Sida 1 av 4

Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-15, 12:03
av MickeWestberg
Startar en ny tråd här för allt som gäller 3r banan. Ett första utkast på bana blir det första som jag lägger upp
Tyresö Bana 3r 2018.pdf
(228.41 KiB) Nerladdad 325 gånger

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-15, 15:03
av Tompa
Ser bra ut! Jag kan komma ihåg fel men är inte modulen Håll en hållplats? Om den är det kanske den kan byta plats Elims 1200 modul så sprids hållplatser ut bättre på linjen.

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-15, 15:11
av Fredman
OK.
Var är hissen som skall användas placerad?
Undrar Fredman

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-15, 16:03
av MickeWestberg
Det finns tydligen två st hissar. En är i närheten av din station på ritningen men den har klinkergolv vilket kan ge skakig gång till färjan, den andra är placerad i rummet vid fummelmora markerad med en fyrkant och har linoleumgolv som ger bättre sjögång 😀

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-15, 16:03
av MickeWestberg
Det finns tydligen två st hissar. En är i närheten av din station på ritningen men den har klinkergolv vilket kan ge skakig gång till färjan, den andra är placerad i rummet vid fummelmora markerad med en fyrkant och har linoleumgolv som ger bättre sjögång 😀

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-15, 16:04
av MickeWestberg
Enligt källor så finns det gott om frivilliga till att köra färjeturerna.

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-15, 21:37
av LarsRobert
MickeWestberg skrev: 2018-08-15, 16:04 Enligt källor så finns det gott om frivilliga till att köra färjeturerna.
Tura med färjan. Räkmacka och elefantöl.

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-16, 11:13
av MickeWestberg
Skickar ut en efterlysning om någon kan tänka sig att vara lastnings och lossningshjälp till Lasse Herneklint så kanske vi kan få med fler lastplatser.

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-16, 16:07
av Fredman
Hejsan.
Olika sätt att fingera en färjeförbindelse mellan 3R och 2R.
Enklast kan vara att ta vilken linjemodul som helst 2R eller 3R och växelloket inte körs ombord. Växelloket kan ”förlängas” med vagnar och behöver inte någon körström på färjan.
Nästa steg kan vara att använda omkopplingsbara linjemoduler mellan 2R och 3R och ansluta körsströmmen varvid växelloket inte behöver ”förlängas”.
Nästa variant kan vara att använda en omkopplingsbar station som först för över vagnar mellan systemen innan lastning sker.
I vilket fall som helst så bör de vagnar som skall åka färja rangeras ihop någonstans utan att störa övrig trafik.
Dessutom bör färjelägret ha minst tre spår.
Ett för ankommande vagnar, ett för avgående vagnar samt ett spår för övrig trafik att komma förbi.
Detta är mina tankar.
Med vänlig hälsning Thomas Fredman

Re: Tyresö 3r bana

Postat: 2018-08-16, 17:22
av UBJ
Kanske kan man hitta ett radiostyrt växellok som kan medfölja färjan?

Mvh UB