Central till central?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Central till central?

Inlägg av Fredman »

Jag ville bara veta om något skulle gå sönder i fall att.
Johnny, hur gjorde du när du hade Mon med?
Thomas
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Central till central?

Inlägg av JanFrelin »

LLJ skrev: 2017-06-28, 10:00 Men svart kabel hindrar inte att man ansluter "handtags LocoNet" till ett ledigt uttag på ett lokalt LocoNet. Någon form av hinder behövs om inte modulägaren själv kan se till att det inte sker.

/Lars
Ett lokalt LocoNet för signaler bör inte vara kopplat handtagsuttagen förstås.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Central till central?

Inlägg av pcederstrand »

kanske måla runt hålet på de lokala/privata RJ12 uttagen med annan färg än handtags (iofs RJ45) gul, blå och röd typ enkelt vitt ??
mvh /peterc
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Central till central?

Inlägg av Johnny »

Det är ingen som försökt ansluta det lokala nätverket på Mon till körbussen. Det lokala nätverket är ju i huvudsak gömt på undersidan.
Även Göransberg har ett lokalt Loconet. Detta är dock inkapslat och kan inte nås oavsiktligt. Dock så är det en RJ45-kabel till ställverkspanelen. Inte heller där har någon försökt ansluta något annat än avsett.
Likadana kontakter används för flera ändamål, RJ12, RJ45, DB25 etc. Det förekommer ju även fristående centraler för programmering mm. Så även om möjlighet till misstag finns så tror jag att risken är väldigt liten.

F.ö. så använder jag svarta kablar för körbussen.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"