Sida 9 av 11

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-25, 17:51
av ErikKuiper
Efter att ha tittat på spårplanen igen så får jag säga att det är en sak som i synnerhet skaver för mig, och det är växlarna längst uppe till vänster. Jag ställer mig två frågor, är de prototypmässiga och gör de växlingen roligare på modulen, och till båda dessa frågor skulle jag svara nej.

Vad jag har sett av kombiterminaler i Sverige så saknar lastspåren växlar vid "slutänden". Det vanliga är att loket skjuter in vagnarna på lastspåret och inte drar in dem. För ellok är detta enda möjligheten då man inte vill ha kontaktledning över lastspåren. Om man kommer in med loket på fel ända så finns det ett rundgångsspår någonstans i närheten (vid linjen i detta fall).

Vad gäller frågan om roligare växling så skulle jag säga att växlarna till vänster vid de övre lastspåren gör växlingen enklare då det bara är att köra in och släppa vagnarna. Om de inte finns så kan det krävas en rundgång.

En annan fördel med att ta bort dessa växlar är att växlarna inte längre påverkar valet av avstånd mellan spåren.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-25, 18:17
av AlexanderEhn
ErikKuiper skrev: 2021-08-25, 17:51 Efter att ha tittat på spårplanen igen så får jag säga att det är en sak som i synnerhet skaver för mig, och det är växlarna längst uppe till vänster. Jag ställer mig två frågor, är de prototypmässiga och gör de växlingen roligare på modulen, och till båda dessa frågor skulle jag svara nej.

Vad jag har sett av kombiterminaler i Sverige så saknar lastspåren växlar vid "slutänden". Det vanliga är att loket skjuter in vagnarna på lastspåret och inte drar in dem. För ellok är detta enda möjligheten då man inte vill ha kontaktledning över lastspåren. Om man kommer in med loket på fel ända så finns det ett rundgångsspår någonstans i närheten (vid linjen i detta fall).

Vad gäller frågan om roligare växling så skulle jag säga att växlarna till vänster vid de övre lastspåren gör växlingen enklare då det bara är att köra in och släppa vagnarna. Om de inte finns så kan det krävas en rundgång.

En annan fördel med att ta bort dessa växlar är att växlarna inte längre påverkar valet av avstånd mellan spåren.
Hej!

Först, tack för svar! Kul att ha ett bollplank!

Får en dejavu från när vi diskuterade samma sak tidigare i tråden. :)

Nej, de växlarna är helt icke-prototypiska. Så ser det inte ut i verkligheten.
Anledningen till att jag har den är att jag tycker den är visuellt snygg och att jag vill ha den. (högst godtyckligt argument)

Sen kan vara smidig att ha för smidig rundgång på mässor och publikkörningar och det skulle göra modulen mer fristående då det inte behövs en bangård i närheten. På publikkörningar är det inte osannolikt att denna modul hamnar i ändan och får agera magasin.
Men realistisk? Nej inte alls.

Jag kommer dessutom ha Gudrunbryggor i börja på dessa spår så under ett (europeiskt) trafikspel så kan inga ellok köra där. Tanken med de två undre spåren är just för realistisk rundgång. Förebilden här är direkt från Katrineholm som har rundgången parallellt med terminalen, till skillnad från Falköping och Eskilstuna exempelvis. Tågen anländer på de undre två spåren, går runt, kör tillbaka på linjen och backar in på terminalen.


Växlarna påverkar inte spåravståndet egentligen, det blir ändå passbitar mellan växlarna.
Kombihamn_26_V-exakt horisontal_3.png

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-25, 18:57
av AlexanderEhn
Men jag är inte alls främmande för att ha ett publikläge som gör växlarna aktiva i ställverket.

Så default är trafikspel, utan aktiva växlar.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-25, 19:50
av ErikKuiper
Jag är inte förvånad om jag har framfört liknande åsikter tidigare :). Jag gick inte tillbaka i tråden och kollade. Sedan kan man ju försöka igen och se om argumenten biter en andra gång ;). Ett trafikspelsläge med låsta växlar tycker jag låter bra. Sedan vet jag att man kan bygga om moduler om det visar sig att man inte blev nöjd med spårplanen när man har använt den praktiskt några gånger :lol:.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-25, 20:00
av Henrik Maude
Det går ju också att lägga växlarna på en separat modul som bara används när modulerna inte agerar kombiterminal som tänkt. Så får du med både förebildsenligheten och användarvänligheten när modulerna används som magasin.

