Handmanövrering av Peco H0e-växel

Användarvisningsbild
carlstaffanholmer
Inlägg: 25
Blev medlem: 2014-01-16, 14:07
Ort: Hallunda i Norsborg, Botkyrka, Södra StorStockholm

Handmanövrering av Peco H0e-växel

Inlägg av carlstaffanholmer »

Vi som kör H0e i Stockholmsområdet har väl inte lagt ner riktigt lika mycket möda på att digitalsäkra växlarna som brukligt är i normalspåret. Vi har putsat och kontaktsprayat allt efter behov. När jag nu gjorde rent en växel efter limning av barlast på min senaste skapelse, en anslutningsmodul som förbinder Almunge stations smalspår och Långsmalen station med varandra (följer med till Dreamtrack), hade jag sönder ena växeltungan. Limmade fast den men fick inte strömmen att passera lika bra som innan.

Fann en mångpolig vridströmställare med lång axel, skruvade av överfallsmuttern och flyttade stoppbrickan så att omkopplaren bara kan ställas i två lägen, testade med en multimeter fram vilka stift som skulle passa för denna koppling, lödde dit kablar, monterade den på en masonitskiva, som skruvades på en distansklots som limmades och skruvades fast under plywoodskivan på modulen.
Omkopplaraxeln sticker upp 12-14mm ovanför markplanet 50mm vid sidan om växeln.
Tvärs igenom axeln borrades ett 0,8mm hål där en hårddragen ståltråd (Faller car system styrtråd) med änden bockad så den inte glider igenom. På andra sidan axeln en liten bock åt andra hållet så att tråden alltid håller sig på samma plats i axeln, ytterligare 7-8mm senare en ny 90 gradersbock mot växeln, och framme vid växeltappen gjordes en ögla. En överbliven syll spikades och limmades över tråden intill växeln för att hålla ner tråden så den inta kan sprätta av från tappen. Tråden är inte monterad stumt någonstans, den kan flexa lite, den långa delen kan bågna om man försöker ställa om tungan med fingret till exempel. Vad som helst kan hända på körningar så man får gardera sig.
Växeln var förberedd i och med att jag redan före monteringen hade lött dit en tunn kopparkardel mellan tungorna och hjärtstycket (eftersom leden brukar oxidera efter några år), och standardtråden från hjärtstycket var redan nerdragen under modulen. De av Peco svetsade förbindelserna mellan hjärtstycket och växeltungdelen har jag inte knipsat av så matningen till växelns centrala del sker helt och hållet genom omkopplaren. Dödssynd att köra in i denna växel bakvägen när den står i fel läge. Men det visste vi ju redan!
Om någon behöver använda denna teknik för att få växeln att fungera bättre än förut :-) så finns det en (av många) omkopplare hos Elfa som bör passa. Artikelnummer för vridströmställaren 135-49-141 30:-, ratt 110-77-376 23:-, kåpa 110-77-413 6:-. Tråden kan säkert ersättas av pianotråd.
Bilagor
1DSCN6415.JPG
2DSCN6419.JPG
3DSCN6417.JPG
4DSCN6420.JPG
5DSCN6421.JPG
6DSCN6422.JPG
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Handmanövrering av Peco H0e-växel

Inlägg av LLJ »

Fifigt!

/Lars
Skriv svar

Återgå till "H0e - moduler"