Sida 1 av 2

[Modul] Hillside brewery

Postat: 2017-11-09, 15:19
av RobertWahlström
Har ram för en 1 meters modul som jag hade planerat att bygga linjemodul av, men jag behöver något enklare att bygga med växlar innan jag bygger min station.

Nya planen är en en liten industrimodul med lite lastplatser. Planerat tema är bryggeri med namnet Hillside Brewery med lite anspelning på stadsdelen jag bor i som heter Klinten.
Modulen kan fungera som linje modul med lite fabrik på eller som en liten lastplats för industri beroende på vad som behövs. För hemmabruk blir det bra med en plats att köra gods till i framtiden.

Banlayouten funderar jag på. Här är 2 grundkoncept.

Bild

Bild

Kom gärna med förslag på vad som kan förbättras.

Re: [Modul] Bryggeriet

Postat: 2017-11-09, 21:02
av daniel
En möjlighet är att använda den nedre spårplanen, men låta mittenspåret gå fram till modulgaveln. Då har du möjlighet att bygga en kompletterande modul senare om du så önskar, för att få ett mötesspår med lite större längd. Men bygg det du känner för.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: [Modul] Bryggeriet

Postat: 2017-11-09, 23:41
av AlexanderEhn
Jag röstar (som du vet) för det övre alternativet! :D

Helt enkelt för att det ger mer flexibilitet för tågmöten och infart från två håll.

Men Daniel har ju en poäng, att kunna bygga vidare åt höger, men det borde ju gå att få till med båda alternativen?

Re: [Modul] Bryggeriet

Postat: 2017-11-10, 00:12
av LLJ
En tredje variant är att lägga rundgångsspåret mot undre halvan istället och innanför rundgångsväxlarna lägga en växel uppåt och sedan ytterliggare en växel så bryggeriet får två lastspår, ett för ankommande (spannmål?) och ett för utgående "bryggda drycker".

/Lars

Re: [Modul] Bryggeriet

Postat: 2017-11-10, 09:33
av ErikKuiper
Jag röstar på nedre varianten och att båda spår är lastspår. Rungångsmöjlighet tycker jag den här modulen är för liten för att inkludera. Banplaneringsmässigt skulle jag antingen placera denna modul direkt mot en station, och då finns rungångsmöjligheterna på stationen, eller på ett industriområde och då för vi hoppas att någon annan har byggt en liten industribangård som kan användas.

Re: [Modul] Hillside brewery

Postat: 2017-11-10, 10:12
av RobertWahlström
Tack för era synpunkter.
Bryggeriet fick igår ett namn som anspelar lite på stadsdelen där jag bor (Klinten). Hillside Brewery

Rundgångsspåret känns för kort för att vara användbart så jag lutar mot nån variant av den undre layouten.

Byggde klart lådan igår. Skall fixa ben innan spårläggning. Måste fundera ut något bra sätt för benen. Inte helt nöjd med min lösning på min första modul.

Igår kväll snabbtestade jag lite layoutideer.

Bild
Alt 1: Baserad på det undre förslaget. Kan fungera bra

Bild
Alt 2: Känns orealistisk och svårt att använda spåret åt vänster.

Bild
Alt 3: Mer spår men mindre plats för byggnader.

Bild
Alt 4: Test med ett spår på andra sidan av main.


Alt 2 känns oaktuell och 3an lite för trångt för att få plats med byggnader.

Om man som Erik säger kombinerar denna med en station eller industribangård när så kan alt 1 fungera bra.

Re: [Modul] Hillside brewery

Postat: 2017-11-10, 18:19
av LLJ
Ben fästes med fördel innanför sidorna med ett benfäste skruvat med vagnsbult.
Kolla en bit ner på denna byggtråd.
I ditt fall bör de sitta närmare gavlarna.

/Lars

Re: [Modul] Hillside brewery

Postat: 2017-11-10, 21:30
av AlexanderEhn
LLJ skrev: 2017-11-10, 18:19 Ben fästes med fördel innanför sidorna med ett benfäste skruvat med vagnsbult.
Kolla en bit ner på denna byggtråd.
I ditt fall bör de sitta närmare gavlarna.

/Lars

Benfästena i plåt, är det de berömda från Värnamo?

Re: [Modul] Hillside brewery

Postat: 2017-11-11, 22:21
av LLJ
Exakt, de från VMJF.

/Lars

Re: [Modul] Hillside brewery

Postat: 2017-11-13, 11:44
av ErikKuiper
Jag håller med om att alternativ 1 och 4 känns som de bästa. Om du väljer alternativ 4 så skulle jag rekommendera att ha en annan industri på den nedre delen av modulen. Sedan ska man inte underskatta värdet av lite färre spår för att få plats med mer landskap.