Svenska kontaktledningsstolpar

Allmänt om H0
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av ErikKuiper »

Jag kommer att behöva moderna svenska kontaktledningsstolpar med utliggare till mina dubbelspårsmoduler. Är det Entecs stolpar som gäller eller finns det andra alternativ? Varför säljer Entec lösa fundament? Det verkar ingå fundament i byggsatserna.

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av LLJ »

MJ-Hobbyexperten har också stolpar. Entec:s är bra mycket finare.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av ErikKuiper »

Nu har jag 20 Entec-stolpar hemma. De är lättare att montera ihop än jag trodde de skulle vara.

Vad gäller avståndet rälsmitt till stolpmitt så är Entecs utliggare byggda för 34 mm, något mindre än Trafikverkets gällande avstånd på 38,5 mm.

/Erik
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av Eke »

ErikKuiper skrev:Nu har jag 20 Entec-stolpar hemma. De är lättare att montera ihop än jag trodde de skulle vara.

Vad gäller avståndet rälsmitt till stolpmitt så är Entecs utliggare byggda för 34 mm, något mindre än Trafikverkets gällande avstånd på 38,5 mm.

/Erik

Funderar lite på hur det är i verkligheten, körtråden ska ju löpa lite i sicksack så att det inte nöter på samma ställe på strömavtagaren. Hur ser det ut egentligen, är varannan utliggare lite längre eller går det att fästa körtråden på olika ställen på utliggaren?

Funderar Peter :?:
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av ErikKuiper »

Som du säger så skall körtråden löpa i sicksack. På raksträckor så har man två typer av utliggare, en som drar tråden in mot stolpen och en som drar den ut från stolpen. I kurvor har man bara den ena typen beroende på vilket håll kurvan går. Du kan se exempel i den här tråden.

Det mått jag har angivit är medelavståndet för de två typerna utliggare.

/Erik
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av Eke »

Har kollat lite på Entecs hemsida men inte sett att dom har olika utliggare, har jag missat något eller har dom bägge typerna?
Spelar kanske inte så stor roll egentligen eftersom vi inte har tråd mellan stolparna!

Mvh. Peter
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av ErikKuiper »

Det stämmer att det inte syns på hemsidan. I den etsplåt som ingår i fem-packet får man med två utliggare som drar mot stolpen och tre som drar ut från stolpen.

/Erik
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av Johnny »

Den som noggrant studerar Mon kan konstatera att varannan utliggare är lång, varannan kort. Stolparna är ar av fabrikat Entec.

//Johnny
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av Eke »

Så bra! :) Det börjar nog närma sig en beställning från Entec även för mig!

Mvh. Peter
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Svenska kontaktledningsstolpar

Inlägg av plj »

Jag har för mig att det finns två typer av "zig-zag". Ett där kontaktledningen byter riktning vid varje stolpe. D.v.s tråden passerar rälsmitt varje gång. Ett annat har en stolpe med tråden mitt i rälscentrum. D.v.s tråden byter riktning vid varannan stolpe. När man använder det ena eller det andra vet jag inte. Detta gäller på rakspår. I kurvspår drar stolpen kontaktledningen i samma riktning hela tiden om de står på samma sida. I snäva kurvor kan finnas en extra stolpe mellan de "normala" stolparna som drar tråden i läge, men är av enklare utförande. Ofta står stolparna på utsidan av kurvan då det ger bättre sikt genom kurvan. Gäller enkelspår.
PLj
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"