H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av LLJ »

RickardNordström skrev: 2018-01-23, 17:34 Hallå Alexander.
Fri körning har för mig alltid varit förknippad med klarerare på stationerna och att samtliga deltagare är med och kör under mer fria och minglande former. Tågen återspeglas mer som de ser ut i verkligheten istället för en brokig sammansättning av vagnar som deltagarna är mindre rädda om. Tyvärr besitter inte alla utövare känslan av försiktighet. För ett Hg lok eller X2000 från Jeco med slirskydd kan det räcka med en 1cm knuff för att skada ett kugghjul. Likaså vädrade vagnar tål inte hur mycket blod, svett och tårar som helst. Det är stundtals svårt att få till tåg som inte bryter över epokgränserna. Senast i Timmele drog ett D lok i 40-tals utförande blå/röda SJ godsvagnar. Därav gillar jag den fria körningen då de tåg som trafikerar banan mer påminner om hur det faktiskt kan se ut samt brukar tågen vara betydligt längre.

Mvh Rickard :)
Hur du förväntar dig fri körning skiljer sig väldig vad jag förväntar mig. För mig så är fri körning att jag kan välja fritt vilka fordon jag har i tåget, utan att vara bunden till varken epok eller land. Trafiken sköts med stafettpinnar så föraren av mötande tåg bemannar nästa station så att det inte behöver stå personal på varje station.
I samband med FREMO:s trafikspel är däremot är det vanlig att man kör en viss epok, och då skall fordonen stämma med epoken.

Att vi har så olika förväntningar på fri körning (finns säkert fler varianter) kan vara en anledning till att det ofta blir dessa diskussioner kring fri körning.

Men låt DT18 köras så det är bestämt, så får det tas ett nytt beslut inför nästa gång. Att ändra förutsättningarna i efterhand såg vi i Timmele hur dumt det blev.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag tycker Daniels inlägg av styrelsens justering av lördagen låter vettigt! (Länk till inlägget för tydlighets skull: viewtopic.php?p=34222#p34222)

Men som jag läser daniels inlägg blir det fri körning från 12.00 på lördagen (3 timmar från 9.00 = 12.00?), inte från 15.00?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

AlexanderEhn skrev: 2018-01-24, 00:07 Jag tycker Daniels inlägg av styrelsens justering av lördagen låter vettigt! (Länk till inlägget för tydlighets skull: viewtopic.php?p=34222#p34222)

Men som jag läser daniels inlägg blir det fri körning från 12.00 på lördagen (3 timmar från 9.00 = 12.00?), inte från 15.00?
När trafikspelet är slut så kommer vi fortsätta köra med bemannade stationer och valfria tåg. Efter att den publika körningen är klar kommer ModulSyd ha årsmöte vid kl 16.00 och då är det många som sitter på årsmötet istället för att köra tåg. Så stationerna är inte bemannade i samma utsträckning efter kl 15 och det kommer inte gå lika många tåg efter kl 15.

Med vänlig hälsning
Daniel
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av fs_toni »

Som MMM:are med många vänner i ModulSyd vill jag tillåta mig några reflektioner avseende H0 2R i min egenskap av utomstående:

Det har blivit en intressant diskussion om frikörning kontra trafikspel med en nivå av underliggande olika åsikter inom ModulSyd som vi ännu inte sett på samma nivå inom MMM (men det kanske kommer framöver?). Jag tror orsaken är att de senaste åren i ModulSyd har det tillkommit fler tongivande medlemmar med intresse för frikörning medans åtminstone för några år sedan trafikspels-intresset övervägde desto mer p g a de medlemmar som då var tongivande. Jag minns när jag gick med i MMM så var trafikspel nästan inte alls något man höll på med, det var mest spontana frikörningsträffar såsom t ex Tekniska Museet mm. Det var då ModulSyd var desto mer tongivande i att ordna trafikspel - inte minst genom påverkan från VMJF-medlemmar. Sedan började trafikspelen ta fart också inom MMM för att på sistone bli en naturlig del av de flesta MMM-träffar (med några undantag) utan några stora konflikter inom MMM kring detta. En skillnad mellan MMM och ModulSyd är att många i MMM som mest gillar frikörning heller inte är speciellt aktiva i att bygga moduler eller arrangera träffar. De vill mest komma på en träff och köra sina långa tåg - men är egentligen inte så mycket ideella "föreningsmänniskor" till sin natur. Då blir det ganska naturligt i MMM att denna grupp är nöjd med vad som bjuds så att säga och inte ställer krav på mer frikörning.

I ModulSyd nu verkar det dock vara delvis annorlunda: flera som gillar frikörning bygger BÅDE mycket moduler OCH tar aktiv del i att arrangera, planera och genomföra träffar. Detta är enligt min åsikt av värde i en förening och något man måste ta vara på. Därmed bör ni fundera över hur en balans kan åstadkommas som bättre speglar de som nu är aktiva och tongivande - men helst utan att svänga pendeln fullt ut åt andra hållet.

