Z21 och LocoNet

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Z21 och LocoNet

Inlägg av daniel »

Jag håller på med programmet WiThrottleServer och har försökt ansluta till Z21:an via trådlöst nätverk vilket innebär att LocoNet-meddelandena skickas via Z21:ans eget UDP-protokoll, men det har inte fungerat speciellt bra. Jag får konstiga fel som indikerar att meddelanden mellan WiThrottle-appen i telefonen och Z21:an försvinner någonstans på vägen. Nu har jag kompletterat WiThrottleServer så att man kan använda LocoBuffer-USB och därmed ansluta WiThrottleServer via hårdvaru-LocoNet.

Jag har inte hunnit testa ordentligt än, men ska försöka testa mer på americaN-banan på DreamTrack, men mitt intryck så här långt är att LocoNet-USB fungerar mycket bättre än att köra LocoNet över WiFi med Z21:ans eget protokoll. Det kan bero på att jag har någon bugg i mitt program, men med tanke på slumpmässigheten i felen misstänker jag att Z21:an har någon bugg i programvaran relaterad till LocoNet över UDP.

Det jag pratar om här är att Z21:an har ett eget protokoll som använder UDP-paket och i dessa paket kan man skicka XpressNet och LocoNet-meddelanden. XpressNet verkar funka bra eftersom Z21:ans egen app till mobiltelefonerna använder det, men LocoNet tror jag är buggigt. En gissning är att Roco inte har hunnit eller prioriterat att testa ut det ordentligt.

Det är inget stort problem, eftersom det verkar fungera bra att använda LocoBuffer-USB och Z21:ans LocoNet-uttag, men det kan vara bra att veta.

Med vänlig hälsning
Daniel
Nicke
Inlägg: 833
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Z21 och LocoNet

Inlägg av Nicke »

Tack för info Daniel!

Jag har nyligen börjat testa att koda program som pratar med Z21 över LAN, ska bli intressant att se om jag stöter på liknande problem.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Z21 och LocoNet

Inlägg av StefanFjällemark »

https://github.com/fjallemark/TrainControl?files=1
Här finns lite kod för att prata Xpressnet och Loconet över LAN med Z21.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"