Svedala station
Moderator: AndersB
Svedala station
Så är galenskapen lös igen... Svedala Station med Åbjörn Andersons Mekaniska Verkstads AB. På orten fanns även ett gigantiskt sockerbruk samt ett stort försökstegelbruk och ett litet andelsmejeri. Två banor korsades där: Malmö-Ystad och Lund-Trelleborg, den senare försvann tidigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85bj%C3%B6rn_Anderson
http://svedalavyer.se/
Spårlängden på 1-3 är cirka 2,4 m, vilket borde räcka bra. Modulerna är 120 cm. Påbyggnaden är själva fabriksområdet. Station var fylld med betvagnar. Antingen i transport under säsong eller uppställda när de inte hade något att transportera.
Funderingar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85bj%C3%B6rn_Anderson
http://svedalavyer.se/
Spårlängden på 1-3 är cirka 2,4 m, vilket borde räcka bra. Modulerna är 120 cm. Påbyggnaden är själva fabriksområdet. Station var fylld med betvagnar. Antingen i transport under säsong eller uppställda när de inte hade något att transportera.
Funderingar?
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Re: Svedala station
Fantastiskt galet!
Ska bli kul att följa bygget av denna station.
Med vänlig hälsning, Jonas
Ska bli kul att följa bygget av denna station.
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Svedala station
Intressant projekt!
Ser ut som det går åt en fjärde modul till vänster för att komma åt sockerbruket.
Vilken epok? 1940-tal?
/Lars
Ser ut som det går åt en fjärde modul till vänster för att komma åt sockerbruket.
Vilken epok? 1940-tal?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Svedala station
Svedala, ett långspott söderut - SPÄNNANDE!
Norrut efter järnvägen passerar man ett par småstationer/hållplatser och sen hamnar man i Klågerup
Ser ut som MGP får börja massproducera betvagnar för att täcka behovet!
mvh/anders
Åja, tidigt och tidigt - ungefär när jag var liten, ok, låt vara mycket litenAiR skrev: och Lund-Trelleborg, den senare försvann tidigt.
Norrut efter järnvägen passerar man ett par småstationer/hållplatser och sen hamnar man i Klågerup
Ser ut som MGP får börja massproducera betvagnar för att täcka behovet!
mvh/anders
Re: Svedala station
Äsch då.. LLTJ-banan försvann 1960. Men jag fick för mig att en av delarna lades ned tidigare? Var fick jag det ifrån?
Hur som, sockerbruket ligger nordost om station, dvs utanför och till höger och uppåt på min skiss. Tegelbruket, som också var en skola för tegelmästare, ligger intill linjen till höger och jag är osäker på om de ens hade något eget spår. Hjälp tas gärna emot. Kanske skulle man fråga på järnvägshistoriskt forum om ingen här har boktips.
Det som syns på planen är Åbjörn Anderssons. Tidigt så hade man gjuteri och mekanisk verkstad, så jag är osäker på vad man tog in och vad man skickade ut. Man levererade maskiner, både större till t.ex. tegelbruk och sockerbruk, men även bruksmaskiner till jordbruk och t.ex. väg- och snöplogar. Idag är det stenkrossar och siktverk, vad jag har kunnat läsa på webben.
Indutrispåret till Åbjörn var verkligen litet och såg ut som på bilden. Men det behövs en bit till vänster för banan till Trelleborg, som tar av söderut. Sen kan man tänka sig en modul till höger med banan till Lund på en växel norrut (uppåt) med sockerbruket.
Epok... ja, helst före kriget, kunde man välja, varför inte 1890 ) Då fanns det bara ett stickspår in på industriområdet, det första som går genom huset.
Hur som, sockerbruket ligger nordost om station, dvs utanför och till höger och uppåt på min skiss. Tegelbruket, som också var en skola för tegelmästare, ligger intill linjen till höger och jag är osäker på om de ens hade något eget spår. Hjälp tas gärna emot. Kanske skulle man fråga på järnvägshistoriskt forum om ingen här har boktips.
Det som syns på planen är Åbjörn Anderssons. Tidigt så hade man gjuteri och mekanisk verkstad, så jag är osäker på vad man tog in och vad man skickade ut. Man levererade maskiner, både större till t.ex. tegelbruk och sockerbruk, men även bruksmaskiner till jordbruk och t.ex. väg- och snöplogar. Idag är det stenkrossar och siktverk, vad jag har kunnat läsa på webben.
Indutrispåret till Åbjörn var verkligen litet och såg ut som på bilden. Men det behövs en bit till vänster för banan till Trelleborg, som tar av söderut. Sen kan man tänka sig en modul till höger med banan till Lund på en växel norrut (uppåt) med sockerbruket.
Epok... ja, helst före kriget, kunde man välja, varför inte 1890 ) Då fanns det bara ett stickspår in på industriområdet, det första som går genom huset.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Re: Svedala station
??? Nytt på gång ???AndersB skrev: Ser ut som MGP får börja massproducera betvagnar för att täcka behovet!
Re: Svedala station
Hmmm... ska jag korta modulerna till 1 m?
undrar
jerker
undrar
jerker
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Re: Svedala station
Vad gäller betvagnar borde man kunna skita ner såna härna:
eller
men kanske inte små stålvagnar...
eller
men kanske inte små stålvagnar...
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Re: Svedala station
Japp, jag har ett gäng sådana till Kongsmarken. Vanliga första halvan 1900.AiR skrev:Vad gäller betvagnar borde man kunna skita ner såna härna:
eller
men kanske inte små stålvagnar...
Senare blev O-vagnar det vanligaste.
Men när det var betkampanj så samlade man ihop allt möjligt, bara det rullade, så egentligen kan man nog ta vad man haver
mvh/anders