Annars brukar lok ganska ofta rangeras för hand i magasin vid publika träffar.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-25, 20:38
av AlexanderEhn
Henrik Maude skrev: 2021-08-25, 20:00 Det går ju också att lägga växlarna på en separat modul som bara används när modulerna inte agerar kombiterminal som tänkt. Så får du med både förebildsenligheten och användarvänligheten när modulerna används som magasin.
Hmmm…. 🤔
Nu får jag fundera ett varv till.

Grejen är att transportlåda jag planerar för rymmer 3 st 1m moduler. Så skulle jag lägga växlarna på en annan modul skulle terminalen bli kortare för att allt ska få plats på 3 meter.

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-25, 20:40
av AlexanderEhn
ErikKuiper skrev: 2021-08-25, 19:50 Jag är inte förvånad om jag har framfört liknande åsikter tidigare :). Jag gick inte tillbaka i tråden och kollade. Sedan kan man ju försöka igen och se om argumenten biter en andra gång ;). Ett trafikspelsläge med låsta växlar tycker jag låter bra. Sedan vet jag att man kan bygga om moduler om det visar sig att man inte blev nöjd med spårplanen när man har använt den praktiskt några gånger :lol:.
Hehe 😀

Mja, vet inte om de bet denna gång heller. 😉

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-26, 19:05
av daniel
AlexanderEhn skrev: 2021-08-25, 13:50 Största funderingen just nu är vad jag ska ha för spåravstånd på de översta tre spåren, det ger stor påverkan på hur växelgatan blir. Just nu är det 35 mm jag har ritat med, och det är av praktiska skäl med att kunna koppla av vagnar och ställa tillbaka den på spåret. Men förebildsmässigt och visuellt & snygghetsmässigt är det för brett. Och jag är kompromisslös när det gäller att det ska vara mjuka kurvor och "snygga" växelgator, så det gäller att landa rätt i avvägningen.
Jag har ingen synpunkt på spåravståndet. Men Corleone som var med i Fagerhult har 32 mm mellan spåren på hela bangården. 32 mm är dubbelspårsavståndet på americaN och kommer av att man får det avståndet i en crossover med två Atlas-växlar. Se skiss.

Kod: Markera allt

------\---------
       \
--------\-------
Mvh Daniel

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-26, 19:12
av AlexanderEhn
daniel skrev: 2021-08-26, 19:05
AlexanderEhn skrev: 2021-08-25, 13:50 Största funderingen just nu är vad jag ska ha för spåravstånd på de översta tre spåren, det ger stor påverkan på hur växelgatan blir. Just nu är det 35 mm jag har ritat med, och det är av praktiska skäl med att kunna koppla av vagnar och ställa tillbaka den på spåret. Men förebildsmässigt och visuellt & snygghetsmässigt är det för brett. Och jag är kompromisslös när det gäller att det ska vara mjuka kurvor och "snygga" växelgator, så det gäller att landa rätt i avvägningen.
Jag har ingen synpunkt på spåravståndet. Men Corleone som var med i Fagerhult har 32 mm mellan spåren på hela bangården. 32 mm är dubbelspårsavståndet på americaN och kommer av att man får det avståndet i en crossover med två Atlas-växlar. Se skiss.

Kod: Markera allt

------\---------
       \
--------\-------
Mvh Daniel
Ah ok, tittade inte så noga på avståndet på Corleone. Det borde jag ju ha gjort!

Hur upplever du det cc-avståndet? För brett?

Re: Kombihamn i N-skala

Postat: 2021-08-26, 19:16
av daniel
Jag tycker det fungerar bra.

Amerikanska vagnar har ju kadee-koppel som kopplas av uppifrån med en avkopplingspinne (grillpinne). Om europeiska N-skalevagnar kopplas av på annat sätt kan det påverka behovet av utrymme.