H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-02-05, 11:36 Förra året var det 88 anmälda till DreamTrack. Den 1 februari hade 46 anmält sig, så 42 anmälde sig efter 1 feb. Några av dem som anmälde sig efter 1 feb har dock redan anmält sig i år.

3R-rallarna har en vecka till på sig att anmäla sig eftersom de har haft en 3R-träff i Norrköping i helgen som var. Och är det någon 2R-rallare eller som kör N-skala som vill anmäla sig med moduler så går det bra då vi håller anmälningssidan öppen veckan ut.

Och kommer man utan moduler så har man fram till 28 februari att anmäla sig.

Men en skillnad från förra året är att vi har höjt deltagaravgiften. De som hade moduler med sig förra året betalade 100 kr i deltagaravgift, medan i år betalar alla 400 kr i deltagaravgift. Det påverkar nog betydligt mer än diskussionen om trafikspel kontra fri körning.

För övrigt kan nämnas att det nu är 52 deltagare anmälda till årets DreamTrack. 32 till H0, 17 till N-RE och 6 till americaN. Varav några har anmält sig till flera banor.

Med vänlig hälsning
Daniel
Det verkar ju bra. Lite is i magen alltså. Tack för snabbt svar.

Aha, ja det är ju en rejäl höjning som nog påverkar.

Appropå moduler, hur risigt är läget med linje till H0-banan? Behöver vi panikbygga linjemoduler? :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

Vi är några i Växjö som fixar några extra linjemoduler. Så det ordnar sig.

Jag uppskattar din iver, men man behöver vara försiktig med att panikbygga saker. Risken är att man kommer till träffen och att modulerna inte fungerar bra och då ställer det till med mer skada än nytta. Så moduler behöver vara testade innan träffen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av AlexanderEhn »

daniel skrev: 2018-02-05, 11:58 Vi är några i Växjö som fixar några extra linjemoduler. Så det ordnar sig.

Jag uppskattar din iver, men man behöver vara försiktig med att panikbygga saker. Risken är att man kommer till träffen och att modulerna inte fungerar bra och då ställer det till med mer skada än nytta. Så moduler behöver vara testade innan träffen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ah, gott.

Nej, det är klart det inte är bra att panikbygga. Och jag har redan moduler att bygga. :) Men om det är såpass kris att det inte blir något vettig bana så är det ju ett alternativ. Herr banplanerare släpper väl ett utkast till banan så småningom.

Men då lutar jag mig tillbaka och börjar spåna på kul frakter att skicka kors & tvärs. :D
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av carlstaffanholmer »

Jag brukar i möjligaste mån undvika forum av detta slag då stämningen oftast blir ganska tråkig efter en stund.
Nu gjorde jag misstaget att titta in och upptäcker att orsaken till denna sex sidor långa tråd är att jag förra året efter att jobbat sedan sex på morgonen med att lämna dottern i skolan, hämta ut och packa släp på två olika adresser, kört bilen med släpet i totalt sex timmar till Växjö, fått en fantastisk hjälp med att lasta ur, det glömmer jag aldrig, och därefter passat på att checka in och lämna släpet hos det äldre par jag inte tycker ska sitta uppe och vänta till sent på kvällen för min skull, därefter åkt till Bishops Arms där alla bord var bokade, så maten fick intas vid bardisken när ett SMS från Teleborgshallen kom med frågan om var jag var. Det konstiga är att jag i slutänden i alla fall fick vänta på att några andra moduler blev klara innan jag kunde koppla upp mig.
Tidigare i år hörde jag ryktesvägen att det var färre anmälningar än tidigare år så jag anmälde allt jag har i modulväg för att i någon mån kompensera för bortfallet.
Men, För att uppfylla tidskraven från årets byggmästare och inte vara ett irritationsmoment för någon drar jag tillbaka anmälningarna för Almunge, Dalälven, Dalgången, Carlsbergs Gård, Långsmalen/Långshyttan och Podolsk. Det är 23 sektioner om ca 21 meter järnväg som jag inte har en chans att skruva ihop under de premisser som gäller. Torbjörn Onegård drar samtidigt tillbaka Tonträsk H0e, och Robban sina H0e kurvor.
Detta leder till att jag inte behöver packa lika länge, jag behöver inget släp, och kan komma fram tidigare, resa modulen Kornvallen och Tonträsk på 20 minuter och därefter checka in där jag ska bo och inta en god måltid på Bishops Arms, för att sedan delta i färdigställandet av banan. Detta är nu bestämt och går inte att ändra på. Jag kommer inte heller att besöka detta forum igen.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av StaffanWiman »

Det du tar upp är väl ett generellt problem. Konflikten mellan önskan att anläggningen ska bli klar i rimlig tid och omöjligheten att komma tidigt och långt ifrån med många moduler efter en arbetsdag.
Det viktigaste i dessa sammanhang är väl information. Det som skapar mest misstämning är väl att vänta och och inte veta respektive att skynda sig så mycket det går och ändå få kritik...

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 planering - åsikter om Dreamtrack

Inlägg av daniel »

Andreas Sigfridsson är inte byggansvarig på årets DreamTrack. Bengt Ohliv kommer ta den rollen istället för Andreas.

Vi har förståelse för att ni som har rest långt behöver äta när ni kommer fram och jag ber om ursäkt för Andreas kommentar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Huvudansvarig för DreamTrack
Låst

Återgå till "Dreamtrack 2018 (ModulSyd är arrangör)"