[Modul] - Finngösa Industri (Tidigare Paulines Äventyr)
Postat: 2018-05-03, 20:02
Hej,
Pauline är en station från anrika SER som numera har fått ny address, hos mig.
Jag kommer att så varsamt som möjligt att vidareutveckla Pauline, och hon kommer att få ett nytt namn så småningom.
Ett första steg är dock att lära känna modulen lite bättre och dess egenheter. Det mesta ska fungera i nuvarande skick men det kan nog behövas lite finjustering.
Det är två stycken moduler om 400 x 900 mm.
-------------------
Men i och med att bland det roligast med en här hobbyn är att planera, fundera och vrida och vända på spårplaner, teknik och trafikspelsscenarion, har jag såklart redan en plan för steg två!
Självklart vill jag dra så stor nytta som möjligt av befintlig spårplan, men den största utmaningen är att alla växlar är short med radie ca 300 mm, och det är i snävaste laget. Både enligt mig själv och N-RE-normen.
För att inte behöva byta ut alla växlar (i så fall skulle jag ju lika gärna kunna bygga nytt!) så byter jag en växel och lägger in nya växlar på några ställen. Och därefter kommer stationen främst att vara en industrimodul. Kanske med en perrong mellan de befintliga spåren för viss persontrafik.
Persontrafik och att hålla två spår fria för tågmöten kommer dessutom att ställa till det för lokföraren som har eventuella växlingsuppdrag.
Det är genomgående spår på stationen och det vill jag dra nytta av, både för rangering, rundgång och möjlighet att ha stationen längs linje.
I min nuvarande plan finns inget utdragsspår utan utdrag för göras på linje när det behövs.
Alla godskunder har varsin förebild från delar av Skandiahamnen i Göteborg.
Jag är inte helt nöjd men så här ser det ut nu.
Jag har lagt alla spår över skarven vinkelrätt för att kunna lägga in en förlängningsmodul. Har 400 mm modullängd över i en av mina transportlådor.
Det gör att spåren blir väldigt statiskta och raka. Gillar inte det egentligen, esteten i mig vill ha snyggare komposition och mer organisk spårspagetti.
Pauline är en station från anrika SER som numera har fått ny address, hos mig.
Jag kommer att så varsamt som möjligt att vidareutveckla Pauline, och hon kommer att få ett nytt namn så småningom.
Ett första steg är dock att lära känna modulen lite bättre och dess egenheter. Det mesta ska fungera i nuvarande skick men det kan nog behövas lite finjustering.
Det är två stycken moduler om 400 x 900 mm.
-------------------
Men i och med att bland det roligast med en här hobbyn är att planera, fundera och vrida och vända på spårplaner, teknik och trafikspelsscenarion, har jag såklart redan en plan för steg två!

Självklart vill jag dra så stor nytta som möjligt av befintlig spårplan, men den största utmaningen är att alla växlar är short med radie ca 300 mm, och det är i snävaste laget. Både enligt mig själv och N-RE-normen.
För att inte behöva byta ut alla växlar (i så fall skulle jag ju lika gärna kunna bygga nytt!) så byter jag en växel och lägger in nya växlar på några ställen. Och därefter kommer stationen främst att vara en industrimodul. Kanske med en perrong mellan de befintliga spåren för viss persontrafik.
Persontrafik och att hålla två spår fria för tågmöten kommer dessutom att ställa till det för lokföraren som har eventuella växlingsuppdrag.



Det är genomgående spår på stationen och det vill jag dra nytta av, både för rangering, rundgång och möjlighet att ha stationen längs linje.
I min nuvarande plan finns inget utdragsspår utan utdrag för göras på linje när det behövs.
Alla godskunder har varsin förebild från delar av Skandiahamnen i Göteborg.
- Kombi- & containerterminal, kan även ta timmer
- Oljedepå
- Gasdepå
- Omlastning av stålcoils
- Uppställningsspår för lok
Jag är inte helt nöjd men så här ser det ut nu.
Jag har lagt alla spår över skarven vinkelrätt för att kunna lägga in en förlängningsmodul. Har 400 mm modullängd över i en av mina transportlådor.

Det gör att spåren blir väldigt statiskta och raka. Gillar inte det egentligen, esteten i mig vill ha snyggare komposition och mer organisk spårspagetti.