Loconet och funktionstangenter

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av LLJ »

Lite OT: En annan sak som framkom i FREMO forumet var att IB inte hade fullt stöd för 28step/128steg utan det kunde bli problem vid användning av flera centraler och den elektronik som FREMO tagit fram för att flytta ett handtag från en central till en annan. Därför använder man Digitrax DCS100 istället. Undrar hur Z21 fungerar i motsvarande läge?

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2017-10-02, 18:04 Undrar hur Z21 fungerar i motsvarande läge?
Enligt LAN-protokollet stöds 14/28/128 fartsteg, så det troliga är väl att Z21 lyssnar på vad körhantagen skickar. I så fall borde det fungera med även 14/28 fartsteg på en anläggning med flera centraler. Bara att testa.

Hur ställer man in fartsteg i en FREDI? Det verkar ju inte gå att göra via knappsatsen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

En central med LocoNet har en tabell över aktiva lok. I denna tabell, SLOT-tabellen, i fältet SLOT_STATUS1, har bitarna 0 - 2 info om vilken dekoder som sitter i loket:

3 BITS for Decoder TYPE encoding for this SLOT

011=send 128 speed mode packets
010=14 step MODE
001=28 step. Generate Trinary packets for this Mobile ADR
000=28 step/ 3 BYTE PKT regular mode
111=128 Step decoder, Allow Advanced DCC consisting
100=28 Step decoder ,Allow Advanced DCC consisting

Om körkontrollen ska kunna flytta med info om 28/128-dekoder mellan två centraler så förutsätter det att den mottagande centralen accepterar att körkontrollen talar om för centralen vad det är för dekoder. Det kan vara så att IB inte tillåter det. Jag har ingen IB, men om någon har en IB och en LocoNet-körkontroll där man kan välja 28/128 i körkontrollen så skulle det vara intressant att se om IB accepterar det från körkontrollen.

Beträffande Fred så kan Fred läsa SLOT-tabellen och då se om loket har 28 eller 128 fartsteg. Eftersom man måste dispatcha ett lok till en Fred för att tilldela Fred en adress så kan man förmodligen även skicka över 28/128-informationen till Fred när man gör dispatch.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev: 2017-10-02, 20:25
LLJ skrev: 2017-10-02, 18:04 Undrar hur Z21 fungerar i motsvarande läge?
Enligt LAN-protokollet stöds 14/28/128 fartsteg, så det troliga är väl att Z21 lyssnar på vad körhantagen skickar. I så fall borde det fungera med även 14/28 fartsteg på en anläggning med flera centraler. Bara att testa.
Eller fråga på FREMO-forum, då jag antar att du inte har tillgång till en sådan FREMO elektronikbox som används vid gränsen mellan två LN-centraler?
I Kolding användes en annan utrustning från LDT, men den verkar inte funka lika bra som FREMO:s. Eller om det beror på att man använde IB.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev: 2017-10-02, 20:53 Beträffande Fred så kan Fred läsa SLOT-tabellen och då se om loket har 28 eller 128 fartsteg. Eftersom man måste dispatcha ett lok till en Fred för att tilldela Fred en adress så kan man förmodligen även skicka över 28/128-informationen till Fred när man gör dispatch.
Jag mejlat Lutz och bett honom att svara på hur detta går till. Om en FREDI kan läsa av centralen, vem talar i så fall om för centralen vilka fartsteg dekodern i loket har? DCC
är ju envägs - från central till lok. Enda möjligheten är väl RailCom och detta skall ju vara avstängt på modulkörningar.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2017-10-02, 21:02 ... jag antar att du inte har tillgång till en sådan FREMO elektronikbox som används vid gränsen mellan två LN-centraler?
Var får man tag på en sådan?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2017-10-02, 22:15
daniel skrev: 2017-10-02, 20:53 Beträffande Fred så kan Fred läsa SLOT-tabellen och då se om loket har 28 eller 128 fartsteg. Eftersom man måste dispatcha ett lok till en Fred för att tilldela Fred en adress så kan man förmodligen även skicka över 28/128-informationen till Fred när man gör dispatch.
Jag mejlat Lutz och bett honom att svara på hur detta går till. Om en FREDI kan läsa av centralen, vem talar i så fall om för centralen vilka fartsteg dekodern i loket har? DCC
är ju envägs - från central till lok. Enda möjligheten är väl RailCom och detta skall ju vara avstängt på modulkörningar.
Bifogad bild är saxad från manualen till Digitrax Zephyr Extra. DCS51 är ett annat namn på centralen.

Svaret är alltså att man kan ställa i centralen vilken dekodertyp ett visst lok har.
StefanFjällemark skrev: 2017-10-02, 22:15 Jag mejlat Lutz och bett honom att svara på hur detta går till. Om en FREDI kan läsa av centralen, vem talar i så fall om för centralen vilka fartsteg dekodern i loket har? DCC
är ju envägs - från central till lok. Enda möjligheten är väl RailCom och detta skall ju vara avstängt på modulkörningar.
Har du mailat och frågat om källkoden till Fredi också? Eller frågat på Fremo-forumet om källkoden? Jag är också intresserad av binärkoden (hexkoden) till Fredi så jag kan försöka programmera om min Fredi som inte fungerar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
DigitraxZephyrExtra.png
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

Problemet med källkoden är löst.

Dels behövde jag checka ut HEAD istället för FREDI_1_8 för att få med hela källkoden. Dels ligger definitionerna av tangenterna i filerna keyInp.h och keyInp.c, istället för i sysdef.h där man normalt lägger den typen av definitioner.

Nu håller jag på med att försöka kompilera källkoden för att se om jag kan programmera om min Fredi.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev: 2017-10-02, 23:53 Svaret är alltså att man kan ställa i centralen vilken dekodertyp ett visst lok har.
Och det är väl det som är problemet när man har en anläggning med flera centraler. Enligt FREMOs forum är det viktigt att antalet fartsteg kommer från körhandtaget och inte skall behövas ställas in i varje central för varje lok.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Loconet och funktionstangenter

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2017-10-03, 08:42
daniel skrev: 2017-10-02, 23:53 Svaret är alltså att man kan ställa i centralen vilken dekodertyp ett visst lok har.
Och det är väl det som är problemet när man har en anläggning med flera centraler. Enligt FREMOs forum är det viktigt att antalet fartsteg kommer från körhandtaget och inte skall behövas ställas in i varje central för varje lok.
Nu missförstod du mig. Eftersom det är omöjligt att ställa antalet fartsteg på en Fred så måste man använda en annan körkontroll för det, alternativt ställa det på centralen. Sedan när man dispatchar loket till Fred:en får den läsa av antalet fartsteg från centralen. Jag är inte säker, men jag gissar att det är så Fred:en agerar idag.

Därmed bör Fred:en kunna tala om för centralen antalet fartsteg på loket. Problem uppstår dock om centralen inte accepterar att körkontrollen talar om för centralen hur många fartsteg dekodern har. Ett tänkbart skäl är att Intellibox stödjer både DCC och Motorola, vilket innebär att man i Intelliboxen kan ställa om ett visst lok har DCC-dekoder eller Motorola-dekoder. Och eftersom LocoNet inte har stöd för Motorola-dekodrar så blir det per definition fel om en körkontroll talar om för Intellibox:en att det sitter en DCC-dekoder i loket när det i själva verket sitter en Motorola-dekoder i loket.

Med reservation för att jag inte vet säkert hur det funkar, så ovanstående är spekulationer.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"