H0 planering - åsikter om Dreamtrack

AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 planering

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Ska det köras trafikspel till 24.00 på fredagen så ska folket vara kvar tills dess.

Från 18.00 till 24.00 på torsdagen är det krav från min sida att alla ska vara kvar till ALLT är färdig uppsatt. Ingen aviker därifrån utan och frågat om och gå. Jg tänker inte behöva jaga efter folk när det ska monteras upp saker. Utan föreslå tidsschema enligt fredmans koncept.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: H0 planering

Inlägg av UBJ »

För egen del tänkte jag komma tidigare i år, siktar på kl 15.
Jag tror det blir bra med en person som håller reda på vilka moduler som ankommit (tänk på att regga moduler inte personer, en person kan transportera moduler åt någon annan).

Mvh UB
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: DreamTrack 12 - 15 april 2018

Inlägg av StaffanWiman »

Fördelar och nackdelar med trafispel vid publikkörningen?
Som jag upplever det, så är det väldigt mycket väntan och relativt få tågrörelser vid trafikspel. Om syftet är att få till så mycket tågrörelser som möjligt så är väl inte normalt trafispel så lämpligt, men det går kanske att anpassa.
Eller finns det någon helt annan typ av trafkispel som är lämpat för publik.
En nackdel skulle kunna vara att man inte kör sina egna tåg och alltså inte kan svara på frågor om just det tåget.

Men det kan vara värt att prova. Går det inte bra så är man ju i alla fall en erfarenhet rikare :-)

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

Jag har nu bytt namn på tråden eftersom denna tråd innehåller många åsikter om hur DreamTrack bör vara. Och att det lätt blir otydligt vad som är officiell information och vad som är andras åsikter.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Öppen diskussion om alternativ banlayout för att kombinera trafikspel och frikörning samtidigt

Inlägg av AlexanderEhn »

Hej!

Här är ett förslag jag har funderat på ett tag. Förslaget försöker adressera följande:

- Frikörningen kan bli för begränsad om det är extratåg och tidtabell
- Trafikspelet kräver mycket planering och därför finns det en poäng i att köra trafikspelet mycket, för att få valuta för nedlagd tid
- Vi vill inte ha två olika banor, vi gillar ju att köra tåg ihop!
- Modulrallare avstår från att komma på modulträffar för att det är:
  • för lite frikörning,
  • för mycket frikörning,
  • för lite trafikspel,
  • för mycket trafikspel
  • det är för seriöst
  • det är för lojt och oseriöst


Alltså är förlaget att ha frikörning och trafikspel samtidigt, men på olika bandelar.
Tanken är att det är helt fri körning som gäller på Gul bandel när det är trafikspel på Grön bandel

Självklart kan det bli frikörning på hela banan vissa tider.
Detta skulle göra att både 2R och 3R-rallare kan friköra om nu Gul bandel är exempelvis 2R.


Grå graf är Extratåg som börjar i D och går till bangård 3.
Ett frikörningståg som anländer D från frikörningsdelen kan fylla slotten för ett extratåg och således köra från bangård 2 till 3 i ett sträck.
Givetvis kan friköraren välja vända i D och köra tillbaka mot Bangård 2.

Några extratåg kan läggas in även på andra sträckor på Grön del om det behövs.


Detta skulle överlag kunna locka fler modulrallare och fler moduler då det blir mer tid för både frikörning, men också mer tid för trafikspel.
Förslag på kombinerad frikörning och trafikspel_1_2018-01-22.png
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AndreasSigfridsson »

stefan skrev i en annan tråd "Det kommer inte att köras trafikspel så sent. Målet är att köra tre trafikspel och det förutsätter att vi kommer igång med första trafikspelet runt 10-tiden på förmiddagen. Så jag tror vi är färdigkörda senast runt 21-tiden."

Så det ska köras trafikspel i 11 timmar i sträck?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av LLJ »

@AlexanderEhn:

* Trafikspel har också nytta av mycket linje. Generellt är det ofta för många och korta stationer som ligger alldeles för tätt. Minst 4 m linje mellan varje station, oavsett trafikspel eller fri körning. Det är inte bara jag som vill köra lite längre tåg än 2 m.
* Att försöka kombinera många olika typer av körning leder bara till att allt blir kompromisser för att försöka tillgodose så många som möjligt. Bättre att ha träffar som är renodlade trafiksspelsträffar, publik körning eller fri körning. Banans utformning kan då dessutom bättre anpassas bättre. När är det bestämt att DT skall ha alla delar, så det får bli de kompromisserna.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

AndreasSigfridsson skrev: 2018-01-22, 21:21 stefan skrev i en annan tråd "Det kommer inte att köras trafikspel så sent. Målet är att köra tre trafikspel och det förutsätter att vi kommer igång med första trafikspelet runt 10-tiden på förmiddagen. Så jag tror vi är färdigkörda senast runt 21-tiden."

Så det ska köras trafikspel i 11 timmar i sträck?
Vi kommer ha pauser för lunch och middag och pauser mellan trafikspelen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

LLJ skrev: 2018-01-22, 21:22 @AlexanderEhn:

* Trafikspel har också nytta av mycket linje. Generellt är det ofta för många och korta stationer som ligger alldeles för tätt. Minst 4 m linje mellan varje station, oavsett trafikspel eller fri körning. Det är inte bara jag som vill köra lite längre tåg än 2 m.
* Att försöka kombinera många olika typer av körning leder bara till att allt blir kompromisser för att försöka tillgodose så många som möjligt. Bättre att ha träffar som är renodlade trafiksspelsträffar, publik körning eller fri körning. Banans utformning kan då dessutom bättre anpassas bättre. När är det bestämt att DT skall ha alla delar, så det får bli de kompromisserna.

/Lars
Jag vill också köra långa tåg.

Förstår inte din andra punkt. Du menar alltså att DT är en dålig kompromiss av alla tre varianter?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av StefanFjällemark »

AndreasSigfridsson skrev: 2018-01-22, 21:21 Så det ska köras trafikspel i 11 timmar i sträck?
Andreas, vi ska köra tre trafikspel under fredagen på det vis vi gjort på DreamTrack så länge jag varit med.

Med förberedelser tar ett trafikspel ca 3 timmar, och inför det första trafikspelet tar det ju i regel lite längre tid. Lägg till tid för lunch och middag så landar vi på ungefär 11 timmar. Ungefär så här brukar det bli: första trafikspel 10:00 (med avbrott för lunch), andra ca 14:00 och sista 17:00 (med avbrott för middag), så bör vi vara klara senas 21:00.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Låst

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"