En allmän frågeställning är såklart hur man kan tillgodose BÅDA grupperingar på SAMMA träff - och huruvida det alls är eftersträvansvärt?
En specialiserad träff får nästan ALLTID effekten av att dom som inte gillar trafikspel/frikörning (välj en) uteblir med sina moduler, med påföljd att banan blir kortare vilket är tråkigt för alla.
En generell träff med BÅDE trafikspel/frikörning kan locka personer från båda grupperna - men också avskräcka de som är så pass "hard core" att de kräver 100% trafikspelsfokus på en träff för att alls vilja deltaga.

Jag tror nyckeln just nu i tiden är att på framtida ModulSyd-träffar finna den balansen som:
- lockar nästa samtliga "frikörare" att deltaga
- lockar merparten av trafikspelare (de flesta utom "hard core") att deltaga

För de som är 100% hardcore trafikspelare kommer alltid VMJFs och GefleModuls samt Norge och FREMOs internationella träffar att finnas samt därutöver tillfälligt ordnade rena trafikspelsträffar (såsom Rotebro etc).
För de som är 100% frikörare så finns ofta möjligheten på träffar kopplade till mässor och utställningar att få sådan körning.

Hur skulle då en sådan bland-träff se ut enligt mig? Här är lite att tänka på:
a) frikörarna måste enas sinsemellan om hur man vill frikörningen ska gå till på träffen! Stafettpinne eller bemannade stationer? Och om stationer är bemannade är man då säker på att tillräckligt många vill stå där och inte mycket hellre vill köra? Enkelriktat eller dubbelriktat trafik? Kan man introducera olika roliga moment som en del av frikörningen, t ex rangering eller vagnsutbyten eller lokförarbyten?
b) träff-arrangören och frikörare måste ha förståelse för trafikspelets krav. Det går knappast t ex att bryta trafikspels-sessioner mitt på dagen för två timmars frikörning för då måste alla "spel-fordon" flyttas bort vilket innebär lång ställtid. Trafikspelen bör hålla ihop i "block av tid" - endera i träffens mitt eller i träffens början och slut.

Timmeleträffen med er vänner i ModulSyd ligger mig varmt om hjärtat och ett tänkbart förslag på ovanstående upplägg skulle kunna vara som följer:
fredag: bygga bana och därefter frikörning om banan hinner bli klar
lördag: två trafikspel fram till ca klockan 15, därefter frikörningssession resten av dagen (enligt upplägg som frikörare måste enas om sinsemellan)
söndag: fortsatt frikörning första timmen, därefter ett avslutande trafikspel innan nedpackning

Jag tror att om man har lite av båda SAMTLIGA dagar så frestas inte de olika grupperingarna att vilja utebli en hel dag från träffen utan det finns något för alla båda dagarna.

EDIT: jag kanske ska tillägga att min definition på "tongivande medlemmar" är de medlemmar som:
a) tar initiativ till och ordnar träffar eller olika möten
b) bygger mycket moduler och deltager på många träffar
c) tar olika arbetsroller i föreningen och dessutom i samband med träffar
d) är någorlunda sociala och inkluderande till sin natur

Det är den sortens människor som helt enkelt ser till att det alls sker något i föreningens verksamhet. (Tongivande betyder alltså inte detsamma som att prata/skriva/tycka mest och högst :-) )
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av Sunesson »

Om det finns nytillkomna medlemmar som är sugna på att delta i körningar så är det bara att hoppas att dom inte blir avskräckta när dom läser alla dessa inlägg.
Dom kan tycka att det är rörigt minst sagt med vad som gäller?
Men jag hoppas att det blir en bra träff och att alla får ut något bra av det.
Själv är jag "publik" på lördagen så jag behöver ju inte bry mig.
Om alla bjuder till så blir det bra!
Lycka till med arrangemanget!
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

Sunesson skrev: 2018-01-30, 17:51 Om det finns nytillkomna medlemmar som är sugna på att delta i körningar så är det bara att hoppas att dom inte blir avskräckta när dom läser alla dessa inlägg.
Dom kan tycka att det är rörigt minst sagt med vad som gäller?
Men jag hoppas att det blir en bra träff och att alla får ut något bra av det.
Själv är jag "publik" på lördagen så jag behöver ju inte bry mig.
Om alla bjuder till så blir det bra!
Lycka till med arrangemanget!
Jag är superny, men inte avskräckt. Tvärtom! Jag tycker det är spännande att hitta en lösning så att vi kan få till både vettigt trafikspel och vettig frikörning. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2018-01-24, 11:46 Som MMM:are med många vänner i ModulSyd vill jag tillåta mig några reflektioner avseende H0 2R i min egenskap av utomstående:

...

