgeibilder.no og viser deler av Alnabru containerterminal.
Her finnes kran og trucker/reachstackere side ved side. Som bilet viser er det riktignok et containerdepot mellom delen hvor kranene (det er to) operer og delen som betjenes av trucker. Så med litt selektiv komprimering er ikke terminalen som vises på fremodern absolutt troverdig operasjonelt. At noen spor ligger nært kanten er en annen diskusjon.
MVH
Dag Cato
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Bra eller förbättringspotential - FREMO kombimodul

Inlägg av AlexanderEhn »

DagCatoSkårvik skrev: 2019-08-31, 20:58 https://norgeibilder.no/?x=268098&y=665 ... Geovekst=0

Linken viser til norgeibilder.no og viser deler av Alnabru containerterminal.
Her finnes kran og trucker/reachstackere side ved side. Som bilet viser er det riktignok et containerdepot mellom delen hvor kranene (det er to) operer og delen som betjenes av trucker. Så med litt selektiv komprimering er ikke terminalen som vises på fremodern absolutt troverdig operasjonelt. At noen spor ligger nært kanten er en annen diskusjon.
Aha! Tack, visste inte att det var förebilden. Ser ju fullt rimligt ut.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"