H0 trafikplanering

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

LasseHerneklint skrev:Stefan, jag köper gärna 24+12 fickor av dig.
Tackar. Jag kommer att ha med så det räcker till alla som vill ha, så det behövs ingen förbeställning ;)
LasseHerneklint skrev:Undrar om måtten på hela vagnskortet. Enligt din pdf-mall så blir måttet 150 x 105 mm. Känns stort. Stämmer det?
Måtten i min mall i PowerPoint är 149 x 105, vilket är liggande A6. Till det har jag plastfickor för laminering för A6 som ju då är något större. Om fickorna är i A6-format kan man ofta skriva ut förminskat t.ex. 98% vilket ger 146 x 103 mm. I min senaste PowerPoint-mall är yttermåtten på vagns- och lokkort 147 x 103 mm.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

Så skulle banan ha fått sitt slutliga utseende. Den blev några meter längre och det tillkom en ny trafikplats. Bifogar högupplöst version i PDF. Nu är trafikplaneringen igång och hittills är det 70 tåg inplanerade, blir nog över 100 tåg när det är klart. Senast i helgen lägger vi ut fordonsbehov. Men redan nu har vi klart bemanning och behov av växellok:
  • Vagnsta: TKL + 2 växelloksförare, loken används även för vagnuttagningar till Gretlanda mm.
  • Vagnsärad: 2 TKL, en för 3R och en för 2R, de behöver också ett växellok på 3R-sidan. Här kommer det att utföras ca 10 lokbyten under ett trafikspel.
  • Fummelmora: TKL som disponerar ett växellok (eventuellt egen växelloksförare), det finns ju många godskunder och lastplatser.
  • Alvesta: TKL som även disponerar ett växellok. Lokbyten och mindre mängd vagnslaster.
  • Bjästa: TKL
  • Nettelund: TKL samt ett växellok och förare, eventuellt ytterligare ett
  • Dalbo: TKL
  • Tibro: TKL samt växellok och förare.
  • Långsmalen: TKL som även kör växelloket.
  • Almunge: TKL
  • Krutträsk: TKL som även kör växelloket.
  • Fäboda: TKL
TOTALT 17-19 personer TKL och växlingspersonal. Vi är ca 45 personer anmälda (lite olika de olika dagarna) så jag tror alla kommer att ha jobb!
DreamTrack 2017 H0-bana, version 8.png
Bilagor
DreamTrack 2017 H0-bana, version 8.pdf
(1.73 MiB) Nerladdad 354 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av LLJ »

Kommer publiken kunna komma in mellan smalspåret och normalspårsmodulerna mitt emot?
Om inte så kan de inte se mycket av smalspåret, och lastning/lossning av överföringsvagnar, vilket vore synd.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Kommer publiken kunna komma in mellan smalspåret och normalspårsmodulerna mitt emot?
Publiken kommer att befinna sig på utsidan runt om hela banan. Så H0e kommer att exponeras bra.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av LLJ »

Kul! :)
Det är ju en nyhet för Dreamtrack.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av Eke »

StefanFjällemark skrev:
LasseHerneklint skrev:Stefan, jag köper gärna 24+12 fickor av dig.
Tackar. Jag kommer att ha med så det räcker till alla som vill ha, så det behövs ingen förbeställning ;)
LasseHerneklint skrev:Undrar om måtten på hela vagnskortet. Enligt din pdf-mall så blir måttet 150 x 105 mm. Känns stort. Stämmer det?
Måtten i min mall i PowerPoint är 149 x 105, vilket är liggande A6. Till det har jag plastfickor för laminering för A6 som ju då är något större. Om fickorna är i A6-format kan man ofta skriva ut förminskat t.ex. 98% vilket ger 146 x 103 mm. I min senaste PowerPoint-mall är yttermåtten på vagns- och lokkort 147 x 103 mm.
Det riktiga A6 måttet är 148x105 mm!
Passa er för Clas Ohlsons fickor som är gjorda för 100x150 mm (fotoformat?) men det står ändå A6 på förpackningen, köpte sådana för några år sedan och det är mycket irriterande när korten blir olika stora samt att det inte är säkert att kortet går in på höjden ordentligt i dessa fickor om det håller rätt A6 mått!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

Thomas Blidner har gjort det övergripande planeringen av godstågen på H0-banan och tagit fram en systemkarta för vagnslasterna. Kan kanske underlätta planeringen av frakter och vilka trafikplatser som har godsutväxling. Utöver dessa vagnslasttåg kommer det att köras några specialgodståg med timmer och containers, samt ett antal valfria tåglägen för "ditt egen tåg" som då kanske blir ett godståg.

OBS! Preliminär, alla tågen är redan tidtabellslagda, men det kan komma ändringar mindre ändringar, vi delar ut slutlig version till alla trafikplatser och på anslagstavlan.
Systemkarta vagnslaster.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
AndreasSigfridsson
Inlägg: 232
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av AndreasSigfridsson »

Kommer det vilken vagns typ olika ställe vill ha med.

Håller på hemma och göra vagns kort och vilka vagnar som ska med.
Har gjort
L-Lnps vagnar (timmervagn)
K-Kbis (huvvagn)
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

AndreasSigfridsson skrev:Kommer det vilken vagns typ olika ställe vill ha med?
Japp, här är listan med alla godskunder.
Bilagor
Godskunder.pdf
(76.59 KiB) Nerladdad 316 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av SethSwede »

Gillar denna karta Stefan, tydlig!
Vi ses snart
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"