En allmän frågeställning är såklart hur man kan tillgodose BÅDA grupperingar på SAMMA träff - och huruvida det alls är eftersträvansvärt?
En specialiserad träff får nästan ALLTID effekten av att dom som inte gillar trafikspel/frikörning (välj en) uteblir med sina moduler, med påföljd att banan blir kortare vilket är tråkigt för alla.
En generell träff med BÅDE trafikspel/frikörning kan locka personer från båda grupperna - men också avskräcka de som är så pass "hard core" att de kräver 100% trafikspelsfokus på en träff för att alls vilja deltaga.

Jag tror nyckeln just nu i tiden är att på framtida ModulSyd-träffar finna den balansen som:
- lockar nästa samtliga "frikörare" att deltaga
- lockar merparten av trafikspelare (de flesta utom "hard core") att deltaga

För de som är 100% hardcore trafikspelare kommer alltid VMJFs och GefleModuls samt Norge och FREMOs internationella träffar att finnas samt därutöver tillfälligt ordnade rena trafikspelsträffar (såsom Rotebro etc).
För de som är 100% frikörare så finns ofta möjligheten på träffar kopplade till mässor och utställningar att få sådan körning.

Hur skulle då en sådan bland-träff se ut enligt mig? Här är lite att tänka på:
a) frikörarna måste enas sinsemellan om hur man vill frikörningen ska gå till på träffen! Stafettpinne eller bemannade stationer? Och om stationer är bemannade är man då säker på att tillräckligt många vill stå där och inte mycket hellre vill köra? Enkelriktat eller dubbelriktat trafik? Kan man introducera olika roliga moment som en del av frikörningen, t ex rangering eller vagnsutbyten eller lokförarbyten?
b) träff-arrangören och frikörare måste ha förståelse för trafikspelets krav. Det går knappast t ex att bryta trafikspels-sessioner mitt på dagen för två timmars frikörning för då måste alla "spel-fordon" flyttas bort vilket innebär lång ställtid. Trafikspelen bör hålla ihop i "block av tid" - endera i träffens mitt eller i träffens början och slut.

...

Bra kommentarer. Håller med.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

Andreas Sigfridsson kommer inte ha med några moduler i banan. Han kommer att ansvara för marknaden och även visa upp någon modul med sina landskapssaker på marknaden.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

Halloj!

Hur ser anmälningsläget ut?
daniel skrev: 2018-01-28, 02:43 Anmälningarna fortsätter trilla in. Nu är det 46 anmälda, varav 27 på H0, 15 på N-RE och 7 på americaN. (Som Alexander påpekade ovan är några anmälda till flera banor varför summan blir mer än 46).

Med vänlig hälsning
Daniel

Noterade att i slutet av mars var det 89 anmälda förra året. viewtopic.php?p=28867#p28867

Jag antar att styrelsen kan dra vissa slutsatser baserat på vilka som har anmält sig.

Kommer det droppa in fler anmälningar eller behöver vi promota mer?
Eller har många många modulrallare inte möjlighet att komma på hela helgen i år, utan kommer på marknaden på lördagen?

Vad kan vi göra för att fler deltagare ska komma? Vi borde fortfarande ha lite tid att spela på för att få fler deltagare, det är ju bara början av februari. Men ska det ge effekt i april är min erfarenhet att det gäller att börja åtgärderna i tid.



(Och nej, jag har svårt att tro att ett tapp på ca 30 personer kan härledas till de diskussioner vi har haft angående frikörning och trafikspel.)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

Förra året var det 88 anmälda till DreamTrack. Den 1 februari hade 46 anmält sig, så 42 anmälde sig efter 1 feb. Några av dem som anmälde sig efter 1 feb har dock redan anmält sig i år.

3R-rallarna har en vecka till på sig att anmäla sig eftersom de har haft en 3R-träff i Norrköping i helgen som var. Och är det någon 2R-rallare eller som kör N-skala som vill anmäla sig med moduler så går det bra då vi håller anmälningssidan öppen veckan ut.

Och kommer man utan moduler så har man fram till 28 februari att anmäla sig.

Men en skillnad från förra året är att vi har höjt deltagaravgiften. De som hade moduler med sig förra året betalade 100 kr i deltagaravgift, medan i år betalar alla 400 kr i deltagaravgift. Det påverkar nog betydligt mer än diskussionen om trafikspel kontra fri körning.

För övrigt kan nämnas att det nu är 52 deltagare anmälda till årets DreamTrack. 32 till H0, 17 till N-RE och 6 till americaN. Varav några har anmält sig till flera banor.

Med vänlig hälsning
Daniel
Låst

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"