Trasor till "hard shell"-landskap

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av HansBrage »

En ganska trevlig och väldigt pedagogisk youtube-kanal är Rons Trains and Things. Han bygger själv amerikansk N-skala men mycket av tipsen funkar oavsett skala eller förebild. I en av de senare filmerna så visar han hur han bygger grunden till landskap med wellpapp och gips.

https://www.youtube.com/watch?v=QvwG68-blNs

När jag träffat på liknande metoder så används oftast gipsbindor men Ron använder tydligen nån variant av pappershandduk som han klipper till och doppar i gips. "Heavy duty paper shop towels" kallar han dem (ca 7:53 i filmen). Krafiga verkstads-pappershanddukar borde vara en bra svensk översättning. Någon som har provat metoden eller har tips på var man kan hitta något liknande material?
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av JanFrelin »

Jag har provat både och, jag tycker det är enklare med bindor.

Sen är hard-shell inte så kul på portabla moduler i min erfarenhet, det är lätt att slå sönder gipsytan.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av ArneL »

JanFrelin skrev: 2017-06-25, 12:09 Jag har provat både och, jag tycker det är enklare med bindor.

Sen är hard-shell inte så kul på portabla moduler i min erfarenhet, det är lätt att slå sönder gipsytan.
Och svårt att t.ex. få träd att stå stadigt i.

/A
-----------------
/Arne Larsson
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av Odd J »

Precis som Ron säger i början av videon så är det här en bra metod för stora berg på en fast anläggning. När nu detta är Svenskt Modulforum och moduler är just små och flyttbara så det är i vårt sammanhang irrelevanta tips man får i hans annars fina video!

Modullandskap slits något enormt. Jag bygger själv synliga bergytor på modulerna med gips för att dom blir finare så än om man gör dom av plast, men det är också ett evigt retuscharbete eftersom ytorna hela tiden slits vid uppackning, nedpackning och gäster som "tittar" (hmm hmm) på dom. "Grönt" landskap gör jag alltid "softshell", uppbyggt på XPS-cellplast, sedan tjockt grönt eller brunt tyg (fleeceplädar från Ikea eller Rusta om du inte kan hitta något lämpligt i garderoben att klippa sönder), sedan färgat sågspån och sist på toppen turf/static grass. Allt indränkt med mängder av utspätt trälim. Då får man ett landskap på modulen som är segt och aldrig spricker, är hållbart vid normal hantering och som ser okej ut även vid hårdare slitage.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av daniel »

Tack för alla tips!
Odd J skrev: 2017-06-26, 14:50 När nu detta är Svenskt Modulforum och moduler är just små och flyttbara så det är i vårt sammanhang irrelevanta tips man får i hans annars fina video!
Förvisso är det här ett modulforum, men vi är ett antal personer som bygger hemmabanor så även tips som funkar hemma är välkomna! :)
Sen är det klart att det är mycket positivt att höra vad som funkar resp. inte funkar på moduler. Och att hardshell är lämpligt hemma.

Med vänlig hälsning
Daniel
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av Odd J »

Ja det är klart att man kan se det så också Daniel :)

Man kan ju bygga hardshell på moduler också, men då är det nog läge att arbeta med lite extra förstärkning med lim i gipsen, textilfiber, extra armering (det finns glasfiber att köpa i lösvikt men man kan även använda t ex sitt eget hår). På ställen i ett gipslandskap där man vet att det kommer att bli slitage kan man blanda i pigment eller färg i gipsen, men det går åt ganska mycket för att få bra effekt. Alla får så klart hitta sitt eget sätt!
Användarvisningsbild
HansBrage
Inlägg: 277
Blev medlem: 2015-08-02, 21:24
Ort: Alingsås

Re: Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av HansBrage »

Katrin plus blå... tack för det tipset.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Trasor till "hard shell"-landskap

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag är ju föräldraledig för tillfället och byter en del blöjor om dagarna, och vi använder ICA Basics tvättlappar.
https://www.ica.se/handla/produkt/tvatt ... a-id_12952

Jag har konstaterat att dessa borde vara perfekt att bygga hard-shell-landskap av!

De är väldigt starka, flexibla och går inte sönder. Vill du ha lite tjockare så sitter de fint ihop om de är flera i en hög som blöts upp med vatten.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Landskap"