Kombiterminal Uggleboda

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kombiterminal Uggleboda

Inlägg av Per Widell »

Kul med konstruktiv respons.
Några svar på era synpunkter:
Jag har inte bestämt mig för om det skall vara 480mm med påhäng eller djupare moduler, jag testar lite olika. Det som avgör är hur smidigt jag kan lösa benen.
Att ha övergångsväxlarna utanför är en variant, men samtidigt blir det en pendeltågsstation ”i mitten på dubbelspåret” så övergång är logiskt, tål att funderas på
Det skall vara en MMModern modul så dubbelspår kommer det vara!
Jag har redan den motoriserade containerkranen vilket är en av orsakerna att jag vill bygga en kombiterminal. :)
Intressant länk om Jönköping, ger ju mer inspiration till ”allt runt om spåret”…
Transport kan ske antingen i hyrd skåpbil eller släp jag äger. Bara man har ”transportsäkrat” det så finns platsen.
Tänker inte ha bråttom, som du säger Rickard får ett bygge i denna storlek ta sin tid.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombiterminal Uggleboda

Inlägg av ErikKuiper »

Vad är skälet till att du har gått bort från grunddesignen i det ursprungliga inlägget? För mig känns det ursprungliga förslaget mer verklighetsbaserat och de nya förslagen känns med modelljärnvägiga.
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kombiterminal Uggleboda

Inlägg av Per Widell »

Skälen är främst att jag ville ha längre ank/avg-spår och utnyttja utrymmet även på högra sidan.
Vilka delar är det du anser blir mer ”modelljärnvägiga”?
Skillnad mot ursprungliga är att alla sektionerna kommer få samma djup av byggtekniska skäl.
TomasJ
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-09-09, 07:58

Re: Kombiterminal Uggleboda

Inlägg av TomasJ »

Hur du än väljer att bygga så är det är väldigt spännande projekt och ser fram emot att få se modulen på någon körning i framtiden! Kombiterminal är ju verkligen något som passar in på MMModern körningar t ex.

Jag låter mig övertygas om att få plats med spåren på 480 mm kanske är rätt bra ändå med tanke på förvaring/transport som nämnts. I så fall skulle man redan nu kunna planera för ev framtida påhängsmoduler. Vilken sida ska de sitta på t ex.

Det är ju din modul och jag tycker du ska bygga utifrån dina önskemål på modulen. Sen verkar du vara öppen för lite idéer och kan bara illustrera hur jag menade med att flytta växeln in till containerlastspåren. Någon annan kanske kan fylla i mer, men jag tror att utformningen med växeln mitt på ank/avg spåret inte är så vanlig i verkligheten? Sen kan det vara en bra kompromiss i modell om det inte finns plats för annat. Men jag tror du har plats på din modul.
kombiterminal.png
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kombiterminal Uggleboda

Inlägg av ErikKuiper »

Per Widell skrev: 2023-09-16, 03:13 Skälen är främst att jag ville ha längre ank/avg-spår och utnyttja utrymmet även på högra sidan.
Vilka delar är det du anser blir mer ”modelljärnvägiga”?
Skillnad mot ursprungliga är att alla sektionerna kommer få samma djup av byggtekniska skäl.
Det största skälet är att rundgångsmöjlighet utan att använda den dubbelspåriga linjen saknas. I verkligheten så vill man inte använda högtrafikerade linjer för växlingsrörelser. Det går att komma in på ankomst/avgångsspåret och sedan växla kombiterminalen utan att använda linjen, men den typen av växlingsrörelser känns inte rimliga i en verklig kombiterminal (de tar för mycket tid och är ineffektiva).

Jag vet att vi som MJ-rallare behöver göra kompromisser vad gäller våra lösningar på grund av platsbrist, men det känns som det borde gå att hitta en bättre kompromiss än den du har föreslagit. Hur långa tåg vill du kunna hantera? Stämmer det att 5 stycken sektioner á 1,5 meter är vad du anser lämpligt transport-, lagrings- och byggmässigt?
Per Widell
Inlägg: 186
Blev medlem: 2018-03-05, 20:34

Re: Kombiterminal Uggleboda

Inlägg av Per Widell »

Erik, din synpunkt om det missade rundgången tar jag till mig, det bör åtgärdas.
Tanken är att ”fullängdståg” ska kunna hanteras och då behöver jag nog ha tre sektioner på vänstra sidan av mittväxlarna.
Kul att du tror 480 räcker Tomas, men jag får nog börja fundera på djupare eftersom ett extra uppställningsspår behövs så man får rundgången.
Jag får skissa och räkna, det jag verkligen vill få till med min modul är:
Dubbelspår genom hela modulen för att följa MMModern.
Hantera fullängdståg på 3,5 meter.
Använda min motoriserade Fallerskran.
Undvika spårsallad.

När det gäller lagring har jag gott om utrymme i källare och verkstad, för transport har jag inga hinder att hyra skåpbil om det behovet uppstår, jag har kombi och eget släp.
Byggtekniskt vill jag ha 150 långa sektioner, dels för att jag har mycket 150-profil hemma, dels vill jag ha så få skarvar som möjligt då det trots allt är en potentiell felkälla. Om det sen blir 5 eller 6 sektioner återstår att se, behövs 6 sektioner så får det bli det helt enkelt.

Tack för alla kloka råd och bollanden, det uppskattas.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"