Tyresö 18.

Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 744
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Tyresö 18.

Inlägg av tobbeo »

En 2 -R och 3-R modulträff med trafikspel. 21-23 september 2018

Platsen är som tidigare Strandskolan i Tyresö, Lagergrens väg 14. 20 minuter med bil från Stockholms söder, kommunalt med buss 875 från Gullmarsplan och några 100 meters promenad.

Moduler lämnas tidigast 16:30 och senast 19:00 på fredagskvällen 21 september
Parkering: Under avlastningen kan man stå utanför matsalen. Skolan har några få P-platser som kräver P-tillstånd. Annars får man fökja de lokala P-föreskrifterna. Vid busshållplatsen finns en pendlarparkering
Fredag 21sep börjar vi att flytta bord och stolar i matsalen för att sedan under respektive bangeneraler bygga banan.
Under tiden serveras varm korv med bröd och någon lämplig lättdryck och kaffe.
Lördag kör vi från 9:00-10.00 ca till 18:00( när dagens sista spel är klart) sedan tid för fri körning. På söndagen försöker vi komma igång 9-10:00
Vi avslutar för rivning söndag  23 september 15:00

Transport: Ett antal släp kommer att köras bland, annat från Huddingelokalen.


För 2 R bygger vi banan i korridorenen och stora matsalen
För 3R  bygger vi en trappa upp.
En nybyggd Järnvägsfärja ” Tågfärjan” kommer att möjliggöra trafik mellan banorna



Första trafikspelet börjar lördag morgon/förmiddag när allt är klart. Vi avbryter för lunch som kan intas på nått av de tre närliggande matställena på Strandtorget
Pizzerian Primera; Sushi/Thaiwooken eller Claras Kafé. Coop har också
Temat för trafikspelet blir svenskt 1990 och 2000-tal med plats för extratåg av deltagarnas val.

Kaffe och andra lättare drycker samt enklare förtäringen kommer att finnas I Tobbes Bar från fredag kväll.
Möjlighet till fri körning kommer att finnas lördag kväll när vi är klara med trafikspelet samt på söndag morgon innan trafikspelet sätter igång.

Möjlighet till enklare övernattning finns, Du tar med egna sängkläder. Möjlighet till dusch finnes. Enklare frukost till kommer att finnas. Översättare betalar 50:-

Trafikspelet fortsätter på söndag morgon/förmiddag tills ca 15:00 med
avbrott för lunch.

2R kör med Ekebuss så man kan använda många olika körhandtag men kräver speciella sladdar

3 R. Kör med Z21 och loconet, LN-boxar och Fremofreddar och digitrax för frikörningen)
Om förhållandena tillåter blir det kanske möjlighet till trådlös
körning.

Mikael Lund ansvarar för 2r banplanen och uppbyggnaden av banan
Urban Bratt utvecklar trafikspelet
Robert Österman ansvarar för klockan
Det elektriska och digitala på 2r hjälps vi åt med under ledning av Mikael
Lund
Telefon-vakant
Lok och handtagsadresser på 2R administreras av Bengt Holmerin från lördag morgon

3R banan byggs under ledning av Mikael Westberg och Staffan Svärd
Det elektrisk och digitala på 3r byggs upp under ledning av Tompa Lannestedt som också administrerar handtagen på denna bana

Avgifter Tyresö.
Deltagaravgift 150:-
Förplägnadsavgift 50:-
Övernattning 50:-
Betalas till swisch 070-4774711 eller SEB-konto: 52010770749 eller kontant.
Avgifterna ska täcka lokalhyra, släphyror, städning och inköp att förplägnad. Eventuellt överskott går till lagerhållning av gavlar tieplates mm.

Lok och vagnar
För trafikspelet behövs ett antal lok med med ett dedikerat handtag där loknummer och funktioner finns angivna på en loksticka( kan tillverkas av maskeringstejp)
godsvagnar med vagnskort och vagnslaster. Mall att göra vagnskort bifogas detta utskick. Stations och lastplatsägare ser till att frakter går till och från trafikplatsen.
Fraktsedlar att skriva ut bifogas denna information samt kommer att finnas i block
Personvagnar
Rälsbussar/motorvagnar
Växellok på stationer
Lok kan komma att bytas ut mellan spelen.

Vagnskort: Du som vill göra vagnskort kan göra dess i mallen som bigas detta meddelande. Behöver du hjälp med inplastning och visitkortsficka maila mmm@onegard.net ( max 5 vagnskort per person) till självkostnad 10:-/st. Detta beställs senast 16 sep


Ansvarsområden:
För att träffen ska bli så bra som möjligt behöver vi dela på arbetsuppgifterna. Därför är det bra om man anmäler sig till nån av grupperna. Jag kommer att när träffen närmar sig

Träffansvarig: Torbjörn Onegård( fixar nycklar och har kontakt med vaktmästare, information och samordning. Inkasserar träffavgifter.

