Vilka industrimoduler "saknas"?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av LLJ »

Det finns alltid plats för fler industrimoduler men är det någon/några speciella typer av godskunder som det är extra stort underskott av (saknas helt)?
Det är ju roligare om man kan skicka vagnarna mellan två olika godskunder i var sin ände av banan än om man skickar mellan godskund och tågmagasin.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av JanFrelin »

Jag har en pappersfabrik i pipelinen (efter Kisa), Långasjönäs pappersbruk. De gjorde dock inte sin egen pappersmassa, så en massafabrik för sulfitmassa skulle sitta bra. En kemisk industri är inte heller dumt, massa- och papperstillverkning kräver en massa kemikalier i roliga tankvagnar.

En matgrossist kan ta emot en massa jordbruksprodukter från många småstationer.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av PeterAlsén »

Värmekraftverk som kan eldas med olja, flis blir också en del transporter i stora mängder.

Annars är nog ett massabruk bra som då tar emot, returpapper, massaved, flis och en mängd kemikalier, pappersmassan fraktas sedan till ett pappersbruk som då behöver mer kemikalier, gasol och olja, det färdiga papperet går sedan på export i stora mängder men även inrikes till något tryckeri som då trycker böcker för att skapa mer transporter......
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av LLJ »

PeterAlsén skrev: 2017-08-21, 22:51 Värmekraftverk som kan eldas med olja, flis blir också en del transporter i stora mängder.
Värmekraftverk håller jag redan på med, Atte Power. Kommer att ta emot stenkol/flis/torv beroende på tillgång och epok/behov.

/Lars
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av Niklas »

Jag bygger en fabrik för vattenglas men även ett frilast område på modulen. Främst har jag funderingar på att leverera ut skogsmaskiner. Timmer är ett väldigt populärt tema, så för att avverka träden behövs maskiner. Dessa kan levereras ut på TWA vagnar eller klassiska O, Kbp eller Rs lite beroende på epok. Natriumsilikatet levereras ut i tankvagnar eller containrar för vätska / pulver.

Mer om vad Natriumsilikat är: https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumsilikat

Min modul: viewtopic.php?f=20&t=2325

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av daniel »

Värmekraftverk i epok 5 (år 2010 och framåt) kan nog ta emot biologiskt avfall, t ex överblivna matrester, för att göra biogas. Oklart dock vilken typ av vagnar som skulle användas för detta.

Matrester, trädgårdsavfall och övrigt biologiskt avfall är ju vanligt i städer, så stationsmoduler med frilastspår och där stationen ligger i en lite större stad kan vara avsändare av bioavfall.

Med vänlig hälsning
Daniel
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av Arne Ivan »

JanFrelin skrev: 2017-08-21, 21:54 Jag har en pappersfabrik i pipelinen (efter Kisa), Långasjönäs pappersbruk. De gjorde dock inte sin egen pappersmassa, så en massafabrik för sulfitmassa skulle sitta bra. En kemisk industri är inte heller dumt, massa- och papperstillverkning kräver en massa kemikalier i roliga tankvagnar.

En matgrossist kan ta emot en massa jordbruksprodukter från många småstationer.
Kommer... när hamndioramat blir klart, och virkesprocessningen, och sen sulfitfabriken.. Gah!
/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av plj »

Ett pappersbruk kan ju också kombineras med ett sågverk (exempel Värö Bruk). Det ger ytterligre vagnslaster: sågtimmer till fabriken och sågade trävaror därifrån. Sågavfallet går till papperstillverkningen.
Ur modulbyggarsynpunkt kanske det blir en för stor anläggning att bygga både pappersbruk och sågverk. Men med ett omfattande spårsystem kanske det även kan ha eget ångackumulatorlok för intern växling och anslutning till en mottagningsstation utmed en linje.
Man kan ju också skilja på pappersmassefabriken och pappersfabriken (exempelvis Götafors massafabrik vid Vaggeryd och Munksjö Pappersbruk i Jönköping). Däremellan gich massan i speciellt avdelade vagnar i lokalgodstågen. Vagnarna tjänade också som lager för olika papperskvaliteter så det stod ofta lastade vagnar i Jönköping i väntan på att bli papper. Detta var fram till 1970-talet.
PLj
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Vilka industrimoduler "saknas"?

Inlägg av thomas.carlson »

Här är en karta och foto över värmeverket i Uppsala. Det finns ett avsnitt i Modell & Förebild, Kombitrafik på räls, väg och vatten som handlar om denna fjärvärmeanläggning och kontainerterminalen där.
Något för en hugad byggare. Kan kombineras med trafik av 1:87 RC-körarna.

Bild

Bild

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"