Sida 1 av 1

Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-02, 18:20
av PeterArneke
Hej,

jag håller på och planerar en station bestående av ett par moduler. :geek:

Jag funderar just nu över vilka växlar jag ska använda och jag har fastnat för Tillig 85451 W3 9°. :D
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-85451.html

Bild

Hade tänkt använda den mestadels som Y-växlar men också som svagt böjda kurvväxlar. :roll:

Men så slog en tanke mig.... är Tillig 85451 W3 DCC vänlig? :o

Tips, tankar? :?: :?: :?:

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-02, 19:44
av daniel
Använd färdiga växlar, inte byggsatsväxlar, på moduler. Det kommer bara leda till problem att använda byggsatsväxlar.

Tilligs färdiga växlar fungerar bra och är DCC-vänliga från fabrik. Med byggsatsväxlar måste du DCC-säkra själv.

Moduler trafikeras av ett vitt spektrum av rullande material, allt från fine-scale lok till gamla vagnar med stora flänsar.

Så använd enbart färdiga växlar.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-03, 18:02
av PeterArneke
Är det någon som har erfarenhet av att lyckas med Tilligs byggsatsväxlar på moduler?

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-03, 19:41
av AndreasSigfridsson
Köp färdiga. Dom pengar man spara på byggsats är inte värt krabbet

Man kan böja dom färdigbyggda lite med om man vill ha kurvväxel av dom

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-03, 20:57
av z750asn
PeterArneke skrev: 2017-09-03, 18:02 Är det någon som har erfarenhet av att lyckas med Tilligs byggsatsväxlar på moduler?
Jag har byggt ihop några av Tilligs växelbyggsatser.
De fungerar bra när man fått ihop dem. De jag köpte var inte DCC vänliga genom att tungorna var kapade.
Jag använde mig av Tortoise motor och brytarna för att endast mata en av tungorna, den andra växeltungan var helt strömlös.

Det som jag upplevde som svårigheten var att få växelföraren på rätt plats och passa in själva spårkorset rätt.

Är inte prisskillnaden allt för stor så skulle jag satsa pengarna på de färdigbyggda.

Mvh
Anders S

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-03, 21:56
av RickardNordström
Jag har ett gäng Tillig elite EW3 växlar till salu. 200:- st är galet bra pris för nya växlar. Hör av dig via pm om intresse finns.
Mvh Rickard

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-04, 16:47
av BengtOhliv
Peter
Använd färdiga växlar! Då vet Du att de fungerar. Om Du misslyckas med någon så är "vinsten" förlorad. Satsa istället energin på att skapa landskap och liknande på din modul.
Hälsningar
Bengt Ohliv

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-14, 09:33
av fs_toni
Hoppas ingen misstycker att jag utvecklar ämnet Tilligs växlar lite?
Jag blev lite fundersam även avseende Tilligs out-of-the-box växlar av typen Elite EW5 EW6... Jag hörde från en "säker källa" att för en vanlig enkel amatör som jag så fanns det en del risker för tillförlitlighet hos dessa helt enkelt för att växeltungan med nödvändighet blir så lång och smal och vek på dessa slanka växlar, att det kan vara problem att få tågen att spåra korrekt. Därutöver att den elektroniska kopplingen krävde viss handpåläggning. Samt slutligen att anpassningen till MMM eller FREMO spårlägen i dubbelspår 57mm eller 50mm tydligen inte heller var självklar utan passbitar. Att använda Tillig EW5 EW6 till stickspår eller lastplatser är ju en sak, men att använda den ute på en dubbelspårslinje och i en terminal med ständiga växlingar kräver ju hög funktion och tillförlitlighet!

Summa summarum så överväger jag att använda Pecos "large"-växlar istället framöver på min framtida kommande kombi-terminals-modul. Någon som har kommentarer eller erfarenheter kring funktion och tillförlitlighet valet mellan Peco Large eller Tillig Elite EW5 EW6?
(Ja jag vet att Tillig anses som snyggare och mer förebildsriktig, men för mig går funktion och tillförlitlighet ABSOLUT först!)

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-14, 11:57
av ErikKuiper
Pecos växlar är funktionsmässigt "rock solid". Partiet som rör växeltungorna är dock inte det vackraste. Tilligs växlar är som du skriver lite känsligare, men EW6 och EW5 är vackert slanka.

Re: Tillig byggsats växlar och DCC

Postat: 2017-09-14, 17:54
av LLJ
Med tanke på den mängd Tillig Ew5/Ew6 växlar som finns på en ganska stor mängd FREMO H0-RE moduler så upplever jag inte att de växlarna är urspårningsbenägna. Men visst, tungorna är tunnare.
En minst lika viktig del är back to backmåttet på axlarna på de fordon som körs genom växlarna, och detta gäller även Peco, även om marginalen där är större.
Vad för handpåläggning som krävs för det elektriska vet jag inte, kanske det syftar på den första generationen Tillig växlar?

/Lars