Vädjan om K-räls växlar

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av Oskar OH »

Vet inte om den här tråden hör hemma här, så om den ligger på fel plats får admin gärna flytta den.

Jo, jag har en liten vädjan till de som byggt moduler med K-räls, särskilt de äldre växlarna, efter att i helgen ha sett ett antal lok fastna på piggarna i dem. Släpskorna verkar liksom inte ha "klättrat" på dem som de ska, utom istället slagit i dem. Därför undrar jag om ni som använt de äldre K-räls växlarna möjligtvis skulle kunna antingen slipa/fila/kapa ner piggarna en aning så stigningen blir mjukare, eller byta ut dem?
Nyare modeller verkar inte riktigt klara av dessa växlar.

Just i eget fall hade jag med mig min NMJ Di.3:a som fått en ny släpsko från Brawa. Gick jättebra på majoriteten av banan, men det blev tvärstopp vid två moduler, vilket var synd eftersom det var det loket jag såg fram emot mest att köra. Det var inte ens ute på banan i en timme.

En vän hade med sig ett Rapid från Jeco som fastnade på växlarna, om jag förstod honom rätt, dock för att plogarna tog i.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av MickeWestberg »

Exakt vilka moduler var det problem vid. Jag hade med en modul med en K-räls slankväxel inköpt för ett år sedan, såg dock inget problem med de tåg som passerade där. Sen att jeco-lok verkar funka sådär på 3r blev jag själv varse om i helgen när det gäller strömupptagningen. Aldrig mer ett jecolok för min del.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av LarsRobert »

Går det inte att byta till en släpsko för märklin? Borde vara mycket billigare och enklare än att begära att andra ska byta ut växlar? Annars får man väl välja lok som funkar på banan eller låta bli att köra.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av Oskar OH »

MickeWestberg skrev: 2018-02-07, 17:27 Exakt vilka moduler var det problem vid.
Fummelmora var den ena, men där har jag fått besked från ägarna att ett växelbyte med största sannolikhet kommer att äga rum inom den närmaste framtiden.

Den andra modulen vet jag inte vad den heter. Såg ut som en uppställningsplats för banarbetsfordon. Fanns en verkstad med blinkande blå lampa för att simulera svetsning.
LarsRobert skrev: 2018-02-07, 17:47 Går det inte att byta till en släpsko för märklin?
Märklins släpsko fanns i mitt fall inte i rätt längd hos MJ Hobby, och inte heller rätt infästning vad det såg ut som. Hade jag tagit deras hade jag varit tvungen att modifiera boggin. Brawas passar perfekt och funkar som sagt på alla moduler utom de med äldre, omodifierade K-växlar. Vilket i Norrköping var två stycken.
LarsRobert skrev: 2018-02-07, 17:47 Borde vara mycket billigare och enklare än att begära att andra ska byta ut växlar? Annars får man väl välja lok som funkar på banan eller låta bli att köra.
Att byta ut växlar är bara ett alternativ. Man kan också fila eller kapa av piggarna någon millimeter eller så, men behålla samma växlar.

Personligen tycker jag att man ska kunna köra med de lok man vill utan att behöva oroa sig över att de inte fungerar på hela banan, och kanske rent utav tar skada av dem. Kör man tillräckligt fort och släpskon slår i något kan jag tänka mig att den kan skadas.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av MickeWestberg »

Apropå släpskon så har jag läst att många ickemärklinlok många gånger har problem med att lyfta släpskon tillräckligt över växlarna då loken egentligen är en snabbkonvertering av 2r versionen där man tryckt dit en släpsko under en boggi utan att tänka på att det behövs lite extra spelrum. Deras gör att vissa lok fastnar eller kortsluter. Vad är det för skillnad mellan gamla och nya slanka K-rälsväxlar jag visste inte ens om att det fanns olika varianter. K-rälsen har väl sett likadan ut i evigheter.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av Oskar OH »

NMJ har faktiskt varit smarta nog att göra en urgröpning i boggin för släpskon att gå in i. Tyvärr är den lite för grund för deras egna släpsko, som ändå trycker upp lokets en boggi i luften vilket leder till att loket stannar. Bytte till Brawa's, modell slim, som får plats utan modifikationer.

K-rälsen har kanske inte förändrats så mycket, men växlarna har gått från att ha ett hjärtstycke i metall till ett i plast har jag för mig, och piggarn i växeln har blivit kortare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av MickeWestberg »

Okej, men som sagt min växel är ju ny och den funkade perfekt i Norrköping.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av Oskar OH »

Är det en nyare växel så borde det inte vara några problem då piggarna är mindre och stigningen mjukare. Problemen här uppstod enbart i äldre växlar.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av stasv »

Det är ägaren som ansvarar för rullande material. Träffanordnare kan villkora liksom banläggaren i den slutliga banans deltagande moduler.
Lok och vagnar kommer även fortsättningsvis att vara mer eller mindre körbara på våra moduler. Har vid tillfälle anpassat körning till mindre del av banan för egen del. Inte kul men tvunget.
Oskar visar på ett dilemma med sin upptäckt. En och annan av oss kommer att lägga det på minnet.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Oskar OH
Inlägg: 155
Blev medlem: 2016-01-09, 11:17

Re: Vädjan om K-räls växlar

Inlägg av Oskar OH »

Vill bara klargöra att detta inte är en vädjan enbart för min egen skull. Det är en vädjan för att alla deltagare ska kunna köra med alla sina (digitala) lok överallt på alla banor. Nya som gamla, Märklin som andra. Oavsett vilken släpsko som sitter under.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"