ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av PerreNygren »

Hej!
Har fått problem (panik), det gäller mitt lok Ma, som jag ska ha med till DT 17, jag trodde jag hade en Esu-decoder i loket men upptäckte ikväll att det är ZIMO. Och utrullningen är extremt lång, jag har anmält loket till trafikspelet, men hur stänger man av utrullningen på ZIMO-decoder, jag har bara programmerare för Esu, där kan jag ändra cv-värden men vilket och hur på denna decoder...

MJ-hälsning Perre
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av thomas.carlson »

Har samma problem, ZIMO-dekoder men även med ESU då jag inte har något programspår att använda utan kan bara programmera via MultiMausen.

//thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av StaffanWiman »

Jag hade samma problem med ett lok. Det var inte ljuddekoder, vet alltså inte om det även gäller dem, men tror det. Alltså ställ cv 124 på värdet 23. Då ska F4 bli avstängning av utrullningen och F3 halvfart.

Rapportera gärna om det fungerade på ditt lok!

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av StaffanWiman »

Jag parkerar alla lok utom det som ska programmeras på strömlösa stickspår och programmerar med multimusen. Då kan jag ju provköra och se om högsta hastighet, utrullning och acceleation blir bra

Staffan
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av thomas.carlson »

Jag hade samma problem med ett lok. Det var inte ljuddekoder, vet alltså inte om det även gäller dem, men tror det. Alltså ställ cv 124 på värdet 23. Då ska F4 bli avstängning av utrullningen och F3 halvfart.
ag parkerar alla lok utom det som ska programmeras på strömlösa stickspår och programmerar med multimusen. Då kan jag ju provköra och se om högsta hastighet, utrullning och acceleation blir bra
Jag var nog inte helt klar och tydlig mitt i natten. http://www.modulsyd.se/forum_new/images ... edface.gif Jag har ett spår på en planka som jag använder vid programmering av CV, men jag har inte ett sk program on trackmöjlighet där jag kan nå de högre CV:na. För det behöver jag en svart Z21 eller liknande. Min vita z21 saknar utgång för programmering.
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
thomas.carlson
Inlägg: 154
Blev medlem: 2016-10-31, 21:37

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av thomas.carlson »

Funderar på att skaffa en svart Z21 men priset nästan 4000 skr avskräcker. Det finns kanske något billigare system som är kompatibelt med Roco.

Tack för hjälpen med långa adresserna, var inga problem efter Din instruktion. Jag har lagt in de adresser jag anmält till DT17.
0572 och 0831 som råkar vara mina loknummer ;)

Mvh Thomas
============================>
Om någon säger att "det går inte", så är det en anledning att prova.

Eternit, träslipers, brunlok och ångtåg 4ever

https://www.youtube.com/user/tomcarupp
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av PerreNygren »

Inlägg av StaffanWiman » 2017-03-28, 07:45
Jag hade samma problem med ett lok. Det var inte ljuddekoder, vet alltså inte om det även gäller dem, men tror det. Alltså ställ cv 124 på värdet 23. Då ska F4 bli avstängning av utrullningen och F3 halvfart.

Rapportera gärna om det fungerade på ditt lok!

Staffan
Vet inte om jag vågar detta då F3 på mitt lok idag är Signalhorn & F4 Lokförardörr, F6 är Rangerfart men med lång utrullning ??
Får kanske ta bort loket till trafikspelet, går inte att ha ett lok med utrullning på 6m vid full fart, som oxå är lite för hög
Tar med loket och hoppas nån har grejjor på DT så att det går att programera om...

Frågan är hur man gör i framtiden, köper programmerare även för ZIMO, eller byter decoder :?

MJ-hälsning Perre
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av StaffanWiman »

Ett enkelt sätt är ju att minska högsta hastighet och utrullning. Det kan man göra utan att det påverkar F4 och F3. Man jag tycker det är dumt av tillverkarna att lägga sådana funktioner på speciellt F4 som väl nästan är standard som avstängning av utrullningen och en viktig säkerhetsdetalj.
Jag har samma problem med mitt Brimalm D-lok som har hyttbelysning (ganska överflödigt tycker jag, den syns ju nästan aldrig) på F4. Skulle gärna skippa den för att få utrullningsstoppet där i stället men vågar inte riktigt ge mig på det för risken att det blir kaos i en annars fint inställd dekoder. Ljudet är till exempel mycket diskretare än hos ESU-dekordern.
Staffan
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av Robban »

thomas.carlson skrev:
Jag har ett spår på en planka som jag använder vid programmering av CV, men jag har inte ett sk program on trackmöjlighet där jag kan nå de högre CV:na. För det behöver jag en svart Z21 eller liknande. Min vita z21 saknar utgång för programmering.
Nja, den vita z21 saknar inte programmeringsutgång, det är bara att använda samma.
Antingen får man använda den i mitt fall medföljande extra pluggen och byta till ett annat spår, bygga om matning till olika spår med en switch eller lyfta av alla andra lok från banan.
Jag gjorde det enkelt för mig och köpte en trådlös router (10814) och tankade hem appen till luren.
Då går det alldeles utmärkt att läsa och programmera långa värden (och cv29 sköter sig själv vid lång adress).
Hittar just nu i skrivande stund inga lok här hemma med cv´n högre än 170, men enligt appen ska det funka upp till 1024.
Har inte provat med musen för att jag är lat (och vet i f-n var jag lagt manualen....)

Robban
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: ZIMO-decoder, avstängning av utrullning

Inlägg av PeterAlsén »

Jag har med både Sprog och Lokprogrammer samt hastighetskalibrering så det kan göra på plats i Växjö om någon behöver hjälp
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"