Erikslund Gamla Station

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av Tompa »

Och på banritningen som Daniel länkade till finns ju ett godsspår med som jag föreslog :)
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

Har granskat ritningen som Daniel letade fram och det skiljer en del spårplansmässigt från hur det ser ut nu. Bla kurvväxeln som ligger ca 100m innan nästa växel som går till spåret närmast stationshuset. Detta måste ha byggts om under tidigt 80-tal då de långa dm-dragna timmertågen började att gå förbi och då flyttade man växeln för att få ett längre mötesspår.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-06-26, 14:01 När jag tittade på den övre bilden fick jag intrycket att det var perrong mellan alla tre spåren och denna banritning bekräftar det:
http://www.bangardar.se/filer/ritningar ... _-0186.jpg

Där framgår även godsmagasinets placering.

Ritningen är från 1919 så spåret till kolbryggan kan ju ha tagits bort senare. Intressant att den verkar ha tillhört en godskund till järnvägen.

Med vänlig hälsning
Daniel

Aha! Det där spåret till kolbryggan gjorde det hela mycket mer intressant tycker jag.

Noterar att endast den mittersta perrongen är av sten medan de två andra är av trä.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2018-06-26, 23:35 Noterar att endast den mittersta perrongen är av sten medan de två andra är av trä.
Det är perrongen vid stationshuset som är av sten. Perrongerna mellan spåren är av trä.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-06-27, 01:04
AlexanderEhn skrev: 2018-06-26, 23:35 Noterar att endast den mittersta perrongen är av sten medan de två andra är av trä.
Det är perrongen vid stationshuset som är av sten. Perrongerna mellan spåren är av trä.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ja det har du ju helt rätt i!

Läste fel och trodde ju att perrongerna var numrerade 17, 18 , 19. Lastkaj 17 kan jag inte hitta dock. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

Måste fundera om jag ska bygga enligt den gamla ritningen med koldepå eller det nyare utförandet med längre mötesspår. Båda är ju intressant även om jag generellt inte är någon beundrare av ånglok och koldrift så blir det ju en liten lastplats. Men å andra sidan så är det ju bättre att ha längre mötesspår på en station än kortare. Det kommer att skilja en halvmeter.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av daniel »

Jag är ganska säker på att koldepån inte är avsedd för järnvägen och kolning av ånglok. Enligt teckenförklaringen tillhör koldepån enskild person eller enskilt bolag, en uppgift som knappast hade behövt nämnas om koldepån tillhört järnvägen. Koldepån är förmodligen ägd av en godskund till järnvägen.

Dessutom bör en station avsedd för kolning av ånglok haft vändskiva, lokstall och askgrav. Och det är nr 20, plattform för koltagning, som är avsedd för kolning av ånglok, och denna saknas på ritningen.

Men väljer du att bygga den tidiga varianten av bangården så finns ett vattentorn längst till vänster på ritningen, nr 4.

Sen ställer jag mig frågande till om stationen verkligen har förlängts åt vänster. Jag tror snarare att växeln till spår 1 har flyttats till höger. Eftersom spåret från vänster kommer in snett in till stationen hade det behövts en linjeomläggning för att förlänga stationen åt vänster. Jag tror snarare att det handlar om att man inte ville att tåg som ska in på spår 2 ska passera växeln i kurvläge när tåget kommer in från vänster. Om du jämför ditt ursprungliga förslag med bangårdsritningen så börjar ditt spår 1 vid perrongen medan den gamla bangårdsritningen låter spår 1 börja långt innan perrongen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2018-06-27, 09:49 Läste fel och trodde ju att perrongerna var numrerade 17, 18 , 19. Lastkaj 17 kan jag inte hitta dock. :)
Siffrorna är standardiserade och gemensamma för många bangårdsritningar. Och om du tittar på förklaringarna ser du att de förmodligen är på ett separat papper ovanpå bangårdsritningen. Delen med teckenförklaringarna har en lite mörkare bakgrundsfärg än övriga bladet vilket jag tror beror på att det är ett separat papper ovanpå ritningen.

Dock har beteckningarna ändrats över tid vilket kan vara bra att känna till om man tittar på olika bangårdsritningar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

Har varit och fotat av hur Erikslunds Gamla station ser ut idag och det är ingenting kvar förutom spåren och en banvaktarstuga. Kollar man noga så ser man infarten till stationen genom en kurvväxel från sundsvsllshållet till dubbelspår strax innan banvaktarstugan och 30-50 meter senare kommer nästa växel som går till spåret närmast det nunera rivna stationshuset.
DSC_0100-2201x1238.JPG
DSC_0104-2201x1238.JPG
DSC_0105-1238x2201.JPG
DSC_0097-2201x1238.JPG
DSC_0107-2201x1238.JPG
DSC_0103-2201x1238.JPG
DSC_0099-2201x1238.JPG
DSC_0102-2201x1238.JPG
DSC_0098-2201x1238.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Erikslund Gamla Station

Inlägg av MickeWestberg »

Kommer att frysa detta bygge ett litet tag och sätta prio på att bygga några enkla lastplatser då det är lite brist på sådana på 3r sidan.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"