Stigningar på moduler

Allmänt om H0
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tittade på videon. N-skalan vinner verkligen på att ses ur det perspektivet. Med mina vanliga ögon är det svårare.

Jag kollade samtidigt på videorna från 2R och 3R. På 2R-sidan måste det ha hänt massor sedan 2011. Mitt intryck var att det gick väldigt mycket över nödtorftigt dold eller bar plyfa på den hyttåkningen. Mycket lite spår av de fina landskap och stationer jag minns från i våras. 3R liknade mera den senaste.

Staffan
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av Eke »

AndersB skrev:N-skale-varning igen ;)

Vid DT11 så hamnade Nskalan i ett rum med golvet i två nivåer. För att kunna untyttja hela rummet så gjorde jag två moduler på 50cm styck, där den ena var inledningen till en backe och den andra avslut.
Det var alltså 50cm spår som gick från 0 till 2.25% lutning.
Mellan dessa två placerades så många som behövdes av vanliga moduler men som då hamnade med lutning och utgjorde större delen av backen.
Funkade fint och inga avkopplade vagnar vad jag kunde se. Inga tåg verkade ha några problem att ta sig uppför heller. Det var planerat för ett påskjutarlok som kunde rycka ut från stationen nedanför men det behövdes nog aldrig (tyvärr).

Vet inte om man kan dra några jämförelser med H0 - kanske ska 50cm spår jämföras med 100cm i H0...

Lars gjorde en hyttåkning på banan och backen (nedförsbacke) dyker upp vid 5:59 och planar ut vid 6:20 - men den märks inte om man inte riktigt letar! Här är videon.

mvh/anders

Hehe, inget att varna för Anders! ;)
Det är väl ungefär något sådant jag tänkt mig också fast i H0:an, En modulgrupp om tre-fyra moduler som vid vanliga körningar används som vanliga linjemoduler där den/dom mittersta bildar en hygglig duckunder med lite drygt 1,3 meters fritt utrymme mitt under!
Och när vi håller till i någon mindre plan lokal så skulle dom kunna användas på det sätt som ni gjorde i N-skalan på DT11!

Tror det skulle se ganska bra ut med den svaga kuperingen också och göra landskapet lite mer levande och inte så strikt platt!
Men visst, det blir en större modulgrupp som måste hänga ihop och det gör ju inte banplaneringen enklare precis!
men det problemet tar vi om modulerna någonsin blir byggda!

Mvh. Peter
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av Nicke »

Eke skrev: Var såg du den stigningen, finns det att beskåda på nätet?
Mvh. Peter Drömmaren ;)
Jag såg den i Ungern i somras, vet inte om den finns på nätet.
Kommer förhoppningsvis i ett MJ-magasin så småningom (dock inte närmaste numret), men kanske kan bjuda på bilder ändå, när jag letat upp dem :-)
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Stigningar på moduler

Inlägg av Eke »

nicke skrev: men kanske kan bjuda på bilder ändå, när jag letat upp dem :-)

8-)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"