Sida 1 av 4

Varför byggs det så få dubbelspår?

Postat: 2018-05-02, 13:54
av Per Widell
Byggs det så mycket enkelspårsmoduler jämfört med dubbelspårsmoduler?
Ett logiskt tänk är ju att trafik underlättas med dubbelspår och mötesspår inte blir lika viktigt.
Dock finns det säkerligen andra logiska tankar som avslöjar fördelen med enkelspår, så dessa vill jag gärna höra...
Det borde väl inte bli mycket billigare att bygga dubbelspår då rälskostnaden inte är så hög och kostnad för landskap förmodligen mycket högre?
För att förtydliga, jag avser inte dissa några eller dumförklara (förutom mig själv då) någon utan är mest nyfiken på anledning.

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 14:45
av JanFrelin
Det kan ju bero på vilken förebild man tänker sig, de flesta järnvägar i Sverige är enkelspåriga, och det gällde i än högre grad förr. Sen har jag hört kommentaren att trafiken blir intressantare på enkelspåriga banor då tågklarerarna får mer att göra - vid modultrafik är inte alltid effektivitet det viktigaste.

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 15:04
av LLJ
En annan anledning är att vid dubbelspår skapas mer trafik, som kräver både fler förare och kräver större stationer och tågmagasin.
Men vid publika körningar kan det ha sin fördel om man vill visa upp en massa tåg som rullar.

Själv så föredrar jag enkelspår, och rangering inne på ett industriområde bredvid linjen.

/Lars

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 17:08
av Gissberg
Med dubbelspår blir det mindre yta kvar att bygga landskap på...

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 18:09
av Qrt
Trådstartaren väcker en till synes evig motsättning till liv, som har diskuterats i många år,
den mellan realism och publikens respektive trafikdeltagarnas upplevelser.

Min erfarenhet har varit att det blir trafikstockningar och andra trafikproblem på körningar med övervägande enkelspår.
Med stora väntetider för lokförarna som följd.

Är jag den ende numera som inte trivs då ?

Blir det inga trafikstockningar längre?

Kanske de som bygger inte kör i samma utsträckning ?

Har publiken slutat att tycka det är tråkigt när de inte ser tåg rulla ?

/Curt

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 18:50
av LLJ
Qrt skrev: 2018-05-02, 18:09 Min erfarenhet har varit att det blir trafikstockningar och andra trafikproblem på körningar med övervägande enkelspår.
Med stora väntetider för lokförarna som följd.
Handlar mycket om vana hos deltagarna samt hur tidtabellen är gjord.
Blir det inga trafikstockningar längre?
Det blir det säkert, men med lite planering och handlande från inblandade TKL så går sådant att lösa.
Kanske de som bygger inte kör i samma utsträckning ?
Stämmer säkert. Jag själv kör t.ex. inte publikt längre.
Har publiken slutat att tycka det är tråkigt när de inte ser tåg rulla ?
/Curt
Publikkörningar blir en allt mindre del av de modulkörningar som annordnas, så därmed även mindre publik som tycker det är tråkigt.
Dessutom anser jag att det ger en felaktig bild att vissa upp en väldigt massa tåg som rullar vid publikkörningar. Kör trafiktäthet som vid trafikspel, men låt bli rangeringen.

/Lars

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 19:51
av Per Widell
Qrt skrev: 2018-05-02, 18:09 Trådstartaren väcker en till synes evig motsättning till liv, som har diskuterats i många år, den mellan realism och publikens respektive trafikdeltagarnas upplevelser.
Oj, förlåt det hade jag inte en aning om och jag försökte anstränga mig att min avsikt inte var att döma andras åsikter.

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 19:54
av Per Widell
JanFrelin skrev: 2018-05-02, 14:45 Det kan ju bero på vilken förebild man tänker sig, de flesta järnvägar i Sverige är enkelspåriga, och det gällde i än högre grad förr. Sen har jag hört kommentaren att trafiken blir intressantare på enkelspåriga banor då tågklarerarna får mer att göra - vid modultrafik är inte alltid effektivitet det viktigaste.
Bra poäng med förebild, även om min personliga åsikt är att vår hobby behöver bli lite mer modern för att locka till oss en yngre publik som inte växt upp med ånglok etc.
Gällande intressant trafik måste det ju snarare vara åsikter o inte ”fakta” då det kanske blir intressantare för tågklarerarna men att lokförarna får mindre att göra vilket kan vara tråkigt för dom?

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 19:55
av LLJ
Dubbelspår har även de sin naturliga plats, om de används rätt och inte skapar trafikstockningar vid infart till stationer som skall ta emot den större trafikmängden som dubbelspåret medger.

/Lars

Re: Varför

Postat: 2018-05-02, 19:56
av Per Widell
Gissberg skrev: 2018-05-02, 17:08 Med dubbelspår blir det mindre yta kvar att bygga landskap på...
Bra poäng och det vet man ju att det är din stora skicklighet, men om du väljer en storlek bredare modul så får du både dubbelspår och än mer yta att bygga landskap på. ;)