MGP - signaler i både H0 och N-skala

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

MGP - signaler i både H0 och N-skala

Inlägg av AndersB »

Nu finns första omgången signaler på hemsidan.
H0-signalerna har funnits ute en dryg vecka och dessa är lite på upphällningen men påfyllning kommer denna vecka.

Dessa signaler är färdiga för inkoppling till signaldekodern och kopplas enkelt in med en liten trestiftskontakt (samma typs som på ett R/C-servo).
En signaldekoder (330:-) styr upp till 10 signaler.

Signaldekodern kan hur svenska signalbilder fungerar och det blir smidigt att bygga upp ett korrekt fungerande signalsystem utan inblandning av t.ex. datorer.

Först ut är de vanliga huvudsignalerna.
På väg är också försignaler och vägskyddsignaler.
Därefter följer dvärgar.

Även danska signaler i H0 finns framme och danska signaler i Nskala väntar bara på fotografering.

Tillsammans med övrig elektronik från MGP, så utgör förmodligen detta system, det smidigaste och mest kompetenta banstyrnings-system man kan hitta!
Hela tanken med detta styrsystem var redan från början att det skulle passa perfekt att användas på moduler och detta får nog sägas ha lyckats!

mvh/anders
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: MGP - signaler i både H0 och N-skala

Inlägg av StefanFjällemark »

Du har ju ett signalschakt som gör att man skulle kunna förbereda moduler för att placera ut signaler. Några frågor:
  • Passar schakten till alla typer av signaler - även dvärgsignaler?
  • De schakt som inte används, finns det hela lock som gör att man kan dölja schakten i "terrängen"?
Bakgrunden till mina frågor är att jag har en lokstallsmodul med anslutningsspår till andra moduler i olika ändar. På dessa anslutningsspår passar det nog bäst med dvärgsignaler. I praktiken används dock endast ett anslutningsspår på en träff och endast där vill jag ha signaler och dölja de andra schakten. Då vill jag lätt kunna flytta dvärgsignalerna till det spår som används.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: MGP - signaler i både H0 och N-skala

Inlägg av AndersB »

StefanFjällemark skrev:Du har ju ett signalschakt som gör att man skulle kunna förbereda moduler för att placera ut signaler. Några frågor:
  • Passar schakten till alla typer av signaler - även dvärgsignaler?
Ja.
Dock är locket 14 mm så signalens mitt hamnar minst 7 mm fritt utanför spåret.
StefanFjällemark skrev:[*]De schakt som inte används, finns det hela lock som gör att man kan dölja schakten i "terrängen"?[/list]
Nej, sådant lock finns inte just nu.
Men det är ju en baggis att ordna så finns det en önskan om sådana så kan jag plocka fram dom med en veckas framförhållning.

mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"