Förplägnad: Anders Östvall handlar och ser till att mat och dryck finns tillgängligt, men behöver några som hjälps åt med att se till att kaffe och andra drycker finns tillgängligt i kiosken

Övernattning: De som övernattar ansvara för att iordningställa och återställa övernattningslokalen.

Trafikspel: Här behövs ett antal personer som placerar ut lok och vagnar i startpositioner. Ser till att loken har ett uppmärkt körhandtag. Att det finns reservlok. Att det finns vagnar med vagnskort. Ser till att tågen är uppmärkta på startplatserna.

Ordningsfrågor: Ta med inneskor för att hålla golven fina. Vi håller dörrar om möjligt stängda. Kan behöva ha öppet ibland då ventilationen inte körs optimalt på helgerna. Besökare är välkomna men den som tar emot ansvarar för dessa.

Mer om ansvarsgruppen och hur man anmäler sig kommer senare i veckan


Mer information kring detta evenemang kommer efter hand...
Välkommen till en trevligt trafikspel och tågkörarhelg i Tyresö
Torbjörn Onegård mmm@onegard.net 0704774711
Fraktsedel exempel .xls
(37.5 KiB) Nerladdad 260 gånger
Tyresö Bana 3r Klar.pdf
(333.87 KiB) Nerladdad 271 gånger
karta tyresomodul18.pdf
(230.72 KiB) Nerladdad 269 gånger
lokstickor D373.xls
(16 KiB) Nerladdad 290 gånger
Vagnskort_-_mall_v7.xls
(356 KiB) Nerladdad 264 gånger
Senast redigerad av 3 tobbeo, redigerad totalt 2018 gång.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tyresö 18 nu på 2 våningar & i hiss !

Inlägg av Qrt »

Tack för inbjudan.
Träffen är en höjdpunkt här i trakten. I alla fall för mig.

I Tyresös korridorer bjuds en ovanlig upplevelse när man inte samtidigt kan se träffens alla andra moduler (i matsalarna...) utan bara linjen i fjärran framför respektive bakom en.

Det ska bli spännande att se ifall det kommer fler moduler än senast.
I år tänker jag anmäla "alla" mina.

Förra året blev linjen över 100 m, men det finns ju utrymme för mycket mer.
Banan hade många meter kvar till tvärkorridoren och den är också lång.

En av få träffar på vilken det finns plats för hur många raka linjemoduler som helst ?

Jag gissar att samma sak gäller även för 3r.

/Curt

Nu "vet" jag: Det ska bli på två våningar med färja (hiss) emellan !
Inte känner då jag till att något sådant har gjorts förut, i alla fall inte i Sverige.
/C
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2018 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Tyresö 18

Inlägg av Oskar OH »

Får se om jag hinner bli klar med min modul tills dess, och om jag lyckas hitta något att transportera den i. Funderade på en plastlåda från typ IKEA men har inte lyckats hitta någon i rätt storlek.

Hur som helst hoppas jag kunna närvara. Har köpt lite nya godsaker som jag skulle vilja se i landskapet.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 152
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Tyresö 18

Inlägg av thomas.carlson »

Ser fram emot Tyresö igen. Kommer att anmäla flera moduler.
//Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
tobbeo
Inlägg: 744
Blev medlem: 2014-01-16, 14:09
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Tyresö 18. Anmäl moduler innan 30 juni.

Inlägg av tobbeo »

Första inlägget uppdaterat
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Tyresö 18. Anmäl moduler innan 30 juni.

Inlägg av Tompa »

Det här ser jag fram emot!
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Tyresö 18. Anmäl moduler innan 30 juni.

Inlägg av AlexanderEhn »

Hade gärna kommit, ända från Göteborg, men det är mitt i en planerad flytt till hus, så jag får komma ett annat år.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Tyresö 18. Anmäl moduler innan 30 juni.

Inlägg av Qrt »

Men.
Det kanske inte blir någon mer gång.
:(

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Tyresö 18. Anmäl moduler innan 30 juni.

Inlägg av MickeWestberg »

Jag kommer med både 3r och 2r moduler
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Tyresö 18. Anmäl moduler innan 30 juni.

Inlägg av Fredman »

Skulle var mycket trevligt med en färjefunktion.
Här är mitt förslag med mina befintliga moduler.
Vagnsärad färjeläge.jpg

Men det måste till fler stationer/lastplatser/magasin om det skall någon vettig trafik på 3R.
MVH Thomas
Skriv svar

Återgå till "Tyresö 2018 (Torbjörn Onegård är arrangör)"