Åsikter om växeldekoder

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Åsikter om växeldekoder

Inlägg av AndersB »

MGP är på väg med en växeldekoder avsedd för traditionella växelmotorer.
Den är just nu på väg ut på beta-testning.

Den har ungefär samma spec som växeldekodern avsedd för servon, dvs hanterar 5 växlar, har 5 ingångar för knappstyrning/spåravkänning och 4 extraanslutningar för allehanda saker som t.ex. ljud, polarisering av vändslinga etc.
Den har INTE inbyggd polarisering av växlarna då detta normalt finns på de växlar/växelmotorer den är avsedd för.

Utgången till växeln kan både användas med kontinuerlig spänning eller kortare puls vid omläggning.

Som övriga till komponenter i sortimentet, så styrs dekodern via LocoNet.
Den har allt kring animation, regler etc. som finns i servodekodern.

Det finns fortfarande lite möjlighet att göra justeringar/tillägg. Finns det åsikter/önskemål om vad en bra växeldekoder borde ha med så säg alltså till.
mvh/anders

PS.
Vi rekommenderar fortfarande att i första hand välja servostyrning till växlar!
Denna dekoder har kommit till då många haft äldre typer av motorer på delar av sin bana och gärna velat ha samma funktionalitet i styrningen av dessa som för servona.
DS.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av LLJ »

Att antalet just blir 5, har det med antalet I/O på processorn att göra?

För de som har växlar som saknar omkoppling för polarisering, är rådet att byta till servo på de växlarna?

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev:Att antalet just blir 5, har det med antalet I/O på processorn att göra?
Ja, ungefär.
LLJ skrev:För de som har växlar som saknar omkoppling för polarisering, är rådet att byta till servo på de växlarna?
Vilka motorer tänker du på då?
Finns en liten fundering på att ge möjlighet att använda knappingångarna som utgångar och då kunna styra relä för polarisering - men jag har (ännu) inte gått vidare då jag inte sett något större behov...

mvh/anders
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av LLJ »

AndersB skrev:
LLJ skrev:För de som har växlar som saknar omkoppling för polarisering, är rådet att byta till servo på de växlarna?
Vilka motorer tänker du på då?
Finns en liten fundering på att ge möjlighet att använda knappingångarna som utgångar och då kunna styra relä för polarisering - men jag har (ännu) inte gått vidare då jag inte sett något större behov...

mvh/anders
Ifall man t.ex. har Peco och deras "normala motorer" utan kontakt. Vid nybygge så blir det naturligtvis servo till Peco.
Smart lösning att kunna använda knappingångarna.

/Lars
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av JanFrelin »

Är den gjord för Tortoise-typen eller elektromagneter?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av AndersB »

JanFrelin skrev:Är den gjord för Tortoise-typen eller elektromagneter?
Den klarar båda typerna.
De båda typerna ansluts lite olika och sedan ställer man in om man vill ha kontinuerlig spänning eller omslagspuls (med valbar längd).
mvh/anders
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av JanFrelin »

Till elektromagneter kan polvändning vara bra att ha, de har inte alltid det själva.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av LLJ »

JanFrelin skrev:Till elektromagneter kan polvändning vara bra att ha, de har inte alltid det själva.
Har dekodern stöd för Kato:s "motorer", som bara har två ledare och man växlar poler för att lägga om?

/Lars
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av AndersB »

LLJ skrev: Har dekodern stöd för Kato:s "motorer", som bara har två ledare och man växlar poler för att lägga om?
Japp, det fungerar.
mvh/anders
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Åsikter om växeldekoder

Inlägg av AndersB »

JanFrelin skrev:Till elektromagneter kan polvändning vara bra att ha, de har inte alltid det själva.
Jag ska kika vidare på att utnyttja "knappingångarna" för detta.

I min världsbild så borde man dock använda servon när man nybygger. På "renovering" av äldre moduler så har man kanske redan ordnat polariseringen med den motor som redan sitter där.
Men min världsbild är ju inte allenarådande :oops:

mvh/anders
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"