Vilken norm ska man följa...

Allmänt om H0
JohanDahlberg
Inlägg: 64
Blev medlem: 2017-02-28, 00:12

Vilken norm ska man följa...

Inlägg av JohanDahlberg »

Hejsan!

Den här frågan har säkert stötts och blötts ett flertal gånger, men då jag är ny på forumet och dessutom aldrig fått tillfälle att besöka en
modulkörning, så tar jag mig friheten att ställa den en gång till:

Vilken modulnorm är lämplig att följa och med vilken motivering?


Bakgrunden är att vi är ett antal modelljärnvägsintresserade längs norra norrlandskusten som träffas ibland och låter
2R- och 3R-tåg gå några varv på spår utlagt på några bord. Det rullande materialet varierar i tidsepok från epok III och framåt.
Det är onekligen trevligt att studera andras modeller och se dem röra på sig. Men det känns också ganska begränsande
att dels inte ha någon större möjlighet till trafik och dels inte ha något snyggt landskap.
Ett par av oss har för avsikt att bygga moduler, men då ingen i krokarna tycks ha byggt mer än en eller två försöksmoduler,
så är valet av norm fortfarande fritt.
Resor (med moduler) längre söderut än till Sundsvall lär knappast bli aktuellt för någon av oss, så vi känner oss inte bundna
av vad som körs mest i Tyskland, eller ens i södra halvan av Sverige.

Jag dristar mig att lägga fram några påståenden, som gärna får sägas emot, om de normer jag har hört talas om:
FREMO H0-RE - exakta krav på hur modulgavlarna ska se ut. Krav (?) på färgsättning, tidsepok, vagnskort, unika vagnsnummer mm.
Allt är gjort för att kunna köra trafikspel på ett så realistiskt sätt som möjligt.
VM/MMM - Frihet att bestämma det mesta utöver var skruvhålen i gavlarna ska sitta. Vissa rekommendationer om färg och
landskapsprofil finns.
SSM - Som MMM, men uttalade krav finns på landskapsprofil, färgsättning och rälstyp.
(Finns förresten den här normen allmänt tillgänglig?)

De krav jag tänker mig på själva normen: (eller möjligen efterföljandet av den..)
* Det ska vara lätt att instruera andra hur bygget ska göras för att bli rätt. Ingen (ja, kanske någon som instruerar övriga)
ska behöva läsa igenom långa dokument för att förstå.
* Spårläget måste bli bra även i modulskarvarna. I annat fall tröttnar man väl fort på urspårningar.
* Det ska se snyggt ut när alla moduler sätts samman. Det kan trots allt hända att modulerna visas för allmänheten någon gång.
* Normen får gärna utgöra hjälp till att få till stånd trafik, men sådant går lika bra att ta från annat håll.

Hoppas på lite olika synvinklar. ;)
/Johan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av LLJ »

FREMO H0-RE och MMM är i stort väldigt lika även om själva gavlarna skiljer sig åt. FREMO H0-RE kan vid en första anblick verka väldigt strikt, men mycket av det du räknar upp är inte krav på modulen utan bestäms av den som anordnar träffen. T.ex så hade vi en FREMO träff i Värnamo i 13-helgen, med både FREMO och MMM moduler, även 3R-moduler (konstruerade så att de kan köras även som 2R), ingen tidsepok. Då vi körde trafikspel hade vi vagnskort och fraktsedlar, men kör man enbart fri körning behövs inte detta.

Det finns även en modulnorm som heter SIH0, Svensk Industrinorm för H0, hålkompatibel med både MMM och FREMO H0-RE.

Då ni verkar bli ett "isolerat" gäng så kan ni välja vilken norm ni önskar, bara ni bygger samma. Själv så bygger jag FREMO H0-RE och SIH0.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av daniel »

Vi har aktiva i Gävle som åker till Värnamo i Småland på träffar och det är 56 mil och drygt fem timmars körtid. Gävle - Umeå är 47 mil och drygt fem timmars körtid. Och Stockholm - Sundsvall är 38 mil och knappt fyra timmars körtid. Och det är några som är beredda att åka ganska långt på modulträffar.

Vilken norm ni väljer spelar nog inte så stor roll. Det går att koppla ihop Fremo, MMM och SSM-moduler. I värsta fall med hjälp av en tving. Eftersom ni vill ha moduler som ser snygga ihop med andra så rekommenderar jag SSM-moduler då dessa har en tydlig profil på landskapet. Skicka ett PM till Seth Olofsson för mer info om SSM-normen.

Angående bra spårläge:

* Bygg med kvalité. Det kostar mer men är värt det i längden. Använd björkplywood om möjligt. Låt byggvaruhuset såga upp plywoodskivorna, men kolla gärna runt vilka byggvaruhus som är bäst på det. I Växjö skiljer det väldigt mycket på kvalitéten på sågsnitten mellan olika byggvaruhus. Ett byggvaruhus sågar med millimeterprecision, ett annat byggvaruhus sågar snett och vint.

* Fäst rälsen i modulskarvarna, t ex genom att löda fast rälen mot mässingsskruv.

* Kontrollera modulskarvarna med spegeltricket. Håll en spegel mot modulskarven och följ spåret in i spegeln. Om det är en knyck på spåret syns det direkt i spegeln. Detta är speciellt viktigt på kurvmoduler. Var noga med att gaveln är vinkelrätt mot spåret, annars riskerar man urspårningar.

Var inte rädd för att fråga, vi har alla varit nybörjare och hjälper gärna till och förklarar.

Med vänlig hälsning
Daniel
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av UBJ »

En skillnad mellan Fremo och MMM är spårläget. Fremo har en ett centrerat spårläge på sina 50 cm-gavlar vilket ger ca 20 cm landskap på båda sidor.
MMM har en de facto-standard för spårläget på 14 cm från framkant, vilket ger ca 10 respektive 30 cm landskap.
Fördelen med MMM är att man får plats med lite större byggnader, sammanhängande landskap etc.

När det gäller normer så tycker jag att ni ska välja en ganska fri norm eftersom det viktiga är att ni får ihop ett tillräckligt stort gäng gubbar som bygger moduler för att det ska bli kul.
Väljer man SSM så kommer en del känna sig bortstötta i och med dom strikta kraven inte bara på moduler utan även på årtal (sommar 1967).

Inget hindrar att ni själva bestämmer en del tillägg till MMM eller Fremonormen, tex en gemensam sargfärg, nyans på gräset i modulskarven, färg på ballast i modulskarven osv.
Ni kan själva komponera ihop något som dels ger en bana som hänger ihop landskapsmässigt och ändå ger möjlighet för dom som gillar moderna tåg att känna sig hemma i föreningen.
Om vi i MMM hade gått på SSM från början så tror jag vi hade fått ihop ett betydligt mindre gäng.
Jag tror ni ska börja lite öppnare och inget hindrar att ni väljer en del av SSM-kraven (tex dom jag räknade upp ovan) men inte hela paketet, dom som vill kan förstås bygga SSM-moduler ändå.

I grunden kan ni känna er trygga med att såväl Fremo som MMM fungerar bra rent tekniskt.
I praktiken läser man inte normerna så ofta, många bygger genom att få några uppgifter från dom som redan byggt moduler.

Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av LLJ »

UBJ skrev:En skillnad mellan Fremo och MMM är spårläget. Fremo har en ett centrerat spårläge på sina 50 cm-gavlar vilket ger ca 20 cm landskap på båda sidor.
MMM har en de facto-standard för spårläget på 14 cm från framkant, vilket ger ca 10 respektive 30 cm landskap.
Fördelen med MMM är att man får plats med lite större byggnader, sammanhängande landskap etc.
Mvh UB
Detta med ej centrerat spårläge i MMM normen ger en nackdel då de inte kan anslutas hur som helst till skillnad från FREMO modulerna som är vändbara.
Nu finns det även MMM moduler med centrerat spårläge, t.ex. de 280 mm breda modulerna, men de har då mindre bredd för landskap.

Även FREMO är tänkt att ha sammanhängande landskap. När man planerar en bana försöker man placera moduler med lika gavlar mot varandra just för att få ett sammanhängande landskap. Det är inte ovanligt att en modul har olika gavlar i var sin ände för att kunna byta från en typ till en annan. Detta ger ett böljande och varierande landskap som ser naturligt ut.

Har för mig att det finns en klubb som bygger FREMO norröver i Sverige, men hittar inte dem just nu.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av StaffanWiman »

En fördel med MMM jämfört med Fremo är att grundmodulen bara är 28 cm bred, alltså tar mindre plats. När man sedan bygger bredare blir genomgångsspåret fortfarande 14 cm från framkanten. Det borde ge bättre förutsättningar för landskapsbygge och stationer.
Fremos grundmodul är 50 cm bred med spåret i mitten. Lite klumpigare, tycker jag.

Sargkanterna tycker jag ska ha någon ljus färg, i princip vilken som helst men det ser kanske snyggast ut om man är överens någorlunda överens.

Staffan
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av UBJ »

Missförstånd, jag menar sammanhängande på den enskilda modulen.
Fremo djup 50 cm, längd 100 cm, ger ca 20x100 cm på båda sidor.
MMM djup 48 cm, längd 100 cm, ger ca 10x100 cm på ena sidan och ca 30x100 cm på andra sidan.

MMM är nog mer tänkt att ses från en sida, många har en tänkt framsida på sina MMM-moduler.

Mvh UB
Användarvisningsbild
hakang
Inlägg: 194
Blev medlem: 2012-05-09, 02:21
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av hakang »

En ENORM, men sällan utnyttjad fördel med MMM är att man kan välja modulstorlek helt fritt, längd såväl som bredd. Man är alltså inte styrd till de 28, 48 etc cm som oftast talas om. Det finns de som tycker det är väldigt viktigt med en rak framkant på banan (SSM är ett exempel, Fremo uppenbarligen ett annat) men struntar man i det blir ju friheten total. Framförallt om man bygger för att ha 'hemma' men vill kunna ta med nånting till en modulkörning är det ju värdefullt att ha den friheten.

Det tycks f.ö. bli vanligare och vanligare med vad någon döpte till 'no-track-moduler', dvs påhängsmoduler med enbart landskap. Det kan vara en kul idé om man tycker landskapet blir lite för ynkligt på själva modulen.

/H
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av LLJ »

hakang skrev:En ENORM, men sällan utnyttjad fördel med MMM är att man kan välja modulstorlek helt fritt, längd såväl som bredd. Man är alltså inte styrd till de 28, 48 etc cm som oftast talas om. Det finns de som tycker det är väldigt viktigt med en rak framkant på banan (SSM är ett exempel, Fremo uppenbarligen ett annat) men struntar man i det blir ju friheten total. Framförallt om man bygger för att ha 'hemma' men vill kunna ta med nånting till en modulkörning är det ju värdefullt att ha den friheten.

Det tycks f.ö. bli vanligare och vanligare med vad någon döpte till 'no-track-moduler', dvs påhängsmoduler med enbart landskap. Det kan vara en kul idé om man tycker landskapet blir lite för ynkligt på själva modulen.

/H
Håkan, jag måste tyvärr rätta dig. En FREMO modul kan ha valfri längd och bredd. Enbart gavlarna måste vara någon av de i princip 2 standardgavlar som finns. Mellan dessa gavlar kan du bygga hur bred eller smal modul (dock minst 10 cm till modulkanten om inte avåkningsskydd finns) du önskar. Och det finns FREMO stationer som har påhängsmoduler med enbart landskap i form av byggnader och gator.

För hemmamoduler håller jag med om att det kan vara smidigare med smalare moduler, inklusive smalare gavel.

/Lars
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Vilken norm ska man följa...

Inlägg av plj »

Oavsett vilken norm man bygger i kan man tillverka övergångsmoduler mellan de olika systemen om man vill ha en mer kontinuerlig skarv. Dessa moduler kan vara ganska korta. Enligt Fremo-systemet ska alla moduler över en viss längd kunna stå fristående på egna ben vilket underlättar uppsättning och demontering av banorna. I MMM-systemet har man lösa ben som ska passas in i varje modulskarv vilket ofta kräver två man vid uppsättningen. Jag började med MMM, men har nu gått över till Fremo. Båda systemen går även att förena med skruvförband om man borrar ett "Fremo-hål" i MMM-gavlarna. Märk också att t.ex en stationsmodul kan bestå av flera sektioner där bara de yttre anslutningarna till andra moduler behöver följa normen.
PLj
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"