Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Allmänt om N-skala
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Inlägg av Sunesson »

Jag har grejat lite med ett av mina "äldre" RC-lok, bl. a. satt i dekoder som iofs inte funkar, troligen delvis trasig i en lamputgång, det lyser konstant åt ett håll, medan den andra funkar perfekt.

Men helt plötsligt så gick loket ruskigt dåligt/inte alls. Vid (ytterligare en) isärtagning så visade det sig att en lagring för axeln, den vid svänghjulssidan, hade lossnat.

Detta gjorde ju givetvis att det blev kortis. Hur som helst, jag har superlimmat den.

Frågan är nu; Räcker det med superlimning eller gör man på annat sätt? Brukar detta hända? Aktuellet med motorbyte? Jag har inte varit med om detta tidigare därför frågar jag.

Mvh Thomas
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Inlägg av kasoe »

Klassiskt fel på den sortens motorer. Lagringen sitter i en plasthylsa som lossar lite för lätt. Svårt att få tillbaka men med lite pill (och superlim) så går det säkert. Funkar den så funkar den nog men jag vet inte hur stark limfogen är, jag har gjort motorbyte på de lok där jag har träffat på fenomenet...

Jag har sett det förr men det händer iinte på alla, jag har kanske hanterat 4-6 lok med detta fel (två var mina egna och helt nya...)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Inlägg av Sunesson »

Tack Anders!
Jag tog ur kolen och tog isär motorn och fick pressat i plasthylsan på det viset. Får väl se om den håller. Finns det motorer att få tag på tro? Dom kostar väl säkerligen en hel del?

//Thomas
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Inlägg av kasoe »

Japp, motorer finns (fanns för ett tag sedan i alla fall), tror priset låg runt 400:-. Rocman har ändrat sina reservdelspriser en hel del nyligen...uppåt... Hör av dig om jag ska kolla mer exakt!

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Inlägg av AndersB »

Har inte råkat ut för det själv men däremot den gamle Älgen hade problemet ett par gånger.
Har för mig att hans recept var precis som du gör - på plats igen med lite CA.
mvh/anders
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Inlägg av Sunesson »

AndersB skrev:Har inte råkat ut för det själv men däremot den gamle Älgen hade problemet ett par gånger.
Har för mig att hans recept var precis som du gör - på plats igen med lite CA.
mvh/anders
Jag känner rent spontant att det känns lite jobbigt att köpa en motor för kanske 400 kr eller mer, om det håller att limma. Sen är det ju klart att en ny motor är ju en ny motor med dess fördelar. Ska kolla om limmet håller. Kanske Herr Östlund har motorer i lager till och med?

//Thomas
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Lagring vid motorn på RC-loket 7365

Inlägg av kasoe »

Jag hade gjort likadant som du! :)

Jag brukar ha motorer i lager men sålde mitt lager ex för någon vecka sedan, har inte fyllt på. Men jag "brukar" ha som sagt... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"