Re: Modulträffguide

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträffguide

Inlägg av StefanFjällemark »

AlexanderEhn skrev: 2018-12-12, 10:28 Förtydliga i avsnittet Budget 3.3.3 genom att ge stycket om Modulsyd-träff en egen rubrik, på samma sätt som FREMO-träff har en egen rubrik.
Blir så i nästa utgåva.
AlexanderEhn skrev: 2018-12-12, 10:28 För att träffguiden ska bli mer generell tycker jag även N-skala kan nämnas i det stycke som berör krav på materiel osv. N-Skala i Sverige körs ju i absolut störst utsträckning enligt FREMO och det finns stabila grupper som kör N-skala utanför Modulsyds regi (ex. SkånskaN, FNISS, SLAMRA, N-Skala Väst), men det kan ju nämnas i alla fall så att det inte är bortglömt.
Avsikten är att ha underrubriker med det som är specifikt för N-skalan, t.ex. krav på moduler, räls och rullande material. Eftersom jag inte är expert på området får gärna andra bidra med sakinformationen i text, så kan jag redigera in det på rätt plats i dokumentet. Det blir sedan tillfälle för alla att granska resultatet och påpeka det som skall justeras.
kasoe skrev: 2018-12-11, 11:10 Är inte det egentligen en helt egen "guide"? Den har väl inte med "modulträffguide" att göra?
I så fall efterlyser jag ett kapitel 5 där man på samma sätt går igenom "best practice" för de träffar där man vill ha "Fri körning". Det är ju inte så att de saknas ideer kring det... ;)
Hela dokumentet andas nu att "alla träffar är trafikspelsträffar" om man ska knyta an till en annan aktiv tråd här på forumet...
AlexanderEhn skrev: 2018-12-12, 10:28 Som någon skrev ovan saknar jag rätt mycket information om frikörning under exempelvis avsnittet Genomföramde samt kanske ett helt eget kapitel 5. Detta är väl ett ypperligt tillfälle att formalisera och rekommendera hur frikörning lämpligen styrs upp för att undvika fullständig anarki. Några få regler skulle nog dessutom få upp deltagandet i frikörningen.
Vad är "fri körning"? För många är "fri körning" att få köra med sina egna tåg, och det kan ju ske både inom ett trafikspel och när "banan är fri". Mitt förslag är att man definierar graden av "fri körning" genom att välja vilka moment från trafikspelet man inte vill ha med. Tar man bort alla moment blir det "fri bana", alla andra former är någon form av "reglerad körning", t.ex. att stationerna skall vara bemannade med tågklarerare. Kombinationerna är många. Har någon förslag på varianter av "fri körning" så skicka gärna PM/epost.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Modulträffguide

Inlägg av StefanFjällemark »

SethSwede skrev: 2018-12-11, 08:45 Kan du lägga in begreppet USMS, USModulesSweden och SSM, SvenskaSommarModuler.
I begreppslistan tar jag med sådana termer som förekommer i texten. Eftersom USMS och SSM inte nämns i guiden så hör de inte heller hemma i begreppslistan.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Låst

Återgå till "Dreamtrack 2019 (ModulSyd är arrangör)"