Modulbenfästen

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Modulbenfästen

Inlägg av RobertWahlström »

Jag är numera ägare till 5 st av Mickes gamla moduler (alla N-re). 3 raka 100, 80 20 cm. och 2 kurvor (30 och 60 grader)

Endast en av dessa moduler hade dock fästen för ben (och även ben). Så jag funderade på hur jag skulle göra fästen och fick en idee att prova göra dem med 3dskrivaren.

Cadade en model och efter några varianter längs vägen kom jag fram till en modell som jag tror kommer fungera bra.
Modellen är gjord i OpenSCAD så det är lätt att ändra tex höjd (bara en siffra så uppdateras allt). Eller dimension för ben. De ben jag har tänkt använda är 21*27 mm och kommer snart skriva ut en test till Hans Brage med 21*21 mm.

I toppen på fästet finns plats för MGP's magnet om man vill ha det.

Gjorde även ett hål om man vill trä in en stopp skriv för att hålla benen istället för magnet eller tom en bult genom sidan på modulen.

För en modul men lägre i tak pg landskapet så gjorde jag en lägre variant av benen (lätt ändrat) och skrev ut i en annan färg så jag kan ha lite kortare ben till dem.
Fästena känns väldig stabila och har inte kunna förstöra dem med enbart handkraft...
Har dock inte provat dem i praktiken ännu (förhoppningsvis imorgon)

Bild

Bild

Bild
Alla 8 som jag har fixat hittills.

Återkommer med hur de fungerar i praktiken.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbenfästen

Inlägg av LLJ »

Vilket filament har du använt?

/lars
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Modulbenfästen

Inlägg av RobertWahlström »

Pla inte provat något annat material ännu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbenfästen

Inlägg av LLJ »

Jag tror att ABS vore bättre då det tål mer slitage. Men för första test fungerar säkert PLA lika bra.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Modulbenfästen

Inlägg av AlexanderEhn »

Tycker det ser väldigt bra ut! :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Modulbenfästen

Inlägg av RobertWahlström »

Ikväll monterade jag benfästen på en modul för test..

Bild

Bild

Fästena var lätta att montera och de känns stabila. Mycket stabilare än mina tidigare träfästen. Passformen till benen är bra och Möllehemns magnet håller fast benen bra då man lyfter modulen. Modulen står relativt stabilt för sig själv så jag är mycket nöjd.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Modulbenfästen

Inlägg av SethSwede »

Ser bra ut! Skulle passa till mina smalspårsmoduler. Vill du tillverka för försäljning? Då är jag intresserad .
Mvh
Seth
RobertWahlström
Inlägg: 133
Blev medlem: 2017-05-03, 20:53
Ort: Alingsås

Re: Modulbenfästen

Inlägg av RobertWahlström »

SethSwede skrev: 2018-05-14, 05:37 Ser bra ut! Skulle passa till mina smalspårsmoduler. Vill du tillverka för försäljning? Då är jag intresserad .
Mvh
Seth
Jag kan tillverka några till dig lite senare. Först kommer jag utveckla nästa version med lite förbättringar från ideer av andra här. Lägger in dig i min kö för framtida utskrifter.

Skriv ett brev till robert.l.wahlstrom@gmail.com för lite mer info.

/Robert
Skriv svar

Återgå till "N-RE"