Hur isolera givet DCC säkrad Peco växel

Allmänt om N-skala
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Hur isolera givet DCC säkrad Peco växel

Inlägg av BoA »

De moduler som ligger på arbetsbänken har jag, vad gäller spåren, gjort om ett antal gånger.
Under gårdagen gjorde jag omläggningen för femtielfte gången och idag slog mig tanken gjorde jag rätt vad gäller hur växeln är ansluten!

Jag DCC säkrat peco växlarna enligt viewtopic.php?f=6&t=950 .
Tidigare har jag isolerat alla tre spår in mot växeln.
Tittar jag på den ritade bilden på original och ombyggd så borde alla spåren vara isolerade från omgivande spår.
Har jag rätt växeltyp Peco 388F?

Jag tyckte det kändes lite overkill så denna ombyggnad så isolerade jag bara den ena utgången!
Ville ha de två andra anslutna med kontaktbleck för att vid senare sektionering kunna kapa ena rälen var som på närliggande räl och utnyttja växeldelen som en trigger i sektioneringen.

Nu sitter jag här 4 0 km från där jag bygger mina moduler och funderar, gjorde jag rätt .................


Vad är rätt vad gäller vilka rälar som skall isoleras givet ovanstående säkring av växeln?
Hur gör ni för att på förhand skapa förutsättning för senare sektionering för ex. signaler?
/Bosse
BoA
Inlägg: 94
Blev medlem: 2017-10-20, 17:55

Re: Hur isolera givet DCC säkrad Peco växel

Inlägg av BoA »

Nu har jag ritat och tänkt ........

Vad som lurat mig på viewtopic.php?f=6&t=950 är att v:et inte är isolerat på själva växeln.
Uppenbarligen är tanken enligt bilden att man skall isolera v:ets rälar mot anslutande spår!

Givet ovanstående isolering så gör jag sektioneringen genom att kapa den icke isolerade rälen på anslutande spår!

Rätt?
/Bosse
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"