Störst urspårningsrisk i kurva?
Störst urspårningsrisk i kurva?
Funderar på en sak:
Om tåget spårar ur en kurva, är risken större att tåget hamnar på utsidan av kurvan än på insidan av kurvan?
Dvs är det vanligare att det beror på för hög hastighet än att kurvans radie drar tågsättet mot kurvans centrumpunkt och välter inåt?
Det finns en bakgrund till frågan, var behövs störst yta med "avåkningsskydd" för att undvika modeller som åker i golvet.
/Lars
Om tåget spårar ur en kurva, är risken större att tåget hamnar på utsidan av kurvan än på insidan av kurvan?
Dvs är det vanligare att det beror på för hög hastighet än att kurvans radie drar tågsättet mot kurvans centrumpunkt och välter inåt?
Det finns en bakgrund till frågan, var behövs störst yta med "avåkningsskydd" för att undvika modeller som åker i golvet.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Spontant skulle jag säga att det beror på tågets längd, ett ensamt lok spårar ur utåt, ett långt tåg lägger sig gärna inåt.
Inte på något sätt vetenskapligt utan enbart empiriskt.
Inte på något sätt vetenskapligt utan enbart empiriskt.
-
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:18
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Bör ju i princip finnas överallt. Ett lok som skenar kan ju krocka och spåra ur på den finaste raksträcka eller något kan ha hamnat på spåret och få loket att välta...
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Som jag ser det beror det helt på omständigheterna vad som händer: Hög fart i snäv kurva och tåget kastas utåt. Långt tåg med lätta vagnar närmast lok i snäv kurva och vagnarna faller inåt. Så för att säkra fordonen vid en urspåring får man ta hänsyn till båda fallen. Det kan ju också vara andra orsaker till att en urspåring sker även med kortare tåg t.ex fel på bana eller fordon. Eventuell dosering av kurvan.
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
De avåkningar jag har sett har varit inåt, något i slutet av tåget har hakat fast eller så går det bara tungt och tåget dras av spåret och faller inåt.
Jag tror det är sällan man håller för hög hastighet som "normal" modellrallare... Men visst, det kan säkert hända det också...
Om jag skulle skydda en kurva och bara kunde sätta skydd på ena sidan skulle jag nog har valt insidan. Men helst båda kanske...
/Anders Ö
Jag tror det är sällan man håller för hög hastighet som "normal" modellrallare... Men visst, det kan säkert hända det också...
Om jag skulle skydda en kurva och bara kunde sätta skydd på ena sidan skulle jag nog har valt insidan. Men helst båda kanske...
/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Jag planerar att bygga två Skala-0 kurvor och då med 400 bredd och centrerat spår. Jag hade tänk att "höja" marken på sidorna så dom får "inbyggd" fallskydd. Är inte det en OK lösning?
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Jag har sett en avåkning i hög fart vid utgången av en kurva då ett tågsätt åkte av utåt och ner i golvet. Lyckligtvis var det ägaren som körde.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1419
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Pratar vi modulbanor är urspårningsrisken och därmed avåkningsrisken stor i modulskarvar, främst på smala moduler, samt när man passerar genom medväxlar som är fel lagda. I det senare fallet kanske kortslutningen sätter stopp innan olyckan är framme, men jag har haft vagnar som gått i backen när jag körde med påskjutslok genom fel lagd medväxel. Och det var på en raksträcka på en stationsmodul.
Så det enda säkra är att antingen se till att landskapet i kanterna är högre än spåret, eller ha speciella skydd, t.ex. plexiglas. Ett bra exempel på rätt tänk är Martin Gunnarssons 3 meter långa och 20 cm breda raka som har plexiglasskydd på båda sidor.
Så det enda säkra är att antingen se till att landskapet i kanterna är högre än spåret, eller ha speciella skydd, t.ex. plexiglas. Ett bra exempel på rätt tänk är Martin Gunnarssons 3 meter långa och 20 cm breda raka som har plexiglasskydd på båda sidor.
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Tack för alla svar/synpunkter.
Får se vad jag väljer till mina moduler. Kanske en kombo av plexi + landskapshinder.
/Lars
Får se vad jag väljer till mina moduler. Kanske en kombo av plexi + landskapshinder.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Störst urspårningsrisk i kurva?
Inte bara OK, jag kan tycka "idealisk"...Jag hade tänk att "höja" marken på sidorna så dom får "inbyggd" fallskydd. Är inte det en OK lösning?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu