Vilken norm ska man följa...

Allmänt om H0
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av UBJ »

Nej, detta stämmer inte alls.
Det är länge sedan vi i MMM gick ifrån ben i modulskarven.
Idag har vi krav på egna ben för moduler from 80 cm längd (om jag minns rätt).
Vanligast idag i MMM är pinnben med sk Norgefäste, benen sticks i ett fäste och kläms fast med bult och vingmutter.
Tror vi lånat lösningen från Fremo Norge.

Mvh UB
JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av JohanDahlberg »

Tack för alla tänkvärda svar!

Som någon nämnde lär vi vara rätt isolerade åtminstone de första åren. Sedan kanske intresset att resa iväg med modulerna
blir för stort.. vem vet?
På det viset kan vi givetvis lika gärna definiera vår egen norm. Men finns det något som redan fungerar bra så är det
ju dumt att börja med att uppfinna ett fyrkantigt hjul i onödan. ;-)
Vi får nog helt enkelt snacka ihop oss lite om vad vi vill få ut av det hela och sedan bara sätta igång.

Det vore förstås intressant att känna till hur de olika modulnormerna är spridda geografiskt. Är det någon som som
har den överblicken?
(Den sammanslutning som ser ut att förespråka FREMO i norr är NAJK, med bas i Skellefteå.
I praktiken har jag för mig att högst en modul är byggd och en av de mest intresserade, som jag förstås har kontakt med,
lutar just nu mer åt SSM.)

Förresten, kan FREMO-moduler vara gjorda för 3R? Ett antal av de intresserade kör med släpsko...

Jag återkommer säkerligen med lite spridda frågor vad det lider.

/Johan
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av hakang »

LLJ skrev:Håkan, jag måste tyvärr rätta dig
Det ska du inte skämmas för, jag uttryckte mig oklart. Jag hade inte en tanke på att det ju faktiskt går att bygga moduler med gavlar med annan bredd än resten av modulen. De flesta moduler är dock faktiskt rektangulära även om det finns undantag (två av dem byggda av mig erkänner jag lätt rodnande).

/H
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av StefanFjällemark »

Oavsett vad ni väljer, så följ standard. Förr eller senare vill ni åka på eller arrangera egna modulträffar och då är det bra om modulerna passar med andras moduler.

Man måste inte välja FREMO eller MMM eller SSM. Man kan blanda. SSM är ju en dialekt av MMM med specialiserat fokus på landskap och tidsepok. Man kan blanda 2R och 3R. I de flesta fall kan man bygga 3R-moduler som fungerar även i 2R-läge. Man kan bygga övergångsstationer mellan 2R och 3R.

DreamTrack är ett mycket bra exempel på denna blanding. I år bygger vi en H0-bana med både 2R- och 3R-moduler byggda efter FREMO, MMM och SSM i en enda bana. Vi kommer att ha genomgående godsvagnar och tågsätt (dock ej lok) mellan 2R och 3R. Med EkeBus kommer deltagarna att kunna använda de flesta typer av körhandtag, både LocoNet och XpressNet.

Jämfört med länder som Tyskland, Danmark och Holland så är vi ett glest befolkat modelljärnvägsland med långa avstånd. Därför har vi oftast också en större tolerans om modulerna inte passar ihop exakt med landskap eller sitter kant i kant. Sitter hålen olika sätter vi dit en tving.

Jag vill även slå ett slag för Svensk MJ Wiki där det bland annat står en del om moduler och olika standards.

Poängen är att göra Sverige lite mindre glesbefolkat med modulrallare, och ha kul när vi träffas.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av Eke »

Bygg med den standard som passar för stunden och den aktuella modulens behov. Alla dom uppräknade normerna kan blandas utan större svårigheter och det kan vara bra att ha lite av varje om man omväxlande åker på MMM eller Fremomöten.
Och angående att ni bor långt bort, vi är många i söder som åker långt även med norrlandsmått mätt. ;)
Själv åker jag Kalmar-Kil på träff med kompisarna en gång om året och det är mycket kul trots avståndet, och väldigt trevligt!
Såå, långt har ni inte till Gävle moduldagar heller skulle jag tro! Testa och ni kommer att längta till nästa gång för det här är roligt!
Välkommen i gänget ni i "ModulNord"!
:)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av hakang »

JohanDahlberg skrev:Tack för alla tänkvärda svar!

Som någon nämnde lär vi vara rätt isolerade åtminstone de första åren. Sedan kanske intresset att resa iväg med modulerna
blir för stort.. vem vet?
Tänk på att även om det tar ett tag innan reslusten överfaller er så kan ni ju inspireras till att bjuda in till en egen träff, eller i alla fall till en liten visit söderifrån. Praktiskt om ert passar med besökarnas då alltså. Jag ekar alltså egentligen bara det Stefan säger, följ nån norm!

När det gäller 2R/3R är det ju en tilltalande tanke med att alla ska kunna samsas på samma spår etc, lite härlig kumbayah-feeling lixom... Min personliga uppfattning är nog att öst är öst och väst är väst i det här speciella fallet. Jag har i modulsammanhang aldrig varit med om att det gått att blanda med lyckat resultat.

/H
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av StefanFjällemark »

hakang skrev:Jag har i modulsammanhang aldrig varit med om att det gått att blanda med lyckat resultat.
På de flesta träffar, inklusive FREMO-träffen i Värnamo, användes både 2R och 3R moduler, de senare är då kopplade för 2R. Enda nackdelen är att mittledarens piggar sticker upp i växlar så att vissa koppel tar i.

På DreamTrack gör vi ett försök med en H0-bana med 2R och 3R och en övergångsstation. I banan finns även en H0e sidobana med överföringsvagnar. Ett trafikspelet som omfattar hela banan med vagnlaster mellan alla stationer och genomgående persontåg. Jag tror det blir jättebra.

Välkommen till DreamTrack :)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
SethSwede
Inlägg: 577
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av SethSwede »

Hej Johan
Jag mailade dig ett PM igår, ring när det passar.
Med vänlig hälsning,
Seth
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av UBJ »

Ett sätt att blanda 2r och 3r är att bygga linjemodulerna som kombinerade 2r/3r och stationer som 2r eller 3r.
Sedan kör man 2r och 3r vid vartannat tillfälle.
Men då kan man ju inte köra sina egna lok varje gång?
Nej, det stämmer men det är något man troligen ändå vänjer sig av med när man är med i modulkörningar.
När vi har trafikspel så kör man dom tåg som ingår i spelet, vem som äger lok och vagnar spelar ingen roll.
Så Våra medlemmar är rätt vana vid att köra andras tåg.

mMvh UB
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av StaffanWiman »

Med Märklins K-räls fungerar även växlarna på både 2 och 3-räls utan speciella åtgärder. Nackdel: växlarna är inte riktigt så slanka som de strängaste normeran föreskriver.
Det går även med Märklins C-räls som har slankare växlar, men där saknar jag erfarenhet.
Dock är det snyggare med rena 2-rälsspår.

Staffan
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"