Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av thomas.carlson »

Hejsan!
Är "rockie" i modul och trafikspels sammanhang. Sitterjust nu och försöker programmera in långa lokadresser i min Roco MultiMaus(röda) inför DT17 men får inte till det. Jag går in i programmeringsmenyn och skriver in adressen "L "0572" och sparar den, loket rycker till (som det gör vid adressprogrammering via CV1). När jag söker efter loket får jag "ERROR 9". Jag tycker att jag följer manualen men den är ju inte supertydlig direkt när det gäller långa adresser.

Vad gör jag för fel?

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av StaffanWiman »

Du ska först gå till programmera och "CV-ändern" och välja cv 29, ställa den på värdet 34, godkänna med ok och sedan kommer automatiskt "Lange Adresse", då ställer du in adressen som du vill ha och bekräftar. Går sedan ur med stop tills du är tillbaka. sedan fungerar loket inte på den ursprungliga adressen utan du måste ställa in den nya.

Skrivit detta ur minnet.

Ett tips: välj lite udda nummer som ingen annan har och välj dem i nummerföljd så kan du enkelt växla mellan hur många lok som helst och är inte begränsad till de åtta minnesplatserna. (jag har mellan 6073 och 6085, så välj inte dem :-)

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av daniel »

Har ni problem så ta med loket till DreamTrack. Det brukar vara någon som kan programmera lok om det är någon ändring som behöver göras.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av thomas.carlson »

Jag Tackar och Bockar!!!

Tänk att det var så enkelt, nu fungerar det! Jag har den svenska manualen till MultiMaus och där kan jag inte hitta ett ord att man måste ändra till CV29.

Väl mött på DT17
//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av thomas.carlson »

Har ni problem så ta med loket till DreamTrack. Det brukar vara någon som kan programmera lok om det är någon ändring som behöver göras.
Jo, jag behöver hjälp att lägga in snabbstopp på funktionstangenterna på bägge mina lok som jag har anmält.

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av Qrt »

En undring:
I Lenz LH100 finns ju eget snabbstopp för aktuellt lok om man trycker EN gång på riktningsväxlartangenten.
Andra handtag från skilda tillverkare har en strömställare med tre lägen där mittenläget ger snabbstopp.
Rocos system har ju rötter hos Lenz.

Finns det inte en riktningsändrar-knapp på multimusen som fungerar likadant om loket gör fart genom luften (Annat hastighetssteg än 0 i teckenfönstret)?
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av Sunesson »

thomas.carlson skrev:Jag Tackar och Bockar!!!

Tänk att det var så enkelt, nu fungerar det! Jag har den svenska manualen till MultiMaus och där kan jag inte hitta ett ord att man måste ändra till CV29.

Väl mött på DT17
//thomas
Den manualen är inte helt lått att använda, faktiskt :? :roll: :!: !

//Thomas här med!
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av PerreNygren »

v Qrt » 2017-03-28, 14:53
En undring:
I Lenz LH100 finns ju eget snabbstopp för aktuellt lok om man trycker EN gång på riktningsväxlartangenten.
Andra handtag från skilda tillverkare har en strömställare med tre lägen där mittenläget ger snabbstopp.
Rocos system har ju rötter hos Lenz.

Finns det inte en riktningsändrar-knapp på multimusen som fungerar likadant om loket gör fart genom luften (Annat hastighetssteg än 0 i teckenfönstret)?
/Curt
Tyvärr finns ingen enkel knapp på Multimusen...
Men om man t ex programmerar F4 (förslag från Eke) avstängning av utrullning, då kommer loket att stanna direkt när F4 är aktiverad och vredet vrids till noll-läget (mittenläget)

Det andra är att stänga strömmen till det lok du kör, men gör du fel stänger du strömmen till hela boostersträckan och alla tåg stannar...
Du ska trycka in shift-knappen lite före stop-knappen, då stannar bara ditt lok

MJ-hälsningar Perre
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av thomas.carlson »

Tyvärr finns ingen enkel knapp på Multimusen...
Men om man t ex programmerar F4 (förslag från Eke) avstängning av utrullning, då kommer loket att stanna direkt när F4 är aktiverad och vredet vrids till noll-läget (mittenläget)

Det andra är att stänga strömmen till det lok du kör, men gör du fel stänger du strömmen till hela boostersträckan och alla tåg stannar...
Du ska trycka in shift-knappen lite före stop-knappen, då stannar bara ditt lok
Funkar perfekt att trycka Shift före Stopp. Det är enbart loket som stoppar, ljud och ljus fungerar. men det är viktigt att nollställa reglageratten, annars drar loket iväg när man släpper upp Shift.
Men glömmer man att trycka ner Shift innan... ja, då blir man nog inte populär... utan snarare utburen på en räl, rullad i tjära och fjädrar ;-)

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Långa adresser i Roco MultiMaus, Hjälp!

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Du ska först gå till programmera och "CV-ändern" och välja cv 29, ställa den på värdet 34, godkänna med ok och sedan kommer automatiskt "Lange Adresse", då ställer du in adressen som du vill ha och bekräftar. Går sedan ur med stop tills du är tillbaka. sedan fungerar loket inte på den ursprungliga adressen utan du måste ställa in den nya.

Skrivit detta ur minnet.

Ett tips: välj lite udda nummer som ingen annan har och välj dem i nummerföljd så kan du enkelt växla mellan hur många lok som helst och är inte begränsad till de åtta minnesplatserna. (jag har mellan 6073 och 6085, så välj inte dem :-)

Staffan
Är det inte 64 minnesplatser i din Multimus?
Det har jag i mina, kanske dags för uppdatering?
Tror man kommer åt högre CV-värden då också!

Mvh. Eke